A lezuhant gép másodpilótája az öngyilkosság lehetséges módozatairól tájékozódott az interneten a katasztrófát megelőző napokban, és legalább egyszer a pilótafülke ajtajára vonatkozó kifejezésekre is rákeresett – közölte csütörtökön a düsseldorfi ügyészség a másodpilóta táblagépének vizsgálata után. A közlemény szerint a felhasználói fiók adatai, a készülék révén lebonyolított személyes levelezés és a keresőkifejezések alapján megállapítható, hogy a táblagépet a másodpilóta használta.
A böngészőprogramban az előzményeket nem törölték, így rekonstruálni lehetett, hogy a másodpilóta milyen kifejezésekre keresett rá a katasztrófa előtti napokban, március 16. és március 23. között. A készülék felhasználója az interneten orvosi kezelési módszerekről, valamint az öngyilkosság fajtáiról és végrehajtási módozatairól tájékozódott, és legalább egy napon több percig a pilótafülke ajtajával és az ajtóra vonatkozó biztonsági intézkedésekkel kapcsolatos szavakra keresett rá – áll a közleményben.
A düsseldorfi ügyészség korábban közölte, hogy a másodpilóta lakásában lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a katasztrófa napjára is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy beteg volt és ezt titkolta. Megállapították azt is, hogy több éve – még a pilótaengedély megszerzése előtt – hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt.
A Germanwings Barcelona–Düsseldorf-útvonalon közlekedő A320 típusú gépe fedélzetén 150 emberrel múlt kedd délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. A katasztrófa körülményeinek vizsgálatát vezető marseille-i ügyészség szerint a mentális problémákkal kezelt Andreas Lubitz másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak. Ez az első fekete dobozból derült ki. Korábban felvetődött, a sokáig nem talált második fekete dobozon (D.F.D.R. Digital Flight Data Recorder) lehetnek azok az adatok, amelyeket a becsapódás előtti nyolc percben rögzítettek.
Az ügyész nem közölt részleteket arról, hogy pontosan és milyen állapotban találták meg a több mint egy hete keresett adatrögzítőt. A baleset körülményeinek pontos meghatározásához mindkét fekete doboz adataira szükség van. Az DFDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, irány).
A német kormány arra törekszik, hogy levonja a megfelelő következtetéseket a katasztrófából – közölte csütörtökön Berlinben Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. Bejelentette, hogy a kormány és a német légi közlekedési vállalatok szövetsége (BDL) szakértőinek részvételével munkacsoportot alakítottak, amely megvizsgálja, hogy szükséges-e változtatni a pilótafülke ajtajára vonatkozó – az 1980-as években történt repülőgép-eltérítések és még inkább a 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrorcselekmények után bevezetett – előírásokon és a pilóták foglalkozás-orvosi ellenőrzésének rendszerén. A munkacsoport számára „nincsenek tabuk”, a munka pedig „nagyon gyors” lesz – mondta Klaus-Peter Siegloch, a BDL elnöke.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata alapján, amely szerint legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a pilótafülkében, több légitársaság döntött már a szabályok módosításáról, és elrendelte, hogy a személyzet legalább két tagja tartózkodjon egyszerre a repülőgépeinek pilótafülkéjében.
Az Air France-KLM légitársaság csütörtökön jelentette be, hogy valamennyi járatán érvényes az új szabályozás.
A német belügyminiszter szigorítaná a schengeni övezeten belüli repülőjáratok utasainak nyilvántartását az előző héten Franciaországban történt légikatasztrófából okulva – írta csütörtökön egy német napilap. „Tudnunk kell, hogy ténylegesen ki tartózkodik a fedélzeten” a belső határellenőrzés nélküli schengeni övezetben közlekedő utasszállító repülőgépeken – mondta Thomas de Maizière a Bildnek.