Germanwings: az öngyilkosság módozatairól tájékozódott a másodpilóta

Átvizsgálták Andreas Lubitz táblagépét. Közben megtalálták a második fekete dobozt.

2015. 04. 02. 14:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lezuhant gép másodpilótája az öngyilkosság lehetséges módozatairól tájékozódott az interneten a katasztrófát megelőző napokban, és legalább egyszer a pilótafülke ajtajára vonatkozó kifejezésekre is rákeresett – közölte csütörtökön a düsseldorfi ügyészség a másodpilóta táblagépének vizsgálata után. A közlemény szerint a felhasználói fiók adatai, a készülék révén lebonyolított személyes levelezés és a keresőkifejezések alapján megállapítható, hogy a táblagépet a másodpilóta használta.

A böngészőprogramban az előzményeket nem törölték, így rekonstruálni lehetett, hogy a másodpilóta milyen kifejezésekre keresett rá a katasztrófa előtti napokban, március 16. és március 23. között. A készülék felhasználója az interneten orvosi kezelési módszerekről, valamint az öngyilkosság fajtáiról és végrehajtási módozatairól tájékozódott, és legalább egy napon több percig a pilótafülke ajtajával és az ajtóra vonatkozó biztonsági intézkedésekkel kapcsolatos szavakra keresett rá – áll a közleményben.

A düsseldorfi ügyészség korábban közölte, hogy a másodpilóta lakásában lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a katasztrófa napjára is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy beteg volt és ezt titkolta. Megállapították azt is, hogy több éve – még a pilótaengedély megszerzése előtt – hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt.

A Germanwings Barcelona–Düsseldorf-útvonalon közlekedő A320 típusú gépe fedélzetén 150 emberrel múlt kedd délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. A katasztrófa körülményeinek vizsgálatát vezető marseille-i ügyészség szerint a mentális problémákkal kezelt Andreas Lubitz másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak. Ez az első fekete dobozból derült ki. Korábban felvetődött, a sokáig nem talált második fekete dobozon (D.F.D.R. Digital Flight Data Recorder) lehetnek azok az adatok, amelyeket a becsapódás előtti nyolc percben rögzítettek.

Az ügyész nem közölt részleteket arról, hogy pontosan és milyen állapotban találták meg a több mint egy hete keresett adatrögzítőt. A baleset körülményeinek pontos meghatározásához mindkét fekete doboz adataira szükség van. Az DFDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, irány).

A német kormány arra törekszik, hogy levonja a megfelelő következtetéseket a katasztrófából – közölte csütörtökön Berlinben Alexander Dobrindt közlekedési miniszter. Bejelentette, hogy a kormány és a német légi közlekedési vállalatok szövetsége (BDL) szakértőinek részvételével munkacsoportot alakítottak, amely megvizsgálja, hogy szükséges-e változtatni a pilótafülke ajtajára vonatkozó – az 1980-as években történt repülőgép-eltérítések és még inkább a 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrorcselekmények után bevezetett – előírásokon és a pilóták foglalkozás-orvosi ellenőrzésének rendszerén. A munkacsoport számára „nincsenek tabuk”, a munka pedig „nagyon gyors” lesz – mondta Klaus-Peter Siegloch, a BDL elnöke.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) átmeneti javaslata alapján, amely szerint legalább kétfős, állandó jelenlétre van szükség a pilótafülkében, több légitársaság döntött már a szabályok módosításáról, és elrendelte, hogy a személyzet legalább két tagja tartózkodjon egyszerre a repülőgépeinek pilótafülkéjében.
Az Air France-KLM légitársaság csütörtökön jelentette be, hogy valamennyi járatán érvényes az új szabályozás.

A német belügyminiszter szigorítaná a schengeni övezeten belüli repülőjáratok utasainak nyilvántartását az előző héten Franciaországban történt légikatasztrófából okulva – írta csütörtökön egy német napilap. „Tudnunk kell, hogy ténylegesen ki tartózkodik a fedélzeten” a belső határellenőrzés nélküli schengeni övezetben közlekedő utasszállító repülőgépeken – mondta Thomas de Maizière a Bildnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.