Jean-Pierre Michel francia törvényszéki nyomozó szavai szerint a hatóságok azt akarják kideríteni, mi ösztönözhette Andreas Lubitz másodpilótát egy ilyen szörnyű cselekedetre. „Nyilvánvalóan lélektani mozgatórugók kellettek ahhoz, hogy valaki ilyen tettet elkövessen” – jelentette ki.
Francia tisztségviselők sem megerősíteni, sem cáfolni nem voltak hajlandók azokat a sajtóbeszámolókat, miszerint Lubitz depresszió vagy más mentális betegség miatt gyógyszert szedett. A német Bild am Sonntag című újságban vasárnap megjelent, az utasszállító pilótafülkéjének kommunikációját rögzítő feketedobozból nyert felvételekről közölt összeállítást sem voltak hajlandók kommentálni. Eszerint a kapitány az utolsó percekben könyörgött a pilótának, hogy nyissa ki a fülke ajtaját, majd üvöltve próbálta feltépni az ajtót.
Brice Robin, a dél-franciaországi Marseille államügyésze korábban azt mondta, az eddig talált holttestek egyikét sem sikerült azonosítani, s ezzel visszautasította azokat a német médiaértesüléseket, melyek szerint megtalálták Lubitz földi maradványait.
A másodpilótát öngyilkossági hajlam miatt kezelték a pilótaengedély megszerzése előtti időkben – közölte hétfőn a düsseldorfi ügyészség. A közlemény szerint az eddig értékelt orvosi dokumentumok nem utalnak arra, hogy a férfinak volt szervi megbetegedése.
Lubitz több évvel ezelőtt – még a pilótaengedély megszerzése előtt – hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt, áll a közleményben. Hozzátették, hogy a kezelés lezárása után, egészen a legutóbbi időszakig több alkalommal előfordult, hogy orvosnál járt, és betegállományba helyezték, de anélkül, hogy öngyilkossági hajlamot vagy idegenekkel szembeni erőszakosságra vonatkozó hajlamot állapítottak volna meg nála.
Az ügyészség hétfői közleményében hangsúlyozta, hogy eddig nem került elő olyan dokumentum, amelyben a másodpilóta bejelentette volna, hogy a katasztrófa előidézésére készül vagy amelyben magára vállalt volna ilyen cselekményt. A környezetében – ismeretségi körében, családjában, kollégái körében – folytatott vizsgálatok, tanúmeghallgatások nem mutattak ki olyan körülményt, amely bármilyen lehetséges indítékra utalna.
A düsseldorfi ügyészség kiemelte, hogy csupán a vizsgálat jelenlegi állását bemutató, előzetes megállapításokat tesz, és nem vesz részt a – a közleményben névvel nem megnevezett – másodpilóta motivációit illető találgatásokban.
A düsseldorfi egyetemi kórház hétfőn átadta az államügyészségnek a másodpilóta kartonját – közölte a klinika szóvivője. 2015 februárja és március 10-e között a férfi legalább három alkalommal járt ott, azt azonban nem tudni, melyik osztályon. A kórház korábban tagadta azokat a beszámolókat, melyek szerint Lubitzot depresszióval kezelték az intézményben.
Folytatódott hétfőn a második, a repülési adatokat rögzítő feketedoboz keresése és az áldozatok maradványainak összegyűjtése, annak ellenére hogy a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt a mentőhelikopterek nem tudtak felszállni. A helyszínelők a kialakítás alatt álló úton gyalogosan közelítették meg a helyszínt.
A France 2 közszolgálati televízió helyszíni tudósítása szerint hétfőn folytatódott annak az útnak a kiépítése, amelyhez vasárnap láttak hozzá a hatóságok. Az egy kilométer hosszú szakasz Le Vernet településtől vezet ahhoz a sziklafalhoz, ahol a repülőgép becsapódott.
Miután a helikopterek a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt hétfő reggel nem tudtak felszállni, a helyszínelők a még félkész úton, a buldózerek között egy keskeny ösvényen gyalogosan közelítették meg a helyszínt, az alakulatok mintegy 45 percet voltak kénytelenek gyalogolni. Délre elkészült az út háromnegyede, s valószínűleg estére az egész szakaszt kialakítják.
A földúton eleinte majd csak terepjáróval lehet közlekedni, kizárólag a kutatás és a helyszínelés céljából, de várhatóan április végére lebetonozzák az egész szakaszt azért, hogy a jövőben az áldozatok hozzátartozói is meg tudják közelíteni a baleset közvetlen helyszínét. A műút kialakításának százezer eurós költségét a Germanwings légitársaság biztosítói fedezik.
A Szentszékhez delegált francia nagykövetség közölte, hétfőn a halálos áldozatok emlékére ökumenikus istentiszteletet tartanak a római Santa Maria dell’Anima nevű német templomban.
A helyszínen továbbra is mintegy ötven helyszínelő és igazságügyi orvos szakértő gyűjti össze az áldozatok földi maradványait, illetve a gép roncsait. A csendőrség szerint továbbra is a repülési adatokat rögzítő, második feketedoboz megtalálása az elsődleges cél.
A diszkont-légitársaság azt közölte, hogy a dél-franciaországi Marseille-ben segélyközpontot alakítottak ki a hozzátartozók fogadására és ellátására. Oliver Wagner, a Germanwings operációs igazgatója arról tájékoztatott, hogy eddig 325-en látogattak el a baleset helyszínétől mintegy tíz kilométerre, Seyne-les-Alpes településen kialakított emlékhelyre – elsősorban német és spanyol családok, de Mexikóból, Japánból, Kolumbiából, Venezuelából és Argentínából is érkeztek hozzátartozók.
Őket a Lufthansa légitársaság, a Germinwings anyavállalatának részéről mintegy kilencvenen fogadták, elsősorban német és spanyol anyanyelvű, válsághelyzet kezelésére képzett szakemberek, valamint a Kenyon International Emergency Services nevű londoni székhelyű válságkezelő cég harminc munkatársa. Rajtuk kívül tucatnyi pszichológus és tolmács is segíti a helyieket a hozzátartozók fogadásában.
A Germanwings Barcelona–Düsseldorf-útvonalon közlekedő A320 típusú gépe, fedélzetén 150 emberrel, múlt kedd délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. A katasztrófa körülményeinek vizsgálatát vezető marseille-i ügyészség szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint kockázatos a légiközlekedés szabályain hirtelen, „indulatból” változtatni, mert újabb biztonsági kérdéseket vethet fel egy esetleges módosítás.
Győri Gyula, az NKH elnöke ezt egy budapesti, újságíróknak szervezett háttérbeszélgetésen mondta hétfőn.
Közlése szerint a repülés szakmai környezete jól szabályozott, mivel korábban „vérrel írták” a szabályokat, emiatt vethet fel újabb kérdéseket egy módosítás.
Az Airbus európai repülőgépgyártó vállalat hétfőn bejelentette, hogy vészhelyzet esetén a repülőgépről automatikusan leváló feketedobozokkal szereli fel legnagyobb modelljeit, az A350 és A380 típusú utasszállítókat. A társaság közlése szerint a repülési adatokat és a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő feketedobozokat felszerelnék egy olyan érzékelővel, amely egy esetleges összeütközés vagy becsapódás előtt automatikusan katapultálná a készülékeket a repülőgépből. A feketedobozokat feltehetően a géptörzs külső burkolatában fogják elhelyezni. Ezzel a technikai újítással egy esetleges katasztrófa esetén a feketedobozok felkutatását könnyítenék meg, valamint azt, hogy a szerkezetek épen maradjanak.
A polgári repülési hatóságokkal és a megrendelőkkel való egyeztetéseket követően az Airbus úgy döntött, harmincról kilencven napra növeli a víz alatti jeladó (ulb) élettartamát.
Ezenkívül a jövőben gyorsabb adatátvitel várható a szárazföldi irányítók és az utasszállító között, ha egy gép tervezett útvonalát hirtelen megváltoztatja. Sőt, az esetleges becsapódáskor vagy összeütközéskor a szárazföldi irányítóknak automatikusan vészjelzést küldő szerkezet (elt) ezentúl abban az esetben is figyelmeztetést ad, ha út közben bizonyos jelek arra utalnak, hogy a pilótafülke személyzete elvesztette az irányítást a gép felett.
Az Emirates és az Etihad egyesült arab emírségekbeli légitársaságok a franciaországi katasztrófát követően hétfőn bejelentették, hogy bevezetik azt a szabályozást, hogy a pilótafülkében folyamatosan a személyzet legalább két tagjának kell tartózkodnia.