A szakértő felidézte: néhány hete a Franciaországhoz tartozó, indiai-óceáni Réunion szigetén egy kétméteres szárnydarabot találtak, amelyről „elég egyértelműen megállapították”, hogy ugyanolyan típusú gépből, vagyis egy Boeing 777-esből származik, mint amilyen az eltűnt gép volt. Többhetes vizsgálat folyt annak érdekében, hogy ennél konkrétabban azonosítsák a szárnydarabot, ám a vizsgálatot végző francia szakemberek végül úgy nyilatkoztak: nem merik kijelenteni, hogy az a maláj gépről származik, de azt sem, hogy biztosan nem arról. Tehát tulajdonképpen nem tudják azonosítani – jegyezte meg Háy György.
Hozzátette: a Boeing 777-es típusból eddig öt zuhant le, és a maláj utasszállító volt az egyetlen, amelyik víz fölött. A többi szárazföld fölött semmisült meg, tehát azoknak az alkatrészei természetes úton nem juthattak a szigetre. Azonban ilyen alkatrészek egyebek mellett javítóbázisokon is hozzáférhetők, így nem lehet kizárni, hogy „valami egyéb úton került a vízbe a szárnydarab”, például valaki „csak úgy a vízre tett” egyet. Ha a szárnydarabot nem tudják összekapcsolni a géppel, akkor ez a lehetőség továbbra is nyitott – mondta.
Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi technikai fejlettség mellett hogyan lehetséges, hogy egy utasszállító repülőgépnek nyoma vész, Háy György azt válaszolta: a gépek nyomon követésének legfőbb eszközeként használt radarberendezésnek komoly korlátai vannak. A radarhullámok nem tudják követni a Föld görbületét, emiatt csak néhány száz kilométeres távolságra „látnak”. Emiatt, és mert radartelepítéshez szárazföldre van szükség, az óceán és a sarkok fölött repülő gépeket a radarok nem követik nyomon; összességében a Föld felszínének hozzávetőlegesen a negyedét tudják megfigyelés alatt tartani – tájékoztatott a szakember.
Megjegyezte: a maláj utasszállító eltűnése után a szakmában felmerült egy nagyon komoly igény arra, hogy továbbfejlesszék a nyomon követést. A leghatékonyabb módszer az lenne, ha a különböző rendszereket – radar, a repülőgép saját számítógépes navigációs rendszere, rövidhullám, műhold – összekapcsolva, egyszerre lehetne alkalmazni – mondta Háy György, hozzátéve: a legújabb fejlesztések szerint ez már lehetséges is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!