„Nagyon észszerű kompromisszum született” a dízelcsúcson, vagyis a nagy autógyárak, illetve a német tartományi és szövetségi kormányok augusztus elei értekezletén – mondta a Volkswagen szóvivője a német DPA hírügynökségnek. Ezzel ara reagált, hogy a szövetségi környezetvédelmi miniszter, Barbara Hendricks szerdán környezetvédelmi szempontból elégtelennek nevezte a csúcson született megállapodást.
Hendricks szerint a dízelmotorok vezérlőszoftverének frissítése – amit a gyártók a csúcson vállaltak – nem elég, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez szükség lenne a régi motorok hardveres, vagyis fizikai átalakítása is. A szövetségi környezetvédelmi hivatal mérései szerint ugyanis közel hetven német város levegőjének nitrogén-oxid-terhelése még a dízelautók szoftverfrissítése után is a megengedett érték felett fog maradni.
A VW-konszern szóvivője szerint viszont a hardveres megoldások kifejlesztése és hatósági engedélyeztetése éveket venne igénybe – és eleve csak az öreg dízelautóknak egy bizonyos hányadánál jöhetne szóba mint megoldás, aránytalanul magas költségek mellett. Ezzel szemben a szoftverfrissítés és a gépkocsik lecserélésének ösztönzése gyorsan megvalósítható.
A szóvivő felhívta a figyelmet a konszern legújabb generációs motorjainak környezetvédelmi szempontból nehezen kifogásolható paramétereire is. Az ADAC német autóklub mérései szerint a Volkswagen legújabb belső égésű motorjai mind emissziós, mint üzemanyag-fogyasztási szempontból a létező legjobbak közé tartoznak.
Óva int mindenkit a dízelmotor kiátkozásától a Volkswagen-csoporthoz tartozó MAN teherautógyár üzemi tanácsának elnöke, a konszern felügyelőbizottságának a tagja, Saki Stimoniaris. Szintén a DPA hírügynökségnek adott nyilatkozatában azt mondta: az Euro VI norma 2013-as bevezetésével a tehergépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása 80 százalékkal csökkent, a szállópor-kibocsátás pedig szinte már nem is mérhető.
A dízeljárművek belvárosi kitiltása – amit környezetvédők és egyes városvezetők is felvetettek – szerinte valóságos káoszt okozna, hiszen még a mentőautók sem közlekedhetnének. Németországban a dízel már az év szitokszavának számít, és ebben a formában a dízelről magáról is csak Németországban alakult ki vita.