Tovább dúl a dízelbotrány, de a VW elégedett a megállapodással

A környezetvédelmi miniszter elégedetlen, a VW szerint jó kompromisszum született a dízelcsúcson.

MN
2017. 08. 24. 9:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Nagyon észszerű kompromisszum született” a dízelcsúcson, vagyis a nagy autógyárak, illetve a német tartományi és szövetségi kormányok augusztus elei értekezletén – mondta a Volkswagen szóvivője a német DPA hírügynökségnek. Ezzel ara reagált, hogy a szövetségi környezetvédelmi miniszter, Barbara Hendricks szerdán környezetvédelmi szempontból elégtelennek nevezte a csúcson született megállapodást.

Hendricks szerint a dízelmotorok vezérlőszoftverének frissítése – amit a gyártók a csúcson vállaltak – nem elég, a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez szükség lenne a régi motorok hardveres, vagyis fizikai átalakítása is. A szövetségi környezetvédelmi hivatal mérései szerint ugyanis közel hetven német város levegőjének nitrogén-oxid-terhelése még a dízelautók szoftverfrissítése után is a megengedett érték felett fog maradni.

A VW-konszern szóvivője szerint viszont a hardveres megoldások kifejlesztése és hatósági engedélyeztetése éveket venne igénybe – és eleve csak az öreg dízelautóknak egy bizonyos hányadánál jöhetne szóba mint megoldás, aránytalanul magas költségek mellett. Ezzel szemben a szoftverfrissítés és a gépkocsik lecserélésének ösztönzése gyorsan megvalósítható.

A szóvivő felhívta a figyelmet a konszern legújabb generációs motorjainak környezetvédelmi szempontból nehezen kifogásolható paramétereire is. Az ADAC német autóklub mérései szerint a Volkswagen legújabb belső égésű motorjai mind emissziós, mint üzemanyag-fogyasztási szempontból a létező legjobbak közé tartoznak.

Óva int mindenkit a dízelmotor kiátkozásától a Volkswagen-csoporthoz tartozó MAN teherautógyár üzemi tanácsának elnöke, a konszern felügyelőbizottságának a tagja, Saki Stimoniaris. Szintén a DPA hírügynökségnek adott nyilatkozatában azt mondta: az Euro VI norma 2013-as bevezetésével a tehergépjárművek nitrogén-oxid-kibocsátása 80 százalékkal csökkent, a szállópor-kibocsátás pedig szinte már nem is mérhető.

A dízeljárművek belvárosi kitiltása – amit környezetvédők és egyes városvezetők is felvetettek – szerinte valóságos káoszt okozna, hiszen még a mentőautók sem közlekedhetnének. Németországban a dízel már az év szitokszavának számít, és ebben a formában a dízelről magáról is csak Németországban alakult ki vita.

Az MAN nagy erőfeszítéseket tesz az alternatív hajtási technológiák kifejlesztése terén, de még nagyon sok időnek el kell telnie ahhoz, hogy egy negyventonnás kamion elektromos hajtással el tudjon jutni például Münchenből Hamburgba. És ez nemcsak jármű-technológiai, hanem infrastrukturális kérdés is. Nem beszélve arról, hogy a járműveknek megfizethetőnek és gazdaságosan üzemeltethetőnek kell lenniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.