Észak-Korea leleményes trükkökkel játssza ki ENSZ Biztonsági Tanácsának szankcióit a szénexportra vonatkozóan. A diktatúra gazdasága számára a szén kivitele különösen jelentős tétel, hiszen körülbelül a GDP-jük 3-4 százalékáról van szó. A Reuters több forrásra hivatkozva írja, hogy tavaly június óta három alkalommal biztos szállítottak szenet Észak-Koreából oroszországi kikötőkbe, a célállomás azonban Dél-Korea és Japán volt.
Kiderült az is, hogy egy Jian Fu nevű hajó kikapcsolta a GPS-es követőjét a 17 ezer tonna szén berakodását megelőzően. A szén elvámolása helyett japán és dél-koreai kikötőkbe tartó kínai hajókra rakodták az árut. Így járt el a Rung Ra 2 szénszállítóhajó is.
Újabb érdekes pont, hogy az oroszok egyszer sem jelezték a szénszállítmányok érkezését. Az amerikai pénzügyminisztérium erre válaszként az UAL Ji Bong 6 nevű észak-koreai szénszállító hajót szankciólistára tette.
Észak-Koreának a pénzügyi szankciók kijátszása sem okoz nagy problémát. Erről egy amerikai és egy dél-koreai kutatóintézet (C4ADS, Sejong intézet) készített tanulmányt, melyben részletezése szerint egy malajziai cég segített egy fegyverbeszerzésben, az észak-koreai titkosszolgálat irányítása alatt. A malajziai cég egy hongkongi fedőcégen keresztül vásárolt alkatrészeket a fegyverekhez, így valószínűleg a nagykereskedő nem tudhatta, hogy észak-koreai üzletről van szó.
Külön csavar, hogy egy amerikai bank számláján keresztül is halad a pénz. És ez még nem a vége a turpisságnak. Az amerikai titkosszolgálatok 2017-ben megnevezték a legtöbb szenet importáló kínai céget, ez az a Dandong Chengtai, amelynek a vezetőjéről éppen tegnap derült ki, hogy a magyarországi letelepedési kötvényhez hasonlítható eszközzel, az EB-5 vízummal kísérelt meg amerikai zöldkártyát szerezni.