Az idei közlönyök (magyarul törvénytárak) sorában a 200. az, amelyiknek 10. paragrafusa átírja a bringázásra vonatkozó szabályok némelyikét. Hogy ne zavarjak össze senkit, csak az új szabályról, annak fontosabb részleteiről adnék hírt, az eddig érvényeset most nem lihegném túl.
Nos tehát.
December 2-től kötelező a két kerékre külön-külön, nedves időben is ható fék. Kötelező továbbá a csengő, ami nem duda, hanem CSENGŐ, vagyis a nevéből következően csengő hangot ad. (Lehet természetesen „megpendítős” minigong, amilyen például nekem van, a legkisebb helyen ez fér el.)
Fényforrások: előre fehér vagy kadmiumsárga lámpa kell, ami sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságból látható. Hátra szintén ekkora távolságról kell látszódnia a piros színű lámpának. Újdonság, hogy most már szabályszerű a testen is elhelyezni a lámpákat (mintha csak rám szabták volna az új szabályt, illetve a hátul villogós bukósisakomra). Említettem, hogy nem akarok senkit megkavarni, de mindenképp érdekes, hogy csak most hétfő óta szabályos a villogó lámpa. A passzus szól az úttesttől való távolságról: 35 centinél nem lehet lejjebb, 200-nál pedig följebb.
Fényvisszaverők: a lámpákon kívül elöl szerepelnie kell még egy fehér fényvisszaverőnek, hátul pedig egy vagy kettő pirosnak, ha kettő van, azokat hátulról nézve szimmetrikusan kell felhelyezni, de nem lehetnek háromszög alakúak. Minimum az első kerék küllőin ékeskednie kell legalább kettő, egy átmérő mentén elhelyezett, borostyánsárga, kétoldalas prizmának. Ezt csak akkor lehet megúszni, ha a külső gumi szegélye vagy a „felni” fényvisszaverő csíkkal van ellátva.
Ami NEM kötelező, de felrakható: a pedálprizma – autósok azt mondják, hogy ez nagyon jól látszik. Felrakható még egy úgynevezett baloldali szélességjelző is, ami ütközéskor visszahajlik, előre fehér, hátra piros fényt ad. Becs szó, ha legközelebb szerelőnél járok, megkérdezem, van-e ilyenjük, és mennyiért adják.
Ha a biciklinek kettőnél több kereke van – például az egyáltalán nem elterjedt fekvőbiciklik közül a három kerekű –, a fényvisszaverők és a lámpák mind kellenek, amikről eddig szó volt.
Végre szabályozzák a gyerekülés elhelyezkedését a kerékpárokon; eléggé gáz megoldásokat látni szerte a városban. Íme a részletek! A bringára úgy szerelhető gyerekülés, hogy az és a benne ülő csemete a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőeszközeit ne takarja. Az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában kell lennie, magyarul és röviden a gyerek üljön pontosan a tekerő mögött. A gyermekülés legyen háttámlás, a benne ülő által nem piszkálható rögzítésű és ne lehessen belőle csak úgy kibújni. A mai normális, megvásárlásra érdemes gyerekülésben van amúgy a mostantól kötelező kapaszkodó (karfa) és lábtartó is, utóbbi azért kell, hogy a kölyök piskótáját ne darálhassa be a kerék... a lábtartó – a rend kedvéért a szabály megjegyzi – semmilyen módon nem kapcsolható össze a kormánnyal.
Utánfutó! Néhány cimbora, aki a lurkót kiskuckóban vontatja, most már a szabályok szerint is megteheti. A kerekes kuckó 70 centi össz-szélességű lehet, maximum kétkerekű. Ezen az utánfutón lennie kell a pótkocsikra előírt, háromszög alakú fényvisszaverőnek, legalább 35, legfeljebb 60 centivel a föld felett. Lennie kell természetesen piros villogónak (égőnek) is, amivel kapcsolatban bevezettek egy totál értelmetlen szabályt: ahogy bekapcsolódik, abban a pillanatban ki kell kapcsolódnia a bicikli saját hátsó lámpájának. A gyakorlatban úgyis az lesz, hogy vagy mindkét piros menni fog, vagy már induláskor csak a futó pirosát kapcsolja be az apuka, anyuka. A szabály betűje tehát kissé mintha átgondolatlan lenne.
Péntek 18 órakor (reméljük) ennek szellemében Mikimal Mass lesz Budapesten, részletek a Facebookon. Tavaly ott voltunk, felemás móka volt, íme a beszámoló.