Egy asztalhoz ült múlt szombaton a budapesti közlekedésirányítás (BKK), a bringás szakmai szervezet (Magyar Kerékpárosklub), a 11. kerületi építésügy és a Critical Mass egy-egy vezetője, és túl a konstruktív párbeszéden fontos bejelentések is elhangzottak, de nem lövöm le mindet előre, kérdés-válasz formában jöjjenek a megszületett gondolatok.
– Egy éve volt az utolsó Critical Mass, győzött-e a biciklis forradalom?
Kürti Gábor (CM): – Csak átmenetileg fújtuk le ezt. Amit ezzel az eszközzel el lehetett érni, azt most már elértük. Ezen túl azonban lesz egy évenkénti úgymond „ünnepség”. Ha demonstrálni kell, azt is fogunk, de nem akkor kell, amikor „történnek a dolgok”. Egyébként is, ha a Városháza ablakából a politikus kinéz, látja, hogy napi 4-5 ezer biciklista elhalad ott.
– Mi a legfontosabb kerékpáros fejlesztés?
László János (MKK): – A közbringarendszer, de együtt az úthálózat kerékpárosbaráttá fejlesztésével.
– Apropó, mikor lesz a Bubi, de tényleg?
Somodi László (BKK): – Szoftveres munkák folynak most, aztán május végén kezdődhet a kéthetes tesztelés ötszáz önkéntessel. Nagyon szomorú lennék, ha csak június közepére állhatna üzembe a rendszer. Amivel a legvégén foglalkozunk, az az egyes biciklik pozícióküldési sűrűsége, illetve az akkumulátor merülése.
– Nem sok az a 18 ezer forint, amibe évente egy felhasználónak kerül a rendszer?
Somodi László: – Évente százmillió forintot belead a Mol névadóként, és csak kis részét adják hozzá a biciklizők.
Kürti Gábor: – A Bubi egyébként kapudrog, arról szól, hogy kerékpárral járjunk Budapesten.
– Apró szakaszokban készülnek bicikliutak. Miért?
Takács Viktor (11. kerületi főépítész): – Sok kis eseti szakmai vita van. Tudni kell azt is, hogy a fő közlekedési utak fővárosi, a kisebbek kerületi tulajdonban vannak. Vannak nézeteltérések, de ezeket szakemberi szinten megoldjuk. Jelenthetem, az Etele út villamosos felújítását már úgy végzik, hogy bicikliút lesz rajta.
László János: – Így van, ne kerékpáros-létesítmények készüljenek, hanem közlekedési létesítmények, integrálva a biciklizést. Kaposvár ilyen szempontból mintaváros, a csomópontok, az utak kerékpárosbarát módon vannak kialakítva. Sokszor az is gond, hogy a forgalmat gépjárműszámban mérik, és nem személyben.