Autómentes, vérivó hétfő jön a Nagykörúton

Előre szóltak. A szeptember 22-ei autómentes napon kerékpározók lepik el a Nagykörutat, bringaútért küzdenek – hogy ne legyen ennyi konfliktus.

2014. 09. 18. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrségnek jelentették, az esemény nyilvános, tudhat róla bárki, mégis előre borítékolhatom, hogy hétfő délután fél hatkor óriási anyázás kezdődik a Nagykörúton.

Már öt éve volt a nagykörúti CM, a helyzet azonban azóta is változatlan. Tervek és ígéretek helyett konkrét lépéseket szeretnénk! Ezért az autómentes napon közös tekerésre hívunk, hogy újra felhívjuk a figyelmet a Nagykörút ügyére.

Találkozó: 17.30-kor a Jászai Mari téren.
Indulás: 18.00
Útvonal: Szent István körút, Teréz körút, Erzsébet körút, József körút, Ferenc körút, Goldmann György tér

A civil tekerésen mindenki magánemberként, saját felelősségére vesz részt. Legyen bringázható a Nagykörút, és tegyük ezzel is élhetőbbé a fővárost! Együtt közlekedünk, találjunk közösen megoldást!

 

Szóval régóta nyilvánosan szerveződik – elsősorban a Facebookon – a nagykörúti kerékpársávot követelők forgalmi tekerős eseménye (ZÁRÓJELBEN: SZEPTEMBER HUSZONKETTEDIKE BAZI RÉGÓTA AUTÓMENTES NAP, DE PSSSSZT, MERT EZ IS NAGYON EL VAN ÁM TITKOLVA AZ AUTÓSOK ELŐL!!!), a szerdai állás szerint mintegy ezer résztvevőre lehet számítani.

De mi kényszerít ki egy ilyen rendezvényt? (Az eseményen kívül egy külön csoport követi a kerékpárút megszületésének történetét, ebből egyszer majd szakdogát lehet írni.)

Május 10-én egy kerékpárosfórumon jártam többek közt a BKK (apropó BKK, itt vannak az ő korábbi kapcsolódó terveik!), a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass egy-egy vezetőjének részvételével, ahol a CM-es Kürti Gábor így válaszolt a nagykörúti kerékpársáv vágysóhajára:

– Nagykörúti biciklisáv: mi a helyzet? Sokan tekernek, mégsem látszik semmi esély.
– Kell annyi biciklis, hogy ki lehessen követelni az infrastruktúrát.

Tehát ez már alapból egy hajtóereje a projektnek: bizonyítani a kerékpárt napi szinten használók részéről, hogy erre bizony van kereslet.

Ugyanezen a fórumon László János MKK-elnök arra a sokat hangoztatott szólamra is reagált, hogy sokkal kevesebben járnak a körúton autóval, mint biciklivel, és ehhez azért egyesek szerint igazodni kellene.

Ne kerékpáros-létesítmények készüljenek, hanem közlekedési létesítmények, integrálva a biciklizést. Kaposvár ilyen szempontból mintaváros, a csomópontok, az utak kerékpárosbarát módon vannak kialakítva. Sokszor az is gond, hogy a forgalmat gépjárműszámban mérik, és nem személyben.

És itt (is) van a kutya elásva. Egy adott keresztmetszeten egy adott időben ugyanis nem kizárólag csak „járművek” haladnak át, ugyanezt a számot más szemüvegen keresztül is lehet nézni: „emberek” haladnak át. Ha például dugó van a Nagykörúton, öt perc alatt már nem olyan evidens, hogy a Nagykörút autós, mert egy álló forgalomban kerékpáros emberből is több halad át egy keresztmetszeten, nem beszélve a 4-6-os utasairól, akik szintén többen vannak, mint az autóban bötyékelők. Lehet ilyenkor is ugrálni, hogy akkor ki a kisebbség, de ne tegyük!

A közbringarendszer beindulásával a közlekedésirányítás vállalta, hogy biztonságosan és egyszerűen össze lesznek kötve a Bubi-pontok. Ez a Nagykörútra, vagyis a kvázi külső határzónára pont nem érvényes. Közlekedtem sajáttal és Bubival is a körúton, és a piroshoz felállás esetében kifejezetten körülményes, és veszélyes is kihasználni a lehetőséget, hogy fel lehet állni a piros alá, a kocsisor elejére, nem is merészeltem. Sajáttal igen, mert a biciklim karcsúbb és gyorsulékonyabb, mint a bubis – mindenkié az egyébként.

Vagyis: a kerékpársávért, jobban mondva a kerékpáros közlekedést is figyelembe vevő közlekedési infrastruktúráért küzdők tulajdonképpen a Bubi szabályosságáért és használhatóságáért is harcolnak, ami szerintem – mivel a Bubi közlekedési eszköz – közlekedési ügy.

Noha a KüllőnÉlő blogon egy játék keretein belül jó rég megépítettük már a nagykörúti kerékpársávot, belegondolhatunk, mekkora gondolkodásbeli váltás kell ahhoz, hogy valóságosan is megszülessen. Persze nem úgy megy az, hogy lereszelünk egy-két járdaszigetet, vagy felszólítunk egy-két száz autóst – bárki elhiheti, összesen ennyi autó érintett –, hogy legyen szíves máshol parkolóhelyet keresni, vagy átállítunk egy-két lámpát. Nem. Ezt meg kell tervezni, és úgy kialakítani, hogy mindenkinek szolgálja az érdekét. A Kiskörúton például egész normálisak a viszonyok már, megmondom őszintén, a legtöbb „harcunk” szerintem a taxisokkal van, akik nem tudom, minek képzelik a kerékpársávot, és hát az előzési oldaltávot is igen sportosan tartják be.

Tehát a „piroson folyton átmenő, pofátlan, Istent, embert, járdát, zebrát nem tisztelő, drogos, futár, ingyenélő bölcsész, reggelire vért ivó” réteg hétfő délután fél hatkor meg fog jelenni a Nagykörúton azért, hogy egy legitim, közlekedési szempontból bizony közös, valódian civil célért küzdjön. Aki ezt nehezen érti meg, az is legalább tudjon róla, merre ne menjen hétfő délután. Köszönjük a türelmet és a megértést előre is!

A bejegyzés természetesen nem azon autósok arcul ütése, akik számára a kocsi nélkülözhetetlen munka- vagy egyéb logisztikai eszköz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.