A Design Terminál 2014. január elseje óta működik önálló költségvetési szervként, kiemelt kormányzati háttérintézményként. Ez a változás teremtett lehetőséget arra, hogy a kreatívipar fejlesztéséért felelős központ útjára indítsa inkubációs programját, ezáltal hozzájáruljon a kreatívipar egyes szegmenseinek versenyképességéhez, segítése a magyar gazdaságpolitikai célkitűzéseket. Az inkubációs program révén a divat, a formatervezés és az új média területén tevékenykedő kis- és középvállalkozások fejleszthetik a menedzsment és márkaépítési kompetenciájukat, vállalkozási ismereteiket, de a hazai és nemzetközi piacra lépésük megteremtésében és a szakmai befektetők megtalálásában is segítséget kapnak.
– A tavaly szeptemberben meghirdetett első mentorprogram elindításáig közel nyolcvan cég vette igénybe a ingyenes konzultációs lehetőségünket, ahol mindig konkrét üzletfejlesztési problémákkal foglalkozunk. Ezek alapján nyilvánvaló vált, hogy mik a tipikus problémák, hol akadnak el ezek a cégek. De számos nemzetközi – holland, belga, német – már működő modellt, fórumot is megvizsgáltunk. Alkalmam volt részt venni az Európai Bizottság által szervezett workshopon, ahol a különböző országok kreatívipari támogatásáról volt szó. Ki merem jelenteni, hogy egyik ország sincs előrébb hozzánk képest, ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, csak egy magyar tervező rá van kényszerítve, hogy a nagy piacokhoz alkalmazkodjon. De ez óriási előny is, rugalmasabban gondolkodunk, nem vagyunk a saját piacunk rabjai – mondja Ács Zoltán.
A Design Terminál mentorprogramjának első, őszi szemeszterében a The Four, az Anna Daubner, a Plié by Atelier, a Position Collective és a Hard Body Hang csapata kapott lehetőséget arra, hogy részt vegyen ebben a féléves szakmai együttműködésben. A mentorporgram számukra ugyan véget ért, de a kezüket nem engedik el, a Design Terminál feladatot vállalt abban is, hogy a mentoráltak a számukra piacilag legalkalmasabb nemzetközi szakvásárokon is bemutatkozhassanak. Ez elsőként a Position Collective csapatának adatott meg: ők a március 16-a és 20-a között zajló Design Days Dubaira utazhatnak ki. Sőt elindul az alumni program is, ahol a későbbiekben a résztvevő vállalkozások megoszthatják egymással tapasztalataikat, már egymást segíthetik a fejlődésben. Ezek a cégek, ha képesek lesznek a globális piacra betörni, ráirányíthatják a figyelmet Magyarországra, a tervezők sikersztorija pedig erősítheti a fiatalabb generáció vállalkozói kedvét.
Az elmúlt pár év tapasztalatai azt mutatták: rohamos fejlődés tapasztalható a kreatíviparban, Magyarországon például a foglalkoztatottak 4,4 százaléka dolgozik ebben a szférában, tevékenységük Magyarország GDP-jének 3,7 százalékát adja. A Hétfa Kutatóintézet felmérésből az is kiderül: az elmúlt 4 évben átlagosan ötször gyorsabban növekedett a kreatív szektorok által megtermelt javak összessége, mint a magyar GDP (ez évi körülbelül 6-12 százalékos bővülést jelent), a szegmens exportja pedig kétszer gyorsabban nőtt, mint a magyar export, 4 év alatt mintegy 50 százalékkal. Látható tehát, hogy növekszik a a globális trendeket értő és a nemzetközi sztenderdeknek is megfelelő termékeket gyártó design cégek száma, tapasztalat hiányában azonban nehezen tudnak a nemzetközi piacra betörni. Ráadásul a kreatívipari cégeknek jóval nagyobb a belépési küszöbük, mint mondjuk egy IT-s vállalkozásnak. Ezek a cégek többet kockáztatnak, hiszen már az első megrendelés előtt saját maguknak kell megfinanszírozniuk a prototípusok legyártását, szállítását. Rengeteg tőke vár kihelyezésre, de hiába vannak jó termékek, szolgáltatások, ha a cég viszont mögötte nem működik jól, mivel nem jó a pozicionálás, nincs menedzsment kompetencia, nem tudnak megfelelő módon értékesíteni, a logisztika sem átgondolt. A tavaly szeptemberben meghirdetett mentorprogrammal a Design Terminál épp arra készíti fel a cégeket, hogy alkalmasak legyenek a befektetések fogadására, ezáltal a nemzetközi piaci terjeszkedésre.
– Magyarországon igazából nincsenek angyalbefektetők, mivel nagy a kockázat. Korai fázisú kreatív cégeknek nincs kitől kapni olyan 5-30 millió forint közötti minimális támogatást, amely validálná a terméket. [Angyalbefektető az, adott piacot nagyon jól ismerő, és igen korán fektet be cégekbe] Az intézményi befektetőnek túl nagy az elvárása, túl korán túl sokat akar. Most épp ezért a Design Terminál létrehoz egy angyalbefektetői klubot is. A mi feladatunk rávilágítani, hogy igenis érdemes befektetni ezekbe a cégekbe. De ezzel együtt a szabályozói oldalnak is segítenie kell ezeket a folyamatokat – szögezi le Ács Zoltán.
A héten kiderül, mely cégek vehetnek részt a tavaszi szemeszteren. Összesen 70 pályázat érkezett be. Ezeket Ács Zoltán, a Design Terminál inkubációs program vezetője; Sziller Olivér, a MyConcept Kft. ügyvezetője; Pető-Dickinson Andrea, a Dickinson Consulting ügyvezetője; Batta Barnabás és Misetics Mátyás, a Mitte Communications stratégiai, illetve kreatívigazgatója; valamit Nemes Attila, a Kitchen Budapest Talent programjának vezetője értékelte. A kiválasztás során figyelembe vették, hogy az adott vállalkozás termékei mennyire skálázhatóak, milyen vízióik vannak a márka jövőjét illetően, valamint a zsűri azokat a koncepciókat részesítette előnyben, amelyek innovatívak vagy egy fontos problémát oldanak meg. Az első fordulón továbbjutók csütörtökön személyesen prezentálhatják a terveiket, elképzeléseiket. Közülük fog kikerülni majd az az öt csapat, akik részt vehetnek a díjmentes fél éves munkafolyamatban.
Jó hír, hogy a mentorprogram 2015-ös őszi szemeszterében kibővül a pályázók köre: a technológia és az urbansztika területén önálló vállalkozással rendelkező cégek jelentkezését várják majd a szervezők.