Kreatívipari tehetségek a világhír kapujában

A Design Terminál inkubációs programja a hazai tervezőket könnyen a nemzetközi vizekre repítheti.

Son
2015. 03. 11. 13:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Design Terminál 2014. január elseje óta működik önálló költségvetési szervként, kiemelt kormányzati háttérintézményként. Ez a változás teremtett lehetőséget arra, hogy a kreatívipar fejlesztéséért felelős központ útjára indítsa inkubációs programját, ezáltal hozzájáruljon a kreatívipar egyes szegmenseinek versenyképességéhez, segítése a magyar gazdaságpolitikai célkitűzéseket. Az inkubációs program révén a divat, a formatervezés és az új média területén tevékenykedő kis- és középvállalkozások fejleszthetik a menedzsment és márkaépítési kompetenciájukat, vállalkozási ismereteiket, de a hazai és nemzetközi piacra lépésük megteremtésében és a szakmai befektetők megtalálásában is segítséget kapnak.

 

– A tavaly szeptemberben meghirdetett első mentorprogram elindításáig közel nyolcvan cég vette igénybe a ingyenes konzultációs lehetőségünket, ahol mindig konkrét üzletfejlesztési problémákkal foglalkozunk. Ezek alapján nyilvánvaló vált, hogy mik a tipikus problémák, hol akadnak el ezek a cégek. De számos nemzetközi – holland, belga, német – már működő modellt, fórumot is megvizsgáltunk. Alkalmam volt részt venni az Európai Bizottság által szervezett workshopon, ahol a különböző országok kreatívipari támogatásáról volt szó. Ki merem jelenteni, hogy egyik ország sincs előrébb hozzánk képest, ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, csak egy magyar tervező rá van kényszerítve, hogy a nagy piacokhoz alkalmazkodjon. De ez óriási előny is, rugalmasabban gondolkodunk, nem vagyunk a saját piacunk rabjai – mondja Ács Zoltán.

A Design Terminál mentorprogramjának első, őszi szemeszterében a The Four, az Anna Daubner, a Plié by Atelier, a Position Collective és a Hard Body Hang csapata kapott lehetőséget arra, hogy részt vegyen ebben a féléves szakmai együttműködésben. A mentorporgram számukra ugyan véget ért, de a kezüket nem engedik el, a Design Terminál feladatot vállalt abban is, hogy a mentoráltak a számukra piacilag legalkalmasabb nemzetközi szakvásárokon is bemutatkozhassanak. Ez elsőként a Position Collective csapatának adatott meg: ők a március 16-a és 20-a között zajló Design Days Dubaira utazhatnak ki. Sőt elindul az alumni program is, ahol a későbbiekben a résztvevő vállalkozások megoszthatják egymással tapasztalataikat, már egymást segíthetik a fejlődésben. Ezek a cégek, ha képesek lesznek a globális piacra betörni, ráirányíthatják a figyelmet Magyarországra, a tervezők sikersztorija pedig erősítheti a fiatalabb generáció vállalkozói kedvét.

Az elmúlt pár év tapasztalatai azt mutatták: rohamos fejlődés tapasztalható a kreatíviparban, Magyarországon például a foglalkoztatottak 4,4 százaléka dolgozik ebben a szférában, tevékenységük Magyarország GDP-jének 3,7 százalékát adja. A Hétfa Kutatóintézet felmérésből az is kiderül: az elmúlt 4 évben átlagosan ötször gyorsabban növekedett a kreatív szektorok által megtermelt javak összessége, mint a magyar GDP (ez évi körülbelül 6-12 százalékos bővülést jelent), a szegmens exportja pedig kétszer gyorsabban nőtt, mint a magyar export, 4 év alatt mintegy 50 százalékkal. Látható tehát, hogy növekszik a a globális trendeket értő és a nemzetközi sztenderdeknek is megfelelő termékeket gyártó  design cégek száma, tapasztalat hiányában azonban nehezen tudnak a nemzetközi  piacra betörni. Ráadásul a kreatívipari cégeknek jóval nagyobb a belépési küszöbük, mint mondjuk egy IT-s vállalkozásnak. Ezek a cégek többet kockáztatnak, hiszen már az első megrendelés előtt saját maguknak kell megfinanszírozniuk a prototípusok legyártását, szállítását. Rengeteg tőke vár kihelyezésre, de hiába vannak jó termékek, szolgáltatások, ha a cég viszont mögötte nem működik jól, mivel nem jó a pozicionálás, nincs menedzsment kompetencia, nem tudnak megfelelő módon értékesíteni, a logisztika sem átgondolt. A tavaly szeptemberben meghirdetett mentorprogrammal a Design Terminál épp arra készíti fel a cégeket, hogy alkalmasak legyenek a befektetések fogadására, ezáltal a nemzetközi piaci terjeszkedésre.

– Magyarországon igazából nincsenek angyalbefektetők, mivel nagy a kockázat. Korai fázisú kreatív cégeknek nincs kitől kapni olyan 5-30 millió forint közötti minimális támogatást, amely validálná a terméket. [Angyalbefektető az, adott piacot nagyon jól ismerő, és igen korán fektet be cégekbe] Az intézményi befektetőnek túl nagy az elvárása, túl korán túl sokat akar. Most épp ezért a Design Terminál létrehoz egy angyalbefektetői klubot is. A mi feladatunk rávilágítani, hogy igenis érdemes befektetni ezekbe a cégekbe. De ezzel együtt a szabályozói oldalnak is segítenie kell ezeket a folyamatokat – szögezi le Ács Zoltán.

 

A héten kiderül, mely cégek vehetnek részt a tavaszi szemeszteren. Összesen 70 pályázat érkezett be. Ezeket Ács Zoltán, a Design Terminál inkubációs program vezetője; Sziller Olivér, a MyConcept Kft. ügyvezetője; Pető-Dickinson Andrea, a Dickinson Consulting ügyvezetője; Batta Barnabás és Misetics Mátyás, a Mitte Communications stratégiai, illetve kreatívigazgatója; valamit Nemes Attila, a Kitchen Budapest Talent programjának vezetője értékelte. A kiválasztás során figyelembe vették, hogy az adott vállalkozás termékei mennyire skálázhatóak, milyen vízióik vannak a márka jövőjét illetően, valamint a zsűri azokat a koncepciókat részesítette előnyben, amelyek innovatívak vagy egy fontos problémát oldanak meg. Az első fordulón továbbjutók csütörtökön személyesen prezentálhatják a terveiket, elképzeléseiket. Közülük fog kikerülni majd az az öt csapat, akik részt vehetnek a díjmentes fél éves munkafolyamatban.

Jó hír, hogy a mentorprogram 2015-ös őszi szemeszterében kibővül a pályázók köre: a technológia és az urbansztika területén önálló vállalkozással rendelkező cégek jelentkezését várják majd a szervezők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.