Blaskó Péternek nem járna taps Bécsben

A HVG szerint Blaskó Pétert a bécsi Burgtheaterben megtapsolnák, ha tiltakozó levelet olvasna fel. Ugyan már!

Tölgyesi Gábor
2015. 04. 22. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután Blaskó Péter Kossuth-díjas színművész, a nemzet művésze a Mandineren közzétett nyílt levélben tiltakozott a Burgtheater színészeinek politikai jellegű akciója miatt, a HVG netes kiadása kioktató hangvételű publicisztikát közölt, állítván, hogy Bécs vezető színházában a hasonló akciókat taps fogadná. A szerző, Techet Péter úgy gondolja, Blaskó azért ragadott tollat, hogy „bebizonyítsa tájékozatlanságát”, ő pedig azért, hogy Blaskó őszinte érdeklődésére választ adhasson, „elkerülve, hogy a jövőben hasonlóan kínos szituációkba kerüljön tudatlansága miatt”.

Techet Péter szerint ha Blaskó a Burgtheater színpadáról féltené az osztrák demokráciát, a bécsiek megtapsolnák, hiszen annak idején Thomas Bernhard darabjait is jól fogadták. (Ami az osztrák demokráciaféltést illeti: az FPÖ támogatottsága 28 százalékos, az SPÖ-é és az ÖVP-é 26-26 a legutóbbi felmérés szerint.)

„Thomas Bernhard darabjaiban gyilkosoknak neveznek minden bécsit, és a legkeményebben szidalmazzák Ausztriát, a bécsi értelmiségi és színházi elit részéről egyetértés volt a válasz. Tény, hogy a nyolcvanas években voltak még tüntetések Bernhard darabjai ellen, de nem színészek – mint Blaskó Péter – és nem színházba járó polgárok, hanem szélsőjobboldaliak és a keményen jobbos bulvárnapilap, a Kronen Zeitung cikkírói őrjöngtek” – írja Techet, aki feltehetően egy konkrét Bernhard-darabra, a Heldenplatzra utal írásában, legalábbis azt a Burgtheater-bemutatót övezte ilyen felzúdulás.

Techet téved: ugyanis nem csupán a szélsőjobboldaliak és a Neue Kronen Zeitung haragját vívta ki az Anschluss ötvenedik évfordulójára írt mű – s amelyet a Burgtheater fennállásának századik évfordulóján mutattak be.

A néppárti Alois Mock akkori alkancellár szerint a Heldenplatz „Ausztria teljes szidalmazása, amit ráadásul az adózók pénzéből fizettek”. A szociáldemokrata Bruno Kreisky egykori kancellár szerint „nem lett volna szabad hagyni” a darab bemutatását, míg a néppárti Kurt Waldheim, akkor hivatalban lévő államelnök „az osztrák nép goromba megsértésének” titulálta Bernhard darabját, ami megidézte a Heldenplatzon Hitlert ünneplő, több mint százezres tömeget.

Az osztrák néppárt, az ÖVP számos politikusa bojkottra szólította fel a bécsieket – tény, ez utóbbi végül jó reklámnak bizonyult: a darabot 1988 és 2000 között több mint 120 alkalommal játszottak a Burgtheaterben, 127 ezer néző előtt.

Mindenesetre a balliberális Der Standard kulturális rovatának akkori vezetője, Peter Sichrovsky még a darab bemutatója előtt arról írt, hogy olvasta Bernhard színművét, ami „rettenetesen rossz”, s abbeli óhajának adott hangot, hogy Bécsben bárcsak olyan demokrácia volna, mint a németországi Frankfurtban, ahol megakadályozták Rainer Werner Fassbinder színműve, A szenny, a város és a halál bemutatóját. A konzervatív Die Presse három vezércikket is szentelt a Heldenplatz elítélésének, míg a népszerű bulvárlap, a Der Kurier cinikusnak nevezte a bemutatót, s úgy vélte: „a Burgtheater kultúrharcot játszik – színház helyett”. (Nincs új a nap alatt.)

Visszatérve a HVG írásához: Bernhard művészete nem váltotta ki az „elit egyetértését”. Amúgy meg egy színmű bemutatása és egy vendégtársulat politikai jellegű akciója között egyenlőségjelet tenni erős csúsztatás. Techet írásának nagy része viszont erre a csúsztatásra épít, emellett Blaskónak, az „Orbán kezéből Kossuth-díjas színésznek” tulajdonít különféle állításokat, dús fantáziával.

Igaz, Techet írásában megemlíti, hogy a Burgtheaterben voltak akciók az ÖVP−FPÖ-kormány elleni tiltakozásul. Lehet, hogy ez így van, ám annak idején 250 ezren is tüntettek Bécs utcáin a fekete-kék koalíció ellen, amelyben amúgy a Burgtheater egykori színésze, Franz Morak államtitkárként vállalt szerepet. (Morak volt egyébként az, aki Európa legjobban dotált színháza, a Burgtheater élére nevezte ki Matthias Hartmannt, aki diploma nélkül, ösztönös zseniként „bizonyított” a magyar kultúra szakértőjeként, a bécsi teátrum húszmillió eurós adósságának felelőseként is.)

A tiltakozó levelek felolvasását a Burgtheaterben pedig nem feltétlenül díjazzák. Ismert eset: 2013 októberében, a bécsi teátrum fennállásának 125. évére rendezett konferencia egyik szünetében Christian Diaz nézőtéri ügyelő váratlanul felállt a színpadra, a munkakörülményei, a 16 órás szolgálat miatt panaszkodott. Elmondta, nem a színház a munkáltatója, hanem egy olyan dán-angol biztonságvédelmi cég, a G4S, amely kapcsolatba hozható emberijog-sértésekkel.

A Nestroy-díjas színésznő, Sunnyi Melles nem igazán hagyta szóhoz jutni az ügyelőt. „Úgy veszem észre, ezt a csapatot ebben a színházban egyáltalán nem lehet kritizálni” – fogalmazott a szünetet megzavarva Christian Diaz, akit az eset után elbocsátottak.

(A Burgtheater jelenlegi vezetője, Karin Bergmann egyébként ezen a 2013-as konferencián arról tartott előadást, hogy a színháznak utópiát kell kínálnia a nézőnek – e gondolatát elevenítették fel az elmúlt héten a budapesti Goethe Intézet Streitkultur-kurzusán, amiről a Mandiner beszámolt. Lásd még: öten Vidnyánszky Attila ellen, a demokratikus szellem jegyében.)

A HVG ultraliberálisnak szánt publicisztikája végén az osztrák művészet szabadságával példálózva Blaskó Péternek a következő kérdést teszi fel a szerző: „Mikor lesz, mikor lehet majd annyira szabad és kritikus a magyar színházi élet is saját országával, saját mítoszaival, saját múltjával szemben? Nem kell persze annak lennie – de ha majd Blaskó legközelebb ki akarná oktatni a Burgtheater színészeit, talán először nem ártana otthon körbenéznie.”

Techet a szabad és kritikus művészetet így illusztrálja: „A Hundstage c. filmben – amelyet színpadon is játszottak, és amely az osztrák állam és a Bécs városának jelentős anyagi támogatásával készült el – egy fenekéből kilógó gyertyával énekli a részeg főszereplő az osztrák himnuszt.”

Nos, Ulrich Seidl filmjét 2002-ben bemutatták Magyarországon Kánikula címen, s nem bizonyos, hogy a film szüzséje a Techet által idézett jelenettel volna leginkább megragadható.

A nem a konzervatív értékrendjéről híres Magyar Narancs mindenesetre nem a szabad és kritikus művészet alkotásaként ünnepelte a Kánikulát. Csúnya, rossz Ausztria, fuj, fuj! című kritikájában Seidl filmjét ekként értékelte: „Régi osztrák izé ez a polgárpukkasztó öngyűlölet.” „Kényszeredett jelenkori bestiárium.” „Az infantilizmus mint egérút az elhülyülésből. Pofon a szarnak.”

Amúgy bőven lehet találni itthon Seidl filmjénél jobb, társadalomkritikus alkotásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.