Hiába fordult fel fenekestül minden, omlott össze a régi rend, és szabadultak el végleg a gyilkos ideológiák az első világháború alatt, a borzalmakat felülírta a második világégés, amelynek pusztítása távoli lövészárkokba merevedett küzdelem monumentális freskójává változtatta a nagy háborút. Hiszen a precízen beállított gyilkológép végiggördült a városokon, behatolt a lakásokba, füstté változtatta a testeket. A totalitárius rendszerek húsdarálójának perspektívájából az első világháború szomorú nosztalgia csupán, ami a filmes megjelenítésén is jól látszik. Alig akadt alkotó, aki hozzányúlt volna a témához.
Kovács István rendező és Köbli Norbert forgatókönyvíró mégis vállalkozott a feladatra. Igaz, a Szürke senkik nem mozifilm, „csupán” tévéfilm, és a költségvetése is ennek megfelelően szerény (120 millió forint). Ennyi pénzből pedig senki sem számíthatott a Steven Spielberg és Tom Hanks-féle Elit alakulat első világháborús változatára, az alkotóknak azonban így is sikerült a lehetőségekhez mérten hiteles és látványos háborús filmet készíteniük. És így fel is merül a kérdés, mi lenne, ha az olyan tökéletesen hiteltelen, üres szuperpodukciók helyett, mint például a Veszettek című mozifilm, Köbli Norbertet és rendezőtársait tömnék ki pénzzel? Belegondolni is szép, mi lett volna a Szürke senkikből egy hatszor-tízszer nagyobb költségvetéssel.
A Duna TV-n pénteken bemutatott Szürke senkik öt monarchista katonáról szól, akik az olasz fronton hajtanak végre különleges felderítő akciót. A maroknyi egység (talán túlságosan is egyértelmű) szimbóluma az Osztrák–Magyar Monarchia sokszínűségének, és a birodalmat belülről feszítő ellentéteknek: a magyar bakák mellett osztrák és román katonák szolgálnak benne, és az egykori tisztek (urak) mellett a polgárság, a kommunizmus felé kacsingató munkásosztály, és a parasztság is képviselteti magát.
Fodor őrmester vezetésével a csapatnak fel kell kutatnia az olasz csapatok „kommunikációs központját”, egy postagalamb-állomást, majd jelentést kell küldeniük róla, szintén galambbal. Ezért is van velük a kölyök (Kovács József), akinek apja híres galambász volt, de elesett a harcok során, fia ezután rukkolt be. A cím egyszerre utal a monarchia katonáinak csukaszürke egyenruhájára és a galambok szürkeségére.