Ezer ágy, százmilliárdos beruházás, huszonnégy órás készenlét – mi lehet ez?

Budapestnek is lesz szuperkórháza. De hol is, mikor is és egyáltalán: pontosan miért is? Összeszedtük a lényeget!

Szabó Emese
2017. 11. 06. 5:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még csak a tervezési fázisban van a dél-budai szuperkórház, amely a XI. kerületben, a Dobogónak nevezett területen épül majd. Az intézmény a budapesti egészségügyi ellátórendszer túlterheltségét hivatott enyhíteni. Cserháti Péter, az Egészséges Budapest program miniszteri biztosa október végén a Trend FM-en beszélt arról, hogy az új centrum azért is fontos, mert a fővárosba nemcsak a közvetlen agglomerációból érkeznek páciensek, hanem a környező megyékből is sokan itt kötnek ki. Pláne sürgős esetekben, amikor érthető okokból nem mindig a helyi intézményt keresik fel az érintettek.

Három éve a Fidesz frakcióülése után Rogán Antal propagandaminiszter jelezte először, hogy Budapesten szükség lesz nagy kórházfejlesztésre. Az ezt követő sajtóhírek nyomán került be a köznyelvbe a szuperkórház elnevezés. A hivatalos közlés szerint nem egyetlen szuperkórház építéséről, hanem a rendszer komplex átalakításáról van szó. Ennek lesz egyik egysége az új dél-budai cetrum.

A budapesti és Pest megyei helyzet azért nagyon rossz, mert a térség 1,8 és 1,2 millió lakója – összesen hárommillió ember – erősen megszenvedte azt, hogy az elmúlt években a területre nem jutottak fejlesztési pénzek. Vidéken a pécsi, a debreceni és a szegedi egyetemhez tartozó nagy kórházak szerepét – amelyek a Semmelweis-terv miatt forráshoz jutottak – senki nem kérdőjelezi meg, a szívsebészettől a gyermekonkológiáig mindennel foglalkoznak. Komplett megyét, illetve megyéket lát el egy-egy létesítmény, a környékükről mindenhonnan odahordják a betegeket. A fővárosban ilyen jellegű szuperkórház nincs, egyedül a Honvédkórház rendelkezik szélesebb profillal. Ráadásul sok Fejér, Komárom és Nógrád megyei beteget is könnyebb és gyorsabb Budapestre hozni, mint az eredetileg hozzájuk tartozó centrumokba. Emiatt a főváros összességében négymillió beteg ellátásáért felelne. Amire jelenleg nem igazán képes.

Északon a Honvédkórház 1200 aktív ággyal működik, nagyjából egymillió főért felel. Új épületét 600 főre tervezték, ebben a betegek értelemszerűen nem férnek el. Emiatt működik a kórház másik fele a Podmaniczky utcában, a régi MÁV-kórházban nem túl jó műszaki körülmények között. A szétszabdaltság jelenleg évi kétmilliárd forintnyi többletköltséget okoz. Változást attól várnak, hogy a Honvédkórház Róbert Károly körúti telephelyén elbontják majd a kisebb épületeket, az új épület mellé fölhúznak egy másik tömböt is, a két ellátóhelyet pedig normálisan egyesítik. Úgymond ez is egy mindenre képes szuperkórház lesz. A harmadik nagy centrum az egyesített Szent István- és Szent László-kórház lesz, az is 24 órában tudja majd ellátni a legsúlyosabb eseteket is. A jelenleg 1000 aktív ággyal működő intézmény fejlesztése elvileg 2025-re készülhet el, az Egészséges Budapest programból 188 milliárd forintot szánnak rá.

Augusztus óta biztos, hogy a dél-budai szuperkórház mely területen épül: az M1-M7-es autópálya bekötője melletti Dobogón, amely nincs közművesítve, egyelőre nincs hozzá autópálya-lehajtó, jelenleg nem megfelelő a tömegközlekedése sem. A terület egy része tőzegmocsár volt, talaja nagyon vizes. A tervezett helyszín a közelben található gyógy- és keserűvízforrások miatt fokozottan védett.

A több mint tizennégy hektáros területet a kormány az idén vette meg négymilliárd forintért. Ebből csaknem kilenc hektár Tamás László Fidesz-közeli vállalkozóhoz köthető. A szuperkórház építésére pályázatot nem írtak ki, Lázár János egy kormányinfón jelentette be azt: a létesítményt a MOM Parkot is jegyző Noll Tamás fogja tervezni, egy kormányhatározatba már bele is írták. A tervezésre 2,2 milliárd forint fordítható.

Arról egyelőre nincs információ, hogy a tervek mikor lesznek készen, illetve hogy a centrum mikor épül meg, a felhúzása mennyibe fog kerülni – az viszont biztos, hogy a költségek a 100 milliárdos nagyságrendet biztosan meghaladják. Az ezerágyas fejlesztés az idén megkezdődik, s egymillió ember ellátását biztosítja majd.

Arról egyelőre semmilyen megbízható információ nincs, hogy a Dobogó közlekedési kapcsolatait hogyan fogják fejleszteni. Az erre vonatkozó kérdésekre Balog Zoltán miniszter csak annyit reagált: mire kész lesz a kórház, rendeződik a megközelíthetősége is, a részletekről azonban csak később tudnak nyilatkozni. Egyelőre csak ötletelés zajlik a tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztéséről, erről lapunk is beszámolt.

Már ismeretes az is, hogy Orbán Viktor október végén miniszterelnöki megbízottat is kinevezett arra, hogy felügyelje a centrum építését. Bedros J. Róbert a Tétényi úti Szent Imre Egyetemi Oktató Kórház igazgatója. Feladata lesz az is, hogy a munka menetéről tájékoztassa a közvéleményt. A megbízottról tavaly az Index készített remek portrét annak apropójából, hogy miközben életútja igazi sikersztori, a rábízott intézményt – a Tétényi úti kórházat – tömegesen hagyták ott az orvosok. Az akkori hírek szerint Bedros még a Honvédkórház miniszteri biztosa lett volna. Korábban a főigazgató vezette a Belügyminisztérium Központi Kórházát, Pintér Sándor belügyminiszterrel kifejezetten jó kapcsolatban volt. A tárcavezetőtől több kitüntetést is kapott. Személyéről Kincses Gyula volt egészségügyi államtitkár a Hír TV műsorában azt mondta: a beruházás menedzselése nem azonos egy kórház vezetésével, talán az építőmunkások toleránsabbak, mint a nővérek és az orvosok. Kiemelte, hogy a szuperkórházzal kapcsolatos feladat ellátásához politikai erőre van szükség, Bedrosnak pedig megvan a kellő politikai támogatottsága. A szakmát pedig elég, ha hagyja működni.

###HIRDETES###

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.