Újbudai ötletek a szuperkórház megközelítésére

Sok milliárdba kerülhet a villamos- vagy metróhosszabbítás – mondta Hoffmann Tamás.

2017. 08. 14. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre csak ötletelés zajlik a XI. kerületi Dobogóra tervezett szuperkórház tömegközlekedési kapcsolatainak megteremtése körül – nyilatkozta lapunk megkeresésére Hoffmann Tamás (Fidesz–KDNP), Újbuda polgármestere arra reagálva, hogy a Magyar Idők nemrég arról számolt be, a kerületi önkormányzat villamost „kér” a kormánytól. Mint megtudtuk, hivatalosan egyelőre a terület gazdája, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. sem kereste meg az önkormányzatot a becslések szerint sok tízmilliárd forintért felépítendő szuperkórház ügyében.

Informális megbeszélések természetesen voltak arról, hogy mivel az M7-es és az M1-es autópálya melletti terület jelenleg megközelíthetetlen, kézenfekvő lenne az 1-es villamos továbbvitele Kelenföldről. A vonalat az eredeti tervek szerint 2018-ra hosszabbították volna meg a jelenlegi Fehérvári úti végállomástól Kelenföld városközponton át az Etele térig, azaz a 4-es metró végállomása és a Kelenföldi pályaudvar alkotta tömegközlekedési csomópontig. A csaknem hétmilliárd forintos fejlesztés késésben van, a Budapesti Közlekedési Központ honlapján található projektleírás szerint már fél éve el kellett volna kezdeni az építkezést.

Hoffmann Tamás úgy látja, a szuperkórházhoz vezető villamosvonal kiépítése sokkal bonyolultabb lehet, mint a mostani, „egyenes vonali” meghosszabbítás. – Nem sík területről van szó, a szintkülönbségek áthidalása anyagi terhekkel jár – hangsúlyozta a polgármester. A költségek itt jóval meghaladhatják a tízmilliárd forintot. Alternatíva a 4-es metró meghosszabbítása lehet Gazdagrét, a szuperkórház, illetve Budaörs felé, de a 2020-ig tartó uniós fejlesztési ciklusban nincs erre pénz.

Alig egy hónapja, hogy az állam megvette a dél-budai szuperkórház telkeit. A Magyar Nemzet még decemberben megírta: a kórház helyének kiszemelt terület nyolc ingatlana közül a négy legjelentősebb, egykori BKV-s telek Tamás László Fidesz-közeli vállalkozó kezében van, illetve ma már csak volt. Az összesen 4,4 milliárd forintos adásvételhez a többi telektulajdonos, közöttük a kerületi önkormányzat is hozzájárult. Hoffmann Tamás komolytalannak nevezte azokat az ellenzéki bírálatokat, amelyek szerint az államnak ingyen átadták a telkeket. – Nem volt más tulajdonunk itt, mint egy földút és egy vízelvezető árok, a terület pedig közművesítetlen – mondta a polgármester, aki kitért egy másik vihart kavaró ügyre, a Feneketlen-tó mellett magánterületen tervezett 350 lakásos lakópark és egy 500 férőhelyes mélygarázs ügyére is. A Heti Válasz szerint ezt a részt is Fidesz-közeli vállalkozók szerezték meg. A beruházás miatt az MSZP jelenlegi országos elnöke, Újbuda 2010 előtti polgármestere, Molnár Gyula tiltakozott a múlt héten, sőt felvetette, hogy akár népszavazásnak kellene döntenie a fejlesztésről.

Hoffmann Tamás azonban leszögezte: a területre érvényes szabályozási tervet jóval 2010 előtt éppen Molnár Gyula idején szavazta meg az akkori MSZP–SZDSZ-es többség. Annyi változás történt az akkori elképzelésekhez képest, hogy akkor nem lakásokat, hanem irodaházakat építettek volna oda.

Szintén szocialista örökség a kelenföldi városközpont ügye; még 2008-ban a Demszky–Hagyó-féle városvezetés az akkor 1,2 milliárd forintosra becsült, mára elavult ingatlant cserélte volna el a 6-os busz óbudai végállomásáért. Az ügylet meghiúsult, de az önkormányzat azóta sem tudott előrelépni. – Erre a területre valóban irodaházak, kereskedelmi létesítmények kerülhetnek, ahogy most is van. A területnek nemcsak a kerület és a főváros a tulajdonosa, hanem sok ingatlan magánkézben van, és nagyon nehéz a megegyezés – fűzte hozzá Hoffmann.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.