Reklámadó: aggódik a Spiegel

Tiltakozások a magyar sajtótörvény ellen: fekete képernyők, fehér oldalak címmel közölt összeállítást a Spiegel Online.

BL
2014. 06. 07. 12:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tiltakozások a magyar sajtótörvény ellen: fekete képernyők, fehér oldalak című írásban a szerző, Keno Verseck kiemelte, hogy a kormány a reklámadóval „hallgatásra akarja bírni az utolsó független médiumokat”, és még „a kormányhű sajtó is” tiltakozik a tervezett intézkedés ellen.

A Magyar Nemzet vonatkozó szerkesztőségi cikkét felidézve hangsúlyozta, hogy „Orbán miniszterelnök egyik leghűségesebb követője” is szembefordult a reklámadó koncepciójával, ugyanakkor „amit Orbán eltervez, azt végre is tudja hajtani”, mert mögötte áll a kétharmados parlamenti többség.

A tervezett adó részleteit ismertetve kifejtette, hogy a legmagasabb adókulcs két olyan televíziót érint – köztük az RTL Klubot –, amelyet „eddig nem a kormány ellenőrzött”, és kisebb adók is súlyos gazdasági helyzetbe kerülhetnek, akár csődbe is mehetnek, köztük „az egyetlen független hírtelevízió”, az ATV .

Ismert, a  Washington Post is arról írt, hogy a reklámadó veszélyeztetheti a sajtószabadságot, a Guardian online médiarovatának egyik blogbejegyzése is foglalkozott a kérdéssel. Az RTL Group (RTL Csoport) kelet- és délkelet-európai tevékenységéért felelős vezetője pedig úgy nyilatkozott a Handelsblattnak, hogy a tervezett reklámadó bevezetése a sajtószabadság végét jelentené Magyarországon.

Szakmai szervezetek 10 százalékos létszámcsökkentést sem tartanak kizártnak a sajtóban a reklámadó bevezetése miatt. A tervezetet a parlamenti ellenzéki pártok közül egyedül a Jobbik támogatja, a többi elutasítja.

A Magyar Reklámszövetség kezdeményezésére lapok sora jelent meg üres oldallal a reklámadó tervezett bevezetése elleni tiltakozásképp. Televíziós csatornák elsötétítéssel, rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával demonstráltak. A csatlakozó online médiumok szintén egy tiltakozó szöveget helyeztek el oldalukon.

A fideszes L. Simon László hétfőn terjesztette be az Országgyűlés elé törvényjavaslatát a reklámadó bevezetéséről. A javaslat különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény, amely már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lépne hatályba.

A parlament jövő kedden szavaz az előterjesztésről. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a Hír TV Magyarország élőben című műsorában a közteherviselés kiterjesztésének nevezte a tervezett lépést, amelyet szerinte az évenkénti adótörvényvitákban meg lehet majd vitatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.