A magyarországi médiacégek megkongatták a vészharangot, mivel szerintük a reklámadó veszélyezteti a sajtószabadságot – olvasható a The Guardian online kiadásának egyik blogbejegyzésében. A portál ismerteti azt is, hogy az adó többsávos, 20 milliárd forint feletti árbevétel esetén az elvonás 40 százalékos lenne. A Guardian arról is tájékoztat, hogy az ország két legnagyobb tévécsatornája, az RTL és a TV2 azt tervezik, hogy csütörtökön elsötétítik képernyőiket, hogy tiltakozzanak a fideszes javaslat ellen.
Az ötlet ellen még a kormánypárti médiaszervezetek is tiltakoznak – emelik ki a bejegyzésben, és Csermely Péter, a Magyar Nemzet főszerkesztő-helyettesének keddi vezércikkéből idéznek. A szerző úgy fogalmaz: a kormány rá akar lépni a sajtószabadság torkára. „A reklámadó csökkenti a média forrásait, megnehezíti a munkáját, korlátozza a hatékonyságát, akadályozza a feladatai ellátását” – szemléznek az általuk Fidesz-pártinak titulált Magyar Nemzetből.
Urbán Ágnes médiaelemző szerint az adó növeli a kormány befolyását a magyarországi kereskedelmi tévék piacán. Úgy véli, a kormány célja, hogy javítsa a TV2 helyzetét, és gyengítse sikeres versenytársát, az RTL-t. Az írás kitér arra is, hogy ha a javaslat törvényerőre emelkedik, az RTL esetében az adó összege körülbelül 4,5 milliárd forint lenne, ami a médiacég 2013-as profitjának kilencszerese.
A Magyar Reklámszövetséget sokkolta az adó, és kiemelték azt is, hogy sok médiacég veszteséges vagy épp csak nyereséges Magyarországon. Egyes kritikusok úgy látják, hogy ez a lépés egy újabb kísérlet arra, hogy Orbán Viktor központosítsa a politikai ellenőrzést és növelje az állam szerepét – olvasható a Guardian cikkében.