Rasszistázás és indulatok az év történészvitáján

„Itt nem lesz szaftos személyeskedés, ez nem a Kossuth tér” – ígérte a moderátor. Nem lett igaza.

Veczán Zoltán
2016. 02. 19. 16:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy várható volt, zsúfolásig telt a Kossuth Klub terme a vitaesten. A félhangos sustorgás, a feszültséggel teli várakozás leginkább a bokszmeccs előtti utolsó percek hangulatát idézte.

Krausz Tamás történész, az ELTE BTK kelet-európai történeti tanszékének egyetemi tanára, Ungváry Krisztián történész az 1956-os intézet tudományos munkatársa. A vitát Gyurgyák János történész, az Osiris Kiadó igazgatója moderálta.

Krausz könyve már 2013-as megjelenésekor számos vitát váltott ki egyoldalúsága miatt; Ungváry az MNO-nak saját könyve kapcsán adott interjújában szovjet propagandának is nevezte a kötetet, és sokkal árnyaltabb megközelítést javasolt.

Ungváry érkezett előbb, majd megjött Krausz is. Mosoly nélkül, kézfogással köszöntötték egymást. Eddigre már a széksorok közötti keskeny közlekedőt is kinyitható székeken ülő emberek töltötték fel, sokan pedig az ajtókban állva próbáltak be-belesni.

Szakmai, tudományos vitát harangozott be Gyurgyák János moderátor. „Nem lesz szaftos személyeskedés itt, ez nem a Kossuth tér” – ígérte. Nem teljesen lett igaza.

„Kettőnk nézőpontját világok választják el egymástól” – kezdte Ungváry (arra nem tért ki, hogy kettejük vitastílusát is, de ez a későbbiek során bebizonyosodott), majd rátért a hamis narratívák lerombolására:

a „nagy honvédő háború” sztálinista mítosz; egymillió szovjet harcolt német kötelékekben, ezért inkább polgárháborúról kellene beszélni

– hívta fel a figyelmet. Itt nem volt jó és rossz oldal, két totális diktatúra csapott össze, a két oldalon harcoló szovjet civilek – partizánok és „kollaboránsok” – pedig jórészt nem ideológiai alapon választottak oldalt, hanem aszerint, hogy hol volt nagyobb esélyük a túlélésre, azaz ki volt éppen akkor ott az erősebb fél: a németek vagy a szovjetek. A „partizánhősök” legendája is egyébként a szovjet propaganda része, a félmillió állítólag megsemmisített „fasisztának” jó ha egy százaléka igaz. A partizánok valódi szerepe a sztálinizmus exportálása volt a németek által megszállt zónákba, és a lakosság elrettentése a kollaborációtól – mutatott rá. Krausz kötetével az a probléma, hogy döntően csak egy forráscsoportra hagyatkozott: a szovjet állambiztonság irataira, amely a háború okozta károkat listázta, politikai megrendelésre készült, fiktív számokkal, és gyakorlatilag minden veszteségért a megszállókat okolta.

Krausz válaszában antikommunistának és szovjetellenesnek nevezte egykori tanítványát, Ungváryt, akinek, mint emlékeztetett, első írását ő ajánlotta be a Népszabadsághoz, bár akkor még nem érzékelte a fiatalabb történész eme meggyőződését. Egyébként a vita stílusa is megérne egy külön cikket: míg Ungváry majdnem végig tanárurazta Krauszt, az idősebb történész sokszor kioktató, lekezelő stílusban beszélt vele, szavába vágott, és letegezte. A „Ne csinálj már úgy, Krisztián, mintha nem tudnád!” – jellemző mondat volt, amikor nem értett egyet fiatalabb kollégájával. Többször megjegyezte: „olyan, mintha két Krisztián lenne”, az egyik, aki engedelmesen belesimul a Krausz által diktált narratívába, a másik pedig, amelyiknek van mersze ellentmondani egykori tanárának.

És hogy mi lenne az idősebb történész narratívája? Ő maga is úgy fogalmazott: az antifasizmus, amelyet az új, szerinte relativizáló narratíva megpróbál kiszorítani. Ennek lényege, hogy mivel a náci Németország támadta meg a Szovjetuniót,

a németek a hóhérok, az „ősgonosz”, amelytől meg kellett menteni a világot, a szovjetek pedig az áldozatok és megmentők is egyben; ez megingathatatlan tézis

– tette le a garast. Hozzátette: Ungváry szerinte a partizánokat éppolyan rossznak állítja be, mint mondjuk a német kollaboráns ukrán felkelőket, hogy megteremtse az „új gonoszt”, a „vodkaivó banditákat”, hogy ezzel relativizálja a németek és szövetségeseik bűneit. „Ezzel Krisztián borzalmas erkölcsi állapotba kerül” – mondta már belemelegedve Krausz, és idézte a zsidó partizánként tevékenykedő – egyébként Litvánia szerint a szovjet titkosszolgálat kötelékében civileket gyilkoló – Jichák Árád holokausztkutatót. „Mi van azzal a félmillió zsidó katonával, aki Sztálin hadseregében harcolt? Ők is a kommunizmust védték, ugyanaz alá az elbírálás alá esnek a partizánok, mint a megszállók?” – kérdezte magából kikelve.

„Ne tegyünk már egyenlőségjelet a két rendszer közé mint két totális diktatúra közé! Az egyik felszabadította Európát a nácizmus alól, írjuk le, tegyük világossá!”

A nácizmus legyőzése mindenképpen pozitív. Ami nem, hogy a sztálinizmus győzte le, és ahova bejutott, kiépítette a saját rendszerét – kontrázott Ungváry.

Krausz még felhánytorgatta neki, hogy nem ismeri az orosz forrásokat, nem járt szovjet levéltárakban. „Hetvenöt orosz forrás van a könyvemben. Ami a levéltárakat illeti: a podolszkiba, ahol az igazán fontos iratokat őrzik, be sem engedtek” – felelte a fiatalabb történész, és helyretette Krauszt: nem állította, hogy minden partizán gazember volt, és azt sem, hogy a zsidók a „fényességes szocializmust” akarták volna építeni, amikor beálltak partizánnak vagy a Vörös Hadseregbe, de ugyanígy a kollaboránsok sem meggyőződésből, hanem a túlélés reményében csatlakoztak a megszállókhoz.

A békés, védekező Sztálin sztorija mese: a németekkel kötött paktumot is ő kezdeményezte, amelynek eredményeképpen megszállta a balti államokat és Lengyelországot is – így Ungváry. A partizánháború nemzetközi jogba ütközik, és a védekező sem lőhet agyon civileket. Ezzel szemben Kijevben Sztálin a lakókra rárobbantotta a komplett belvárost („néhány házat” – válaszolta Krausz; „a fotókról és a jelentésekből nem úgy tűnik” – felelte Ungváry), az NKVD pedig politikai foglyokat ölt le a börtönökben.

„Ezeket látva önök ukránként vajon melyik oldalra álltak volna? Vajon ideológia vagy a közvetlen tapasztalatok vezérelték volna önöket?” – tette fel a kérdést a közönségnek Ungváry, hozzátéve: a vérengzések mindkét oldalon végigkísérték a háborút. A partizánmozgalom csak a lakosság terrorizálásában volt hatékony, és az is mítosz, hogy a spontán népharag táplálta volna: a párt, illetve az NKVD szervezte. Ideológia helyett a tényekről kellene beszélni – hangsúlyozta.

Krausz erre azt válaszolta, „Krisztián” kiemelte azt a néhány felrobbantott házat Kijevben, míg a nácik több tízmillió ember kiirtását tervezték. Hogyan alkalmazkodhattak volna a nemzetközi szabályokhoz a „meztelenül elmenekült hadifoglyokból százezres létszámban összeálló partizánosztagok? Olyan partizánmozgalmat szerveztek, amilyet tudtak, nem azzal szórakoztak, hogy mi az a hatékonyság!” – mondta, és harmadszorra is elismételte: a szovjetek csak a hazájukat védték, ezért nem lehettek ugyanolyan gonoszak, mint a nácik. „Magának ezt szépen el kellett volna magyaráznia a könyvében Persze nem azt mondom, hogy zúzzák be a könyveit – hangsúlyozta („ez freudi elszólás volt” – nevetett fel valaki a közönségben) –, csak újra kellene írni.” A partizánok feladata a lakosság maguk mellé állítása volt, jelentette ki, hozzátéve: a történésznek empátiával kell ezt néznie. A kollaboránsok viszont a nácikat támogatták, adott esetben „baltával verték szét az ellenálló paraszt fejét”, ez pedig elvi kérdés – húzta alá.

A partizánok – nem az erdőbe menekült rabok, hanem a szervezett partizánok – Ukrajnában nyolcezren voltak, központi vezetés alatt, kapcsolatban Moszkvával, sokszor jobb fegyverrel ellátva a szovjet raktárakból, mint a megszálló német-magyar csapatok – mondta erre Ungváry. Hozzátette: ehhez képest néhány kivételtől eltekintve

szánalmasan kevés sikert értek el a partizánok a megszállókkal szemben.

Még úgy is, hogy az ukrán erdőség „nem a Bakony, ahol egy parázsló cigaretta is feltűnik”. Pest megyényi területre jutott összesen 300 megszálló katona, azaz nagyon kevesen voltak az ellenőrzéshez. Ungváry szerint a Krausz által felhozott empátia pedig a „kollaboránsokat” is megilleti, hiszen az ukrán paraszt, akitől a partizánok elhajtották az utolsó tehenét, vagy éhen halt, vagy feljelentette őket. A felrobbantott házukból kikecmergett kijeviek pedig vagy elfogadták a zsidóktól elkobzott lakásokat a náciktól, vagy megfagytak az erdőben – ez sem ideológiai kérdés. A partizánok csak elrettentették a lakosságot, nem megnyerték, amikor 1941-ben, visszavonulóban a német offenzíva elől Sztálin kiadta a parancsot, hogy mindent semmisítsenek meg, aminek a németek hasznát vehetik. Ők gyújtották fel a parasztok istállóit, óljait, a később szovjet ikonná vált, felakasztott partizán lány, Koszmogyemjanszkaja is ezt tette, mielőtt áldozata feljelentette volna.

A felperzselt föld taktikáját nem Sztálin, hanem Hitler találta ki: a nácik lerohanták és felgyújtották a Szovjetuniót – vágta rá Krausz, némi derültséget keltve a közönség soraiban, és azzal védte a nagy honvédő háború kifejezést, hogy nem véletlenül van még mindig óriási kultusza ennek a posztszovjet térségben, hiába akarná Ungváry hetvenöt forrással cáfolni. Az sem perdöntő szerinte, hogy Sztálingrádnál tízezrével harcoltak szovjetek német kötelékekben, mert őket kényszerítették, aztán ha tehették, átálltak, „na de a tetteikért akkor is vállalniuk kell a felelősséget” – mondta. „De itt megint két Krisztián van: az egyik elismeri a tényeket, a másik meg fél a tényektől, részeket emel ki, és szembehelyezi ezekkel, ezzel pedig belemegy egy védhetetlen álláspontba” – szögezte le Krausz.

Ungváry ezért még egyszer elmondta, hogy abban nincs vita, hogy létezett német népirtó szándék a Szovjetunióban, meg is történt a holokausztban, a lakosság és a hadifoglyok éheztetésében, de sok minden nem vált valóra. „Mert győzött a Vörös Hadsereg!” – vágta közbe Krausz. Vagy mert szükség volt a szovjetek munkaerejére – válaszolta Ungváry, hozzátéve: a Magyar Királyi Honvédséget sem azért küldték a Szovjetunióba, hogy ott népirtást kövessen el, még ha rengeteg embert meg is öltek. A népirtás ugyanis az, amikor etnikai alapon egyéni tevékenységtől függetlenül egy népcsoportot meg akarnak semmisíteni, a magyarok azonban – a holokausztban való munkamegosztás-szerű részvételen kívül – nem tettek ilyet, „csak” tömeggyilkosságokat követtek el, jellemzően ott, ahol a partizánmozgalom is hasonló „áldásos” tevékenységet folytatott. Ahol nem, ott egészen békésen megfértek a lakossággal.

Az egyszerű bakák pedig nem is tudtak a népirtó tervekről, nem is úgy küldték őket oda, hogy minden szovjetet öljenek le.

Emellett a német oldalon elkövetett gyilkosságok jelentős részét is a soraikban lévő egymillió szovjet végezte el, ezt sem szabad elfelejteni.

Ami pedig a holokausztot illeti: valóban a magyarok kísérték a sírgödrökhöz a zsidókat, illetve ürítették ki a gettókat, lőtték le a menekülőket; a felső vezetés tudott erről, 1942 nyarán pedig meg is tiltotta a katonáknak az ebben való részvételt.

Attól még, hogy nem tudtak a népirtó tervekről, népirtást követtek el – válaszolt Krausz. Szerinte a németek és „bűntársaik” 9200 falut, települést és tanyát gyújtottak fel Belorussziában, és minden harmadik embert legyilkoltak, „ez nem népirtás, Krisztián?” – fakadt ki, Ungváry szemére vetve, hogy az éhezésben vagy egészségügyi ellátás hiányában meghaltakat nem számította a népirtás áldozatai közé.

„A tanár úr számai fiktív számok, és senki sincs abban a helyzetben, hogy ezeket ellenőrizhesse” – felelte Ungváry Krisztián arra célozva, hogy bizonyos szovjet levéltárakba be sem engedték mint kutatót. Ami Krausz számait illeti, azokból nem derül ki, hogy ebből mennyi volt a partizánok áldozata: ahol pedig nem volt partizánmozgalom, ott a németek és magyarok „hülyék lettek volna bántani a lakosságot”, hiszen szükségük volt a munkáskezekre – mutatott rá.

Krausz Tamás még gunyorosan megkérdezte azt is, nem érti, ha ennyire kevéssé voltak hatékonyak a partizánok, akkor a megszállók miért nem mertek bemenni az erdőbe. Mert rosszabbul voltak felfegyverezve, nem volt térképük és helyismeretük, és kevesen is voltak – válaszolta Ungváry, de Krausz ezt vitatta: szerinte sok partizán puszta kézzel meg baltával vette fel a harcot a megszállókkal, s mint kijelentette, a tények Ungváry ellen beszélnek, még a 2,3 millió legyilkolt belorusz tekintetében is. „Legalább a Jöjj és lásd című filmet nézze meg!” – ajánlotta Ungvárynak az 1985-ös híres Elem Klimov-filmet. Egykori tanítványa azon megjegyzését, hogy a szovjet statisztikákban sosem jelennek meg a Vörös Hadsereg és a partizánok által legyilkolt civilek, hanem valahogy mindig átkerülnek a nácik áldozatainak rubrikájába, Krausz felháborodottan rávágta, hogy sosem találkozott még olyan történeti munkával, amely a genocídiumot a partizánokra akarta volna áthárítani.

Persze – engedte meg – előfordulhatott, hogy a kollaboráns falubelieket leölték, de áttolni a felelősséget a partizánok vállára is, „ez már erkölcsi kérdés”.

Ungváry a moderátor kérdésére szóvá tette, hogy Krausz azt írta könyvében, sosem indult hadbírósági eljárás magyar katonák ellen, akik helyi lakosok ellen követtek el atrocitásokat. Pedig a honvédek csak úgy, jogalap nélkül nem puffanthattak le szovjet civileket: az igenis létezőhet hadbírósági ítéletek egész sora mutatja ezt.

Krausz tehát úgy nyilatkozott egy irategyüttesről, hogy meg se nézte, létezik-e.

Ebben kulcskérdés lenne a podolszki magyar zsákmányanyag, amelyet az oroszok nem hajlandók a kutatóknak kiadni, mert a némettel ellentétben nem fordíttatták le, és nem tudják, mi lehet benne.

„Érdekes, mi kaptunk magyar anyagokat. Persze kapcsolat kell hozzá, meg szépen kell kérni” – válaszolta Krausz, és Ungváry fejére olvasta, hogy fiatalabb kollégájában „ideológiai megkötés van a dokumentumok terén: csak az a jó, amit a nácik vagy a szövetségeseik gyártottak”. Ungváry azonban rögvest riposztolt: a magyarok a valóságosnál több megölt partizánt jelentettek, mert az dicsőség volt, a partizánok ugyanígy tettek a lelőtt megszállók kapcsán; ezért kell forráskritika, ha az ember az NKVD iratait olvassa – mondta ironikusan.

Ezután jöttek a kérdések. Ami érdekes volt, hogy bár a hallgatóság többsége a félhangos megjegyzések és a tapsok tekintetében érezhetően Ungváry mellett állt, a kérdezők egyáltalán nem. Egy idős hölgy úgy kezdte a mondanivalóját, hogy Ungváry az „új tárgyilagosság” híve, amely „egyformán sajnálja a leütött borjút és az izomlázat kapott mészárost. Maga előtt nagy karrier áll!” – jósolta Ungvárynak, aki ironikusan megjegyezte: könyvtárosként nem érzi, hogy az új polgári kormány kegyeltje lenne. A közönség hosszas tapsa után hozzátette: Krausz sem túl konformista, hiszen 1989 előtt még antisztálinistaként ismerte meg.

Filippov Szergej, az ELTE-BTK ruszisztikai tanszékének adjunktusa is felszólalt, beindítva a lavinát. Elmondta, hogy 1812 óta ha az országot megtámadják, azt ők honvédő háborúnak hívják, ezért ez indokolt 1941-ben is, „vagy lehet, hogy anyánk hazudott, és a Szovjetunió vesztette el a háborút?” – tette hozzá a gunyorosnak szánt kérdést. Valójában ez politikai termék volt, Sztálin tudatosan használta a kifejezést, hogy minél több embert maga mellé állítson – válaszolt Ungváry, hozzátéve:

de milyen „honvédő háború” az, amelyben területrablással gyarapodott az ország?

„Ezt a világon élő háromszázmillió orosz dönti el!” – vágta rá Krausz; a történelmi tények nem többségi szavazással dőlnek el – kontrázott Ungváry. Krausz hozzátette: ez példátlan háború volt, szovjet részről némi határkiegészítéssel.

Nem maradhatott el a rasszistázás sem: az egyik hozzászóló felhánytorgatta, hogy nyugatos kultúrfölényről írt Ungváry, aki hiába bizonygatta neki is, Krausznak is, hogy más a kulturális sztenderd ott, ahol angol vécét használnak, mint ahol nem, például a félázsiai Szovjetunióban. „Hogyan nevezheti félázsiainak a Szovjetuniót?” vonta kérdőre Krausz, mire Ungváry: „úgy, hogy az ország fele Ázsiában van”. „Ez kultúrrasszista végkonklúzió, a humanista emberek erre nem lesznek vevők!” – zárta le végső érvével a vitát Krausz.

A közönség felnevetett. „És Katiny? És a lengyelek?” – kérdezgették. „A balti országok és Kelet-Lengyelország polgárai, amelyekre 1939 után a Szovjetunió kiterjesztette a fennhatóságát, valószínűleg ezt nem határkiegészítésnek látták” – válaszolta Krausznak Ungváry. A szovjetek például a „határkiegészítés” során jóval több lengyellel végeztek, mint az ország nyugati felében a németek, ez hogy kapcsolódik a náci „ősbűnhöz”? – kérdezte vitapartnerét, aki azzal mentegetőzött, hogy a kelet-lengyel területek egy része 1920 előtt Szovjet-Ukrajnához tartozott [valóban, összesen két évig – a szerk.]. Ezért a szovjetek csak „visszacsatolták a lengyelek által elrabolt területet”, ahogy „visszavették” a baltiakat is – mondta a közönség nagy derültségére. Az ennél a pontnál már teljesen komolytalanná váló vitában Krausz olyan érveket dobott be, hogy „ha a nagymamámnak kereke volna, ő volna az omnibusz”. Végül kérdésre elismerte: valóban ideológiai kérdés, hogy a nácizmust tekinti ősgonosznak, de ez „jó ideológia”. Szemben természetesen Ungváryéval, aki „nem tesz különbséget áldozat és hóhér között”.

A vita végén azért kedélyesen kezet fogtak, a bő kétszáz fős tömeg pedig lassan lehömpölygött a Kossuth Klub keskeny márványlépcsőjén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.