Az egyszerű bakák pedig nem is tudtak a népirtó tervekről, nem is úgy küldték őket oda, hogy minden szovjetet öljenek le.
Emellett a német oldalon elkövetett gyilkosságok jelentős részét is a soraikban lévő egymillió szovjet végezte el, ezt sem szabad elfelejteni.
Ami pedig a holokausztot illeti: valóban a magyarok kísérték a sírgödrökhöz a zsidókat, illetve ürítették ki a gettókat, lőtték le a menekülőket; a felső vezetés tudott erről, 1942 nyarán pedig meg is tiltotta a katonáknak az ebben való részvételt.
Attól még, hogy nem tudtak a népirtó tervekről, népirtást követtek el – válaszolt Krausz. Szerinte a németek és „bűntársaik” 9200 falut, települést és tanyát gyújtottak fel Belorussziában, és minden harmadik embert legyilkoltak, „ez nem népirtás, Krisztián?” – fakadt ki, Ungváry szemére vetve, hogy az éhezésben vagy egészségügyi ellátás hiányában meghaltakat nem számította a népirtás áldozatai közé.
„A tanár úr számai fiktív számok, és senki sincs abban a helyzetben, hogy ezeket ellenőrizhesse” – felelte Ungváry Krisztián arra célozva, hogy bizonyos szovjet levéltárakba be sem engedték mint kutatót. Ami Krausz számait illeti, azokból nem derül ki, hogy ebből mennyi volt a partizánok áldozata: ahol pedig nem volt partizánmozgalom, ott a németek és magyarok „hülyék lettek volna bántani a lakosságot”, hiszen szükségük volt a munkáskezekre – mutatott rá.
Krausz Tamás még gunyorosan megkérdezte azt is, nem érti, ha ennyire kevéssé voltak hatékonyak a partizánok, akkor a megszállók miért nem mertek bemenni az erdőbe. Mert rosszabbul voltak felfegyverezve, nem volt térképük és helyismeretük, és kevesen is voltak – válaszolta Ungváry, de Krausz ezt vitatta: szerinte sok partizán puszta kézzel meg baltával vette fel a harcot a megszállókkal, s mint kijelentette, a tények Ungváry ellen beszélnek, még a 2,3 millió legyilkolt belorusz tekintetében is. „Legalább a Jöjj és lásd című filmet nézze meg!” – ajánlotta Ungvárynak az 1985-ös híres Elem Klimov-filmet. Egykori tanítványa azon megjegyzését, hogy a szovjet statisztikákban sosem jelennek meg a Vörös Hadsereg és a partizánok által legyilkolt civilek, hanem valahogy mindig átkerülnek a nácik áldozatainak rubrikájába, Krausz felháborodottan rávágta, hogy sosem találkozott még olyan történeti munkával, amely a genocídiumot a partizánokra akarta volna áthárítani.
Persze – engedte meg – előfordulhatott, hogy a kollaboráns falubelieket leölték, de áttolni a felelősséget a partizánok vállára is, „ez már erkölcsi kérdés”.
Ungváry a moderátor kérdésére szóvá tette, hogy Krausz azt írta könyvében, sosem indult hadbírósági eljárás magyar katonák ellen, akik helyi lakosok ellen követtek el atrocitásokat. Pedig a honvédek csak úgy, jogalap nélkül nem puffanthattak le szovjet civileket: az igenis létezőhet hadbírósági ítéletek egész sora mutatja ezt.
Krausz tehát úgy nyilatkozott egy irategyüttesről, hogy meg se nézte, létezik-e.
Ebben kulcskérdés lenne a podolszki magyar zsákmányanyag, amelyet az oroszok nem hajlandók a kutatóknak kiadni, mert a némettel ellentétben nem fordíttatták le, és nem tudják, mi lehet benne.
„Érdekes, mi kaptunk magyar anyagokat. Persze kapcsolat kell hozzá, meg szépen kell kérni” – válaszolta Krausz, és Ungváry fejére olvasta, hogy fiatalabb kollégájában „ideológiai megkötés van a dokumentumok terén: csak az a jó, amit a nácik vagy a szövetségeseik gyártottak”. Ungváry azonban rögvest riposztolt: a magyarok a valóságosnál több megölt partizánt jelentettek, mert az dicsőség volt, a partizánok ugyanígy tettek a lelőtt megszállók kapcsán; ezért kell forráskritika, ha az ember az NKVD iratait olvassa – mondta ironikusan.
Ezután jöttek a kérdések. Ami érdekes volt, hogy bár a hallgatóság többsége a félhangos megjegyzések és a tapsok tekintetében érezhetően Ungváry mellett állt, a kérdezők egyáltalán nem. Egy idős hölgy úgy kezdte a mondanivalóját, hogy Ungváry az „új tárgyilagosság” híve, amely „egyformán sajnálja a leütött borjút és az izomlázat kapott mészárost. Maga előtt nagy karrier áll!” – jósolta Ungvárynak, aki ironikusan megjegyezte: könyvtárosként nem érzi, hogy az új polgári kormány kegyeltje lenne. A közönség hosszas tapsa után hozzátette: Krausz sem túl konformista, hiszen 1989 előtt még antisztálinistaként ismerte meg.
Filippov Szergej, az ELTE-BTK ruszisztikai tanszékének adjunktusa is felszólalt, beindítva a lavinát. Elmondta, hogy 1812 óta ha az országot megtámadják, azt ők honvédő háborúnak hívják, ezért ez indokolt 1941-ben is, „vagy lehet, hogy anyánk hazudott, és a Szovjetunió vesztette el a háborút?” – tette hozzá a gunyorosnak szánt kérdést. Valójában ez politikai termék volt, Sztálin tudatosan használta a kifejezést, hogy minél több embert maga mellé állítson – válaszolt Ungváry, hozzátéve:
de milyen „honvédő háború” az, amelyben területrablással gyarapodott az ország?
„Ezt a világon élő háromszázmillió orosz dönti el!” – vágta rá Krausz; a történelmi tények nem többségi szavazással dőlnek el – kontrázott Ungváry. Krausz hozzátette: ez példátlan háború volt, szovjet részről némi határkiegészítéssel.
Nem maradhatott el a rasszistázás sem: az egyik hozzászóló felhánytorgatta, hogy nyugatos kultúrfölényről írt Ungváry, aki hiába bizonygatta neki is, Krausznak is, hogy más a kulturális sztenderd ott, ahol angol vécét használnak, mint ahol nem, például a félázsiai Szovjetunióban. „Hogyan nevezheti félázsiainak a Szovjetuniót?” vonta kérdőre Krausz, mire Ungváry: „úgy, hogy az ország fele Ázsiában van”. „Ez kultúrrasszista végkonklúzió, a humanista emberek erre nem lesznek vevők!” – zárta le végső érvével a vitát Krausz.
A közönség felnevetett. „És Katiny? És a lengyelek?” – kérdezgették. „A balti országok és Kelet-Lengyelország polgárai, amelyekre 1939 után a Szovjetunió kiterjesztette a fennhatóságát, valószínűleg ezt nem határkiegészítésnek látták” – válaszolta Krausznak Ungváry. A szovjetek például a „határkiegészítés” során jóval több lengyellel végeztek, mint az ország nyugati felében a németek, ez hogy kapcsolódik a náci „ősbűnhöz”? – kérdezte vitapartnerét, aki azzal mentegetőzött, hogy a kelet-lengyel területek egy része 1920 előtt Szovjet-Ukrajnához tartozott [valóban, összesen két évig – a szerk.]. Ezért a szovjetek csak „visszacsatolták a lengyelek által elrabolt területet”, ahogy „visszavették” a baltiakat is – mondta a közönség nagy derültségére. Az ennél a pontnál már teljesen komolytalanná váló vitában Krausz olyan érveket dobott be, hogy „ha a nagymamámnak kereke volna, ő volna az omnibusz”. Végül kérdésre elismerte: valóban ideológiai kérdés, hogy a nácizmust tekinti ősgonosznak, de ez „jó ideológia”. Szemben természetesen Ungváryéval, aki „nem tesz különbséget áldozat és hóhér között”.
A vita végén azért kedélyesen kezet fogtak, a bő kétszáz fős tömeg pedig lassan lehömpölygött a Kossuth Klub keskeny márványlépcsőjén.