A sporttörvény célja az autonómia és a demokrácia

Kemenczky Zoltán
2000. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány és a legnagyobb kormányzó párt ragaszkodik ahhoz, hogy az új sporttörvény 2001. január 1-jén hatályba lépjen – mondta lapunknak adott interjújában Horváth László, a Fidesz pártigazgatója, a parlament ifjúsági és sportbizottságának alelnöke. A politikus szerint a jogszabály által létrehozandó új intézmények nem a központosítás irányába hatnak, hanem éppen ellenkezőleg: a sport önrendelkezésének kiteljesedését segítik.Van egy gondolat a törvényjavaslat indokló részében, amely szerint a „központi költségvetési támogatás jelentős csökkenése esetén összeomlana a magyar sport”.– A sport az elmúlt tíz évben kimaradt azokból a kedvező lehetőségekből – például a privatizációból –, amelyek a gazdasági szereplők számára adottak voltak. A magyar gazdaság ezek folytán megerősödött, és szinte önjáróvá vált, a sport azonban nem tudna megállni a saját lábán. Vannak olyan sportágak, mint például a profi futball, amelyek viszonylag gyorsan „felnőnek”, és nemcsak önmagukat képesek eltartani, hanem adófizető iparággá válhatnak a költségvetés számára. A sportnak azonban mindig is maradnak majd olyan területei – diáksport, iskolai sport, fogyatékosok sportja, vagy a piacilag nehezen eladható sportágak –, amelyeken az állami segítség elengedhetetlen. Nekünk most azokat a jogszabályi feltételeket kell megteremtenünk a sportban, amelyek a társadalom más szféráiban már egy évtizede megteremtődtek.– Miért nem sikerült ez már 1996-ban, az előző sporttörvény megalkotásakor?– Azért, mert nem volt tekintettel a piaci változásokra. Hogy egy jellemző példát mondjak: a kilencvenhatos jogszabály a gazdálkodás, konkrétan a hatalmas köztartozások kezelése terén semmilyen változást nem hozott. A központi költségvetésnek ma is csaknem egymilliárd forintos terhet jelent évente ezeknek a számláknak a törlesztése. Egy ilyen törvény megalkotása előtt legalábbis szerencsés, hogy a lehető legszélesebb körű párbeszéd alakuljon ki, mert a sport ciklusai 10-15 évesek, azaz túlmutatnak a négyéves választási időszakon. Ennek jegyében a jogszabály előterjesztését az érintettekkel folytatott széles körű szakmai és politikai egyeztetés előzte meg, s ez utóbbi jelenleg is tart. A párbeszédre az utolsó pillanatig nyitottak vagyunk, ahhoz azonban ragaszkodunk, hogy a törvény január elsején hatályba lépjen. Ha ez nem így történik, akkor a működésben, a finanszírozásban zavarok keletkezhetnek.– Melyek azok a főbb törésvonalak, amelyek mentén nem alakult ki egyetértés?– Mivel a sporttörvény által szabályozott viszonyok a társadalmi élet számos területével összefüggnek, a megalkotása a munka törvénykönyvétől a képviselők jogállásáig számos jogszabály módosítását vonhatja maga után. Ezek között vannak kétharmados törvények is, az ellenzék szerint több, mint szerintünk. Fontos kérdés, előírhatjuk-e ebben a törvényben a mindennapos kötelező testnevelésórát. A testnevelő tanárok egyesülete szerint a gyerekek egészségügyi terhelhetősége összességében nagyon rossz, s ezen csak az előbb említett megoldással lehetne változtatni. Az elmúlt időszakban azonban éppen a testnevelési órák aránya változott kedvezőtlenül, mert a kiemelt, kedvelt, a szülők által preferált tárgyak – mint a számítástechnika, az idegen nyelv – rendre kiszorítják a tornaórát. A tapasztalat szerint a délutáni, tanításon kívüli testnevelési órák nem jelentenek garanciát, csak a tanrendben rögzített, kötezelő, napi gimnasztika. Az Oktatási Minisztérium szerint azonban ez az elképzelés a jelenlegi kerettantervekkel nem hozható közös nevezőre. Nyilvánvaló az is, hogy a kötelező tornaórát csak fokozatosan lehetne bevezetni, mert a rendelkezésre álló szakemberek száma és az infrastruktúra egyelőre nem megfelelő. Vita alakult ki a sporttal kapcsolatos önkormányzati normatíva kérdésében. Létezett ilyen intézmény 1990–94 között, igaz, ez egy névleges, fejenkénti százforintos összeg volt. A második kormányzati ciklusban, 1994–98 között ez eltűnt, beleolvadt az egyébként is zsugorodó település-üzemeltetési keretbe. Arra nyitottak vagyunk, hogy újra jelenjen meg a sportnormatíva, csak azt találom furcsának, hogy éppen azok követelik vissza, akik annak idején megszüntették. Azt azért el kell mondani, hogy az önkormányzatok erejükhöz mérten eddig is költöttek a sportra, tehát nem a normatíva meglététől függött a hajlandóságuk a testedzés támogatására.– Az új sporttörvény három új szervezetet hoz létre: a Nemzeti Sportszövetséget, a Nemzeti Szabadidősport Szövetséget és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségét. Hogyan működnek majd ezek az intézmények?– A Nemzeti Sportszövetségnek tagja lehet valamennyi országos szakszövetség és tagja a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége. A szabadidős és rétegsportok, mint például a természetjárás, a diáksport, az egyetemi és főiskolás sport érdekeit képviselő szövetség a Nemzeti Szabadidősport Szövetség. A Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége értelemszerűen a fogyatékos sportolók szövetsége, amely egyébként a Nemzeti Sportszövetségnek és a Nemzeti Szabadidősport Szövetségnek is tagja. Mindhárom szervezet tagjainak általános érdekeit közvetíti a kormányzat felé, és a közgyűléseik döntenek a versenysportra, a szabadidősportra, illetőleg a fogyatékosok sportjára szánt állami pénzek tagszervezetek, szakszövetségek közötti elosztásáról.– Jut majd elegendő pénz mindenkinek? Azért kérdezem ezt, mert az erősebbek szövetkezhetnek, egymást támogatják az elosztási rend kialakításánál, míg a gyengébbek „éhen halhatnak”, mert szinte semmi sem marad nekik.– Nem hinném, hogy ez előfordulhat, hiszen az elosztás szabályozásánál valószínűleg igyeznek majd kizárni ennek a lehetőségét. Egyébként ezzel éppen a sport felnőtté válását szeretnénk elérni, és az autonóm sportszövetségek létrehozása egyes vádakkal ellentétben éppen hogy nem a központosítás, hanem a decentralizáció és a sport demokratizálódása felé mutat.– Mit jelent a gyakorlatban az, hogy a sportági szakszövetségek köztestületi jogkörüket elveszítve társadalmi szervezetté alakulnak át?– A köztestületi jogállással járó előnyöket elveszítik. Például nem vehetnek majd igénybe adókedvezményeket, gazdálkodószervezetként jelennek meg a piacon. A törvénynek e döntése a gazdálkodási fegyelem erősítése irányában hat. Az adózásnál maradva említenék egy másik példát: adókötelesek lesznek a sportösztöndíjak is. Nyilván az ösztöndíj összegét emiatt bruttósítják majd.– Új szervezet lesz a Sport Állandó Választott Bíróság. Ez a testület ugyebár nem a Legfelsőbb Bíróság irányítása alatt működik majd?– Nem, hiszen ahogy a nevében is benne van, választott bíróságról van szó, ezért a működésére a választott bíráskodásról szóló törvény érvényes. A legfontosabb, hogy döntéseket a felek kölcsönös alávetési nyilatkozata alapján hoz olyan jogvitákban, amelyek a sportszférában képződnek, és megoldásuk a Sport Állandó Választott Bíróság közreműködésével is lehetséges. A bírákat a Nemzeti Sportszövetség elnöksége választja meg a három sportszövetség, valamint a MOB elnökének együttes javaslatára. Ahogy a sportszövetségek, a bíróság létrehozása is a sport nagyfokú autonómiáját szolgálja.– A nézőtéri erőszak problémájára milyen megoldást nyújt a törvény?– Fontos, hogy milyen állapotban vannak a sportlétesítmények, hiszen a lepusztult, rossz állapotban lévő intézmény már önmagában is agresszivitásra sarkall. Az sem lényegtelen, hogy mit lát a néző a pályán, hiszen a szurkolótáborok akkor kezdenek el egymással foglalkozni, ha az előadás minősége nem megfelelő. A sportlétesítmények fejlesztését a kormány az olimpiai centrumok kialakításával, a labdarúgó-stadionok rekonstrukcióját célzó tervvel, a sportágfejlesztési programokkal és egyéb pályázati lehetőségekkel segíti elő. A nézőtéri erőszak visszaszorítására a sporttörvény beléptetés címszó alatt fogalmaz meg rendelkezéseket. Előírja, milyen állapotban nem lehet belépni, mit nem lehet bevinni a létesítmény területére, mikor kell felszólítást alkalmazni, mikor kell a nézőt a helyszínről eltávolítani. A jogszabály rendelkezik a kamerás megfigyelés és egyéb, azonosításra alkalmas beléptetési és ellenőrző rendszer működtetésének lehetőségéről, bizonyos személyi adatok nyilvántartásáról, megsemmisítéséről, a sportrendezvények látogatásától történő eltiltásról, az alkalmazható kényszerítő eszközökről.– A hivatásos sportolók jogállásáról is jelentős változásokat hoz a törvény hatályba lépése.– Valóban, hiszen a profi sportolók a későbbiekben sporttevékenységre irányuló szerződést csak természetes személyként létesíthetnek. Ez abból következik, hogy a szerződés a játékjog használatára irányul, de a sportoló a játékjoga fölötti rendelkezési jogot nem idegenítheti el, és nem terhelheti meg. Ezért munkaszerződés vagy egyéb, a munkavégzésre irányuló szerződést a sportszervezet nem köthet gazdasági társasággal, ahogy ez eddig elterjedt megoldás volt. Fontos rendelkezés az is, hogy a sportoló munkavégzésre irányuló szerződése vagy munkaszerződés vagy egyéb szerződés kell legyen, egyidejűleg kétféle szerződés alapján nem foglalkoztatható. A törvény hatályba lépésével a nem megfelelő szerződéseket meg kell semmisíteni, és újakat kell kötni. E területen az utóbbi időben annyi visszaélést tapasztalhattunk, hogy mindenki egyetért abban, radikális változtatásokra van szükség. Ebből a példából is látszik, hogy ez a törvény átfogóan kívánja szabályozni a sport viszonyait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.