Új rajthely, változatlan cél

Egy éve ilyenkor Barcelonából indult a mezőny, ma Lisszabonból teszi ezt, a cél azonban ugyanaz: eljutni Dakarba. Az idén hét országon és 9043 kilométeren keresztül. A csaknem ezer versenyzővel startoló karavánban minden eddiginél több honfitársunk akad: a 28. Dakar-ralinak tizenhárom magyar egység, huszonnégy versenyző vág neki.

2005. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevezetésképpen a leglényegesebb adatok: a Portugáliát, Spanyolországot, Marokkót, Mauritániát, Malit, majd az idén Guineát is érintő és végül Szenegál fővárosában, Dakarban 9043 kilométeres száguldás után január 15-én záruló viadalon 184 autó, 252 motor és 75 kamion indul. A földkerekség legkeményebb terepraliversenyén valamennyi címvédő ott lesz a mai lisszaboni rajtnál, így az 1-es rajtszám, amit hagyományosan a motorosoknál osztanak ki, a francia Despres-é (KTM), az autósoknál a number one-t megillető 300-as az ugyancsak francia Peterhansel Mitsubishijére került, a kamionosok mezőnyében az 500-as pedig az orosz Kabirov Kamazára. Az autósoknál ismét a Mitsubishi (Peterhansel, Alphand, Maszuoka, Roma) és a Volkswagen (Saby, Kleinschmidt, de Villiers, Sainz) gyári csapatainak nagy meccse várható, amelyben új játékos a kétszeres ralivilágbajnok Sainz. A nyertes személye megtippelhetetlen, a motorosok esetében azonban biztosra vehetjük, hogy akárcsak az utóbbi öt évben, megint egy KTM-es lesz a befutó.
S ha már a kétkerekűeknél tartunk, és szóltunk a rajtszámokról is, itt említsük meg, hogy tavaly az 1-est nem adták ki, így tisztelegve a korábbi háromszoros bajnok francia Sainct emlékének, aki az év során a Fáraó-ralin életét vesztette. Sajnos aztán a Dakar egy másik legenda életét követelte, a versenyt kétszer megnyerő olasz Meoniét, és a spanyol Pérez is végzetesen bukott a motorjával… Az idei versenyre a kamionok után immár a legkevésbé védett motorosok sebességét is maximálták 150 km/órában, ám ezzel együtt is csak reménykedhetünk, hogy most nem történik tragédia… Lényeges szabályváltozás még, hogy – ugyancsak az őrült tempó fékezését szolgálva – korlátozták a műholdas navigáció igénybevételét, a GPS-rendszer csak az ellenőrző pontok három kilométeres körzetében kapcsol be. Aki persze eltéved, az használhatja a GPS-t, de büntetőperceket könyvelnek el az illetőnek.
A mai, Lisszabonból Portimaóba vezető, első szakaszon gyaníthatóan még senki nem téveszt irányt, bár a kezdésként eddig megszokott, marketingtúra-jellegű lötyögés helyett rögtön 370 kilométer vár a karavánra.
A rajtnál minden eddiginél több magyar induló lesz: tizenhárom egységünkért, huszonnégy versenyzőnkért szoríthatunk. Első helyen az amúgy is leginkább szem előtt levő autósok között a Palik László, Darázsi Gábor (Nissan) kettőst kell említeni, már csak azon okból kifolyólag is, hogy a tavalyi Dakaron az eleddig legjobb magyar szereplést produkálva a 18. helyen zárt. A duó az idei Fáraó-ralin nem kis szenzációként a dobogó második fokán kötött ki, s bizakodhat, hogy a főpróba után az előadást sem rontja el.
A mezőnyben ott lesz a hazai mércével ősdakarosnak számító, a Szaharának immár nyolcadszor nekivágó, legutóbb 21. helyezett Szalay Balázs is, akit megint Bunkoczy László navigál majd (Opel), s további három magyar egység: a Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan), a Liszi László, Tóth Dénes (Mitsubishi) és a Kristóf Márton, Hujber Imre (Bowler) duó. A motorosok között Varga Ákos, Hermann Henrik, Kátai Péter és Szilvási Péter KTM-mel vág neki a távnak, Greff Róbert pedig Suzukival. Varga tavaly élete első Dakarján 27. lett, az újoncok között a negyedik legjobb, vagyis ezen a fronton is akad reménységünk. Mint ahogy a kamionosoknál is, abból kiindulva, hogy a Darázsi Zsolt, Szalai Zoltán, Rack György (MAN) trió legutóbb (Rack helyett Tagai Róberttel) a 16. lett. A Dakar-rali idei magyar kontingensét a Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor (DAF) és Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) trió teszi teljessé a rajtnál, és még mindenki bizakodhat, hogy a január 15-i dakari létszámellenőrzésnél is ott lesz a listán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.