Bevezetésképpen a leglényegesebb adatok: a Portugáliát, Spanyolországot, Marokkót, Mauritániát, Malit, majd az idén Guineát is érintő és végül Szenegál fővárosában, Dakarban 9043 kilométeres száguldás után január 15-én záruló viadalon 184 autó, 252 motor és 75 kamion indul. A földkerekség legkeményebb terepraliversenyén valamennyi címvédő ott lesz a mai lisszaboni rajtnál, így az 1-es rajtszám, amit hagyományosan a motorosoknál osztanak ki, a francia Despres-é (KTM), az autósoknál a number one-t megillető 300-as az ugyancsak francia Peterhansel Mitsubishijére került, a kamionosok mezőnyében az 500-as pedig az orosz Kabirov Kamazára. Az autósoknál ismét a Mitsubishi (Peterhansel, Alphand, Maszuoka, Roma) és a Volkswagen (Saby, Kleinschmidt, de Villiers, Sainz) gyári csapatainak nagy meccse várható, amelyben új játékos a kétszeres ralivilágbajnok Sainz. A nyertes személye megtippelhetetlen, a motorosok esetében azonban biztosra vehetjük, hogy akárcsak az utóbbi öt évben, megint egy KTM-es lesz a befutó.
S ha már a kétkerekűeknél tartunk, és szóltunk a rajtszámokról is, itt említsük meg, hogy tavaly az 1-est nem adták ki, így tisztelegve a korábbi háromszoros bajnok francia Sainct emlékének, aki az év során a Fáraó-ralin életét vesztette. Sajnos aztán a Dakar egy másik legenda életét követelte, a versenyt kétszer megnyerő olasz Meoniét, és a spanyol Pérez is végzetesen bukott a motorjával… Az idei versenyre a kamionok után immár a legkevésbé védett motorosok sebességét is maximálták 150 km/órában, ám ezzel együtt is csak reménykedhetünk, hogy most nem történik tragédia… Lényeges szabályváltozás még, hogy – ugyancsak az őrült tempó fékezését szolgálva – korlátozták a műholdas navigáció igénybevételét, a GPS-rendszer csak az ellenőrző pontok három kilométeres körzetében kapcsol be. Aki persze eltéved, az használhatja a GPS-t, de büntetőperceket könyvelnek el az illetőnek.
A mai, Lisszabonból Portimaóba vezető, első szakaszon gyaníthatóan még senki nem téveszt irányt, bár a kezdésként eddig megszokott, marketingtúra-jellegű lötyögés helyett rögtön 370 kilométer vár a karavánra.
A rajtnál minden eddiginél több magyar induló lesz: tizenhárom egységünkért, huszonnégy versenyzőnkért szoríthatunk. Első helyen az amúgy is leginkább szem előtt levő autósok között a Palik László, Darázsi Gábor (Nissan) kettőst kell említeni, már csak azon okból kifolyólag is, hogy a tavalyi Dakaron az eleddig legjobb magyar szereplést produkálva a 18. helyen zárt. A duó az idei Fáraó-ralin nem kis szenzációként a dobogó második fokán kötött ki, s bizakodhat, hogy a főpróba után az előadást sem rontja el.
A mezőnyben ott lesz a hazai mércével ősdakarosnak számító, a Szaharának immár nyolcadszor nekivágó, legutóbb 21. helyezett Szalay Balázs is, akit megint Bunkoczy László navigál majd (Opel), s további három magyar egység: a Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan), a Liszi László, Tóth Dénes (Mitsubishi) és a Kristóf Márton, Hujber Imre (Bowler) duó. A motorosok között Varga Ákos, Hermann Henrik, Kátai Péter és Szilvási Péter KTM-mel vág neki a távnak, Greff Róbert pedig Suzukival. Varga tavaly élete első Dakarján 27. lett, az újoncok között a negyedik legjobb, vagyis ezen a fronton is akad reménységünk. Mint ahogy a kamionosoknál is, abból kiindulva, hogy a Darázsi Zsolt, Szalai Zoltán, Rack György (MAN) trió legutóbb (Rack helyett Tagai Róberttel) a 16. lett. A Dakar-rali idei magyar kontingensét a Szaller Zoltán, Laklóth Aladár, Csitári Tibor (DAF) és Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (MAN) trió teszi teljessé a rajtnál, és még mindenki bizakodhat, hogy a január 15-i dakari létszámellenőrzésnél is ott lesz a listán.
Vizsgálat indult Franciaországban a X ellen, mert az algoritmusa alkalmas lehet külföldi beavatkozásra
