Az osztrák Marie Kreutzer rendezte film újszerűen mutatja be, hogyan igyekszik szabadulni egy nő a tőle elvárt szereptől. Az alkotás a Vicky Krieps alakította uralkodónő 1877-es évéről szól, Erzsébet a 41. születésnapjára készül. A szépségéről híres császárné fuldoklik a Habsburg-udvar fülledt légkörében, kétségbeesetten lázad, utalva más nőalakokról szóló történelmi filmekre, többek között a Spencerre vagy a Marie Antoinette-re.
Az első nagyjátékfilmnek járó Sutherland-díjat a chilei Manuela Martelli nyerte el az 1976 című alkotásért, amely Chile Augusto Pinochet alatti rémálmait láttatja új perspektívából. A thriller középpontjában Carmen áll, aki tengerparti házához utazik, hogy ellenőrizze a felújítást, a család papja azonban arra kéri, vigyázzon arra a fiatalemberre, aki ott rejtőzött el.
A londoni fesztiválon idén 164 játékfilmet vetítettek, közülük 24 debütált. Az idei volt Tricia Tuttle fesztiváligazgatói megbízatásának utolsó éve. „Abban a tudatban vállaltam a feladatot, hogy hiszek a kulturális megújulásban” – mondta Tuttle.
Azért jöttem, hogy gyorsan keltsek hatást, több embernek nyissuk meg a fesztivált, majd adjuk tovább a stafétabotot
– tette hozzá.
Idén tíz másik brit városban is tartottak vetítéseket, ezenkívül húsz film a fesztivál streamingplatformján is látható. Mindez a rendezvény jelentős növekedését jelzi a Covid–19 évei alatt történt változások után.
A legjobb dokumentumfilmnek járó Grierson-díjat az indiai Saunak Sennek ítélték oda All That Breathes című, az ember és a természet kapcsolatáról szóló alkotásért.
A nagyjátékfilmek közönségdíját Lisa Selby, Rebecca Hirsch Lloyd-Evans és Alex Fry nyerte a Blue Bag Life című alkotásért, a rövidfilmek közönségdíját Ade Femzónak ítélték a Drop Outért.
A nyerteseket a zsűrielnökök jelentették be a vetítések utolsó napján, vasárnap, online ceremónián. A fesztivál október 23-ig streamingplatformján folytatódik, ahol húsz alkotás tekinthető meg, köztük az 1976 és a Drop Out is.
Borítókép: pillanatkép a Fűző című filmből (Fotó: YouTube/IDC Films)