A város filmforgatás miatt lezárva: a filmalap dönti el, ki hol forgathat

Az önkormányzatok jól járnak, a lakosoknak a bosszankodás jut.

Ficsor Benedek
2017. 05. 27. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rémes, hogy ebben a városban nem lehet közlekedni – fakadt ki egy középkorú hölgy a Széchenyi téri buszmegállóban állva. Annyira belefeledkeztem a könyvembe, hogy ha nem kiált fel, talán észre sem veszem: hiába várok a buszra, a Lánchidat és az Alagutat ugyanis lezárták. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) gondosan elrejtett, hevenyészett jelzéséből aztán kiderült: filmet forgatnak, mehetek gyalog. Nem lepett meg a hír. A nagy nemzetközi produkciók egymásnak adják a kilincset a fővárosban. Országimázsnak nem utolsó, ha Tom Hanks dicséri a budapesti közbiztonságot, vagy ha a kedvenc kocsmánkba váratlanul besétál Jennifer Lawrence, a nagy produkciók jelenlétének ugyanakkor megvannak az árnyoldalai is. A stábok látszólag minden előzetes jelzés nélkül veszik birtokba a közterületeket, a lakosok pedig a bosszankodáson kívül csupán annyit tehetnek, hogy az esti film alatt igyekeznek kiszúrni a Párizsként, Berlinként vagy Buenos Airesként felbukkanó budapesti városrészeket.

Sovány vigasz, és valószínűleg a buszra váró hölgyet sem teszi boldoggá, hogy a lezárások nem ingyen forgatják fel a mindennapjainkat, a közterület használatáért ugyanis minden produkciónak fizetnie kell. Hogy pontosan milyen feltételek mellett foglalhatják el a várost, arról a Magyar Nemzeti Filmalap (MNF) közvetítésével a területileg illetékes önkormányzat dönt.

Ha a produkció kiválasztotta a helyszínt, kérelmükkel a hatósághoz kell fordulniuk. Mint ismert, a kormány egy tavalyi törvénymódosítással szakmai hatóságot csinált az MNF-ből. S bár hivatalosan Andy Vajnáéknak nincs döntési jogköre, mégis elsősorban a filmalapon múlik, hogy ki hol forgathat. A gyakorlatban a folyamat úgy néz ki, hogy az MNF továbbítja a kérelmet az illetékes önkormányzatnak és a BKK-nak. A jogszabály szerint azonban utóbbiaknak két, sürgős esetben csupán egy munkanapjuk van rá, hogy reagáljanak, engedélyezik-e, vagy elutasítják a kért terület lezárását. Hallgatásuk beleegyezés, ami a rendkívül rövid határidőt elnézve azt jelentheti, hogy mire az önkormányzat vagy a BKK érdemben foglalkozhatna a kérdéssel, már ki is futnak az időből, az MNF pedig automatikusan megadja a közterület-használati engedélyt. A nyitóképünk esetében az Alagút, a Clark Ádám tér, a Lánchíd és a Széchenyi tér egy részének lezárására az I. és az V. kerületi önkormányzatnak, valamint a fővárosnak is rá kellett bólintania a BKK mellett. És ha sürgős volt az ügy, minderre egy munkanap állt rendelkezésükre. Tekintve, hogy a BKK egy filccel kitöltött A4-es nyomtatványon tájékoztatta az utazóközönséget a lezárásról, és még azt is pontatlanul, túl sok időt nem tölthettek el a problémával.

Persze, ahogy említettük, a kellemetlenségeket nem ingyen viseljük. A produkciónak a megfelelő díjszabás szerint fizetnie kell a területért. Az aktuális árlista szerint, ha világörökségi helyszínen forgatnak, egy négyzetméter 2084 forintba kerül. A világörökségi területen kívül mindez jóval olcsóbb: egy négyzetméternyi forgatási helyszín 833 forintot ér, a turisztikailag nem kiemelt fővárosi közterületekért pedig csupán 312 forintot kell letenniük az asztalra.

Szemléletesebb, ha egy valódi példán mutatjuk be a közterületbérlés költségeit. Mint a filmalaptól megtudtuk, május 6-án, szombaton a Lánchídtól az Alagútig terjedő területet a Golden Job munkacímen futó hongkongi film felvétele miatt zárták le. A Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatása szerint a lezárásért az Angel Film Produkciós Kft. bruttó 13,5 millió forintot fizetett a fővárosi önkormányzatnak.

A közterület-használati díjat a kerületek tehetik zsebre, így érthető módon kevés akadályt gördítenek a produkciók elé. 2016-ban a főváros a tulajdonában álló közterületeken folytatott filmfelvételekért összesen több mint 156 millió forintot kapott. A nagy produkciók számára hatalmas könnyebbséget jelent a központosított és könnyített közterületbérlés. Az MNF tájékoztatása szerint Budapest London után a második legvonzóbb európai forgatási helyszín. A kormány 2014-ben 25 százalékosra növelte a filmesek adókedvezményét, ez is hozzájárult ahhoz, hogy a magyar film az európai élmezőnybe tornázta fel magát. A nagy produkciók jelentős bevételt hoznak, egyes becslések szerint idén akár 100 milliárd forintot is elkölthetnek a Magyarországon dolgozó stábok, az MNF által közzétett felmérés szerint az elmúlt 16 évben hússzorosára nőtt a hazai filmipar bevétele. Kérdés ugyanakkor, hogy ki profitál valójában az egyre nagyobbra hízó ágazatból.

A filmtörvény módosításával 33 milliárdosra hizlalt letéti számla esetében többen megkérdőjelezik az átláthatóságot. A számla lényege, hogy a magyar vállalkozások társasági adójuk (tao) egy részét, a sport és előadó-művészet mellett, filmes produkcióknak is felajánlhatják. A Magyarországon forgató külföldi produkciók ezekből a felajánlásokból összegyűlt pénzből hívhatják le a 25 százalékos gyártási támogatást. Korábban a támogatások borsos jutalékkal dolgozó közvetítőkön keresztül jutottak el a produkciókhoz, az MNF ezért döntött úgy, hogy saját kezébe veszi a dolgot, ám ez eleinte nem volt zökkenőmentes. Az államnak többször kellett súlyos milliárdokkal feltöltenie a számlát, amelyre nem érkezett elegendő pénz, hogy kifizessék a stábokat.

Az MNF ugyanakkor azt közölte lapunkkal, hogy a letéti számla teljesen átlátható, a rajtuk lévő összeggel nem ők gazdálkodnak, csupán kezelői szerepet töltenek be. Ettől függetlenül a törvény parlamenti vitáján a filmalappal kapcsolatban többen monopolizált pénzszivattyúról, vagy épp a telhetetlen „Vajna-gömböcről” beszéltek.

Nem segít a helyzeten az MNF kommunikációja sem. Az Országgyűlés kulturális bizottsága például több mint másfél éve várja, hogy Andy Vajna beszámoljon a filmalap működéséről, ám ő ezt egyéb elfoglaltságaira hivatkozva rendre elmulasztotta. Idén úgy tűnt, Havas Ágnes, az MNF vezérigazgatója kötélnek áll, ám fél nappal a meghallgatás előtt visszautasította a meghívást. Mint írta, „a filmalap rendszeresen tájékoztatja a közvéleményt, tevékenysége átlátható, a magyar filmipar fejlesztésével kapcsolatos tervei nyilvánosak.”

A hollywoodi sztárok is Magyar Nemzetet olvasnak

A Vajna-rendszer indulása óta Budapest a hollywoodi produkciók második otthona lett. A 2011-es A rítus című horror-thriller Anthony Hopkins főszereplésével készült, és nem elég, hogy a jelenetek egy részét nálunk vették fel, de még az egyik szereplőt is elnevezték Istvánnak. A szintén abban az évben, John Le Carré regényéből készített Suszter, szabó, baka, kém le sem tagadhatná Budapestet, hiszen több kulcsjelenetben is felbukkannak fővárosi helyszínek, többek között a Párizsi udvar. Két évvel később Bruce Willis is nálunk mentette meg a világot a Die Hard ötödik részében. A forgatás során a filmesek egy teljes belvárosi bérházat elfoglaltak, de a lakóknak sem kellett szomorkodniuk, hiszen mindannyiukat átköltöztették egy luxusszállodába. 2014 telén a Korda stúdióban kezdték el forgatni a Mentőexpedíció című filmet Matt Damon főszereplésével. A következő nyáron Tom Hanks Budapesten bújt ismét a Dan Brown-regények főhőse, Langdon professzor bőrébe. Az Inferno fináléjában Hankset egy magyar színész, Nagypál Gábor igyekezett vízbe fojtani. A nálunk forgatott filmek közül a legnagyobb feltűnést eddig alighanem Ridley Scott szuperprodukciója, a Szárnyas fejvadász második része keltette. A két főszereplő, Harrison Ford és Ryan Gosling hónapokon át mindennapos látvány volt Budapest utcáin. Gosling ittléte alatt ráadásul még a Magyar Nemzetet is világhírűvé tette, hiszen a GQ magazin fotósorozatán a színész a reggelije mellé lapunkat olvasta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.