Értelmetlen iszonyat vagy felemelő győzelemmenet?

Évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendenek a II. világháborús filmek.

Lakner Dávid
2017. 07. 30. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első perctől képtelen voltam kiverni a fejemből egy filmklasszikust, mikor Martin Scorsese legutóbbi remekét, a Némaságot néztem. A hasonlóság annak ellenére tűnt kézenfekvőnek, hogy a másik mozi hatvan évvel korábban készült, és háromszáz évvel később játszódik. A keresztény hittérítők és a teljesen más szabályok szerint élő japánok XVII. századi összeütközéséről mégis az emblematikus II. világháborús film, a Híd a Kwai folyón jutott eszembe. Ugyan itt már a brit hadifoglyok találták szemben magukat a feltételeket diktálni kívánó japánokkal, de a kulturális különbözőségek egészen hasonlónak tűntek. Hiába lobogtatták viszont a portugál keresztények tanaikat, Nicholson ezredes pedig a genfi egyezményt: egyaránt elutasítással találták szemben magukat.

Scorsese filmje monumentalitásában sem maradt el az 1957-es klasszikustól. David Lean viszont kétségkívül nagyobbat vállalt: különbség van aközött, hogy egy történelmi traumát bő tíz vagy közel négyszáz év késéssel dolgozunk fel. Persze, a történeti hűség előbbi esetben jóval kisebb kihívást jelent, viszont az emlékek még olyannyira ott vannak mindenkiben, hogy a fikció is fájó sebeket téphet fel.

Az alapanyagot egyébként Pierre Boulle azonos című regénye szolgáltatta, ami csak öt évvel a film előtt jelent meg. A világhírt viszont David Lean feldolgozása hozta el: a 30. Oscar-díjkiosztón hét arany szobrocskát söpört be az alkotás, köztük a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek és a legjobb férfi főszereplőnek járót.

Egy ponton túl persze élesen különvált a Némaság és a Híd a Kwai folyón története. Előbbiben a japán urak megtörték a hittérítőket, a II. világháború Saito ezredese viszont nem tudta maga alá gyűrni Alec Guinness emlékezetes Nicholsonját. Próbálkozott ugyan az elzárásával, megtörésével, de hiába, kénytelen volt szellemi párbajba kezdeni az elveihez ragaszkodó brit ezredessel. A dilemmák súlyosabbak nem is lehettek volna. Saitónak éppúgy életbe vágó volt, hogy megépüljön a híd a Kwai folyón, ahogy a briteknek, hogy ez ne történjen meg. Elárulják a hadifoglyok a szövetségeseket azzal, hogy kényszer hatására felépítik a hidat? Képesek lesznek később porig rombolni saját munkájukat, hogy ezzel megmentsék honfitársaikat? Ki építene, ki robbantana, miközben agyunkba ég a klasszikus dallam, a kórusban fütyült Colonel Bogey induló. David Lean drámája egy sor kiváló II. világháborús drámát alapozott meg, melyek hasonlóan éles határhelyzeteket mutattak meg számunkra.

Legutóbb épp a Dunkirk bizonyította néhány hete, hogyan lehet a II. világháborúról rettentő látványos és átélhető, de sajnos kissé patetikus mozit készíteni. Christopher Nolan beleesett abba a csapdába, hogy miután rendkívül precízen bemutatta a háborús pusztítás iszonyatát, mégis ünnepelni kezdett egy vesztes csatát, mondván, a Dinamó-hadművelet kulcspillanata volt a harcoknak.

Márpedig kulcspillanatunkat volt alkalmunk megismerni, csak azok épp azt mutatták: a háború értelmetlen iszonyat, nem pedig felemelő győzelemmenet. Terrence Malick 1998-as drámája sajnos jóval kevesebb figyelmet kapott, mint amennyit megérdemelt volna, részben a vele egy évben kijött Ryan közlegény megmentésének köszönhetően. Ugyan Spielberg csatajelenete valóban betalált, mégis azt kell mondjuk, Az őrület határán fontosabb és mélyenszántóbb darab. Itt az amerikaiak találták szemben magukat a japánokkal, hogy történetükből világossá váljon: a háború nem hősöket, hanem hullákat termel, de azokat tömegével. Joseph Heller regénye, A 22-es csapdája mellett Malick filmje mutatta a legpontosabban: bizonyos helyzetekből nem kerülhetünk ki győztesként.

A Híd a Kwai folyónnal más fontos filmek is mutattak tematikai hasonlóságokat. Szintén egy híd volt stratégiai fontosságú Richard Attenborough 1977-es darabjában, ami a II. világháború vége felé játszódott. A híd túl messze van szintén grandiózus darab lett: mintha csak háborús eposzt nem is lehetne forgatni 170 perc alatt. Kétségkívül a mozi hőskorát éltük még ekkor: Michael Caine-t, Sean Conneryt, Gene Hackmant, Anthony Hopkinst, Robert Redfordot és Elliott Gouldot egyazon alkotásban látni nem kis dolog.

Persze a világháborús iszonyat felfestéséhez nem feltétlenül szükségesek világsztárok, az erős forgatókönyv és emlékezetes rendezés viszont elengedhetetlennek tűnik. Mindez adott volt Elem Klimov 1985-ös filmjében. Méltatlanul kevesen ismerik a Jöjj és lásd! című szovjet drámát, miközben az egyik legbrutálisabb világháborús darabbal van dolgunk. A harcnak itt ereje és vesztese van, értelme és győztese a legkevésbé sem. A Jöjj és lásd! nem elfordul, nem arról beszél, milyen szép is lehetne az élet: a háborút a maga pőre rettenetében mutatja meg, emiatt is válhat hamar időtlen klasszikussá. Mindezt szintén bő két és fél órában, hogy a néző ne tudjon hamar szabadulni a képernyő elől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.