Az első perctől képtelen voltam kiverni a fejemből egy filmklasszikust, mikor Martin Scorsese legutóbbi remekét, a Némaságot néztem. A hasonlóság annak ellenére tűnt kézenfekvőnek, hogy a másik mozi hatvan évvel korábban készült, és háromszáz évvel később játszódik. A keresztény hittérítők és a teljesen más szabályok szerint élő japánok XVII. századi összeütközéséről mégis az emblematikus II. világháborús film, a Híd a Kwai folyón jutott eszembe. Ugyan itt már a brit hadifoglyok találták szemben magukat a feltételeket diktálni kívánó japánokkal, de a kulturális különbözőségek egészen hasonlónak tűntek. Hiába lobogtatták viszont a portugál keresztények tanaikat, Nicholson ezredes pedig a genfi egyezményt: egyaránt elutasítással találták szemben magukat.
Scorsese filmje monumentalitásában sem maradt el az 1957-es klasszikustól. David Lean viszont kétségkívül nagyobbat vállalt: különbség van aközött, hogy egy történelmi traumát bő tíz vagy közel négyszáz év késéssel dolgozunk fel. Persze, a történeti hűség előbbi esetben jóval kisebb kihívást jelent, viszont az emlékek még olyannyira ott vannak mindenkiben, hogy a fikció is fájó sebeket téphet fel.
Az alapanyagot egyébként Pierre Boulle azonos című regénye szolgáltatta, ami csak öt évvel a film előtt jelent meg. A világhírt viszont David Lean feldolgozása hozta el: a 30. Oscar-díjkiosztón hét arany szobrocskát söpört be az alkotás, köztük a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek és a legjobb férfi főszereplőnek járót.
Egy ponton túl persze élesen különvált a Némaság és a Híd a Kwai folyón története. Előbbiben a japán urak megtörték a hittérítőket, a II. világháború Saito ezredese viszont nem tudta maga alá gyűrni Alec Guinness emlékezetes Nicholsonját. Próbálkozott ugyan az elzárásával, megtörésével, de hiába, kénytelen volt szellemi párbajba kezdeni az elveihez ragaszkodó brit ezredessel. A dilemmák súlyosabbak nem is lehettek volna. Saitónak éppúgy életbe vágó volt, hogy megépüljön a híd a Kwai folyón, ahogy a briteknek, hogy ez ne történjen meg. Elárulják a hadifoglyok a szövetségeseket azzal, hogy kényszer hatására felépítik a hidat? Képesek lesznek később porig rombolni saját munkájukat, hogy ezzel megmentsék honfitársaikat? Ki építene, ki robbantana, miközben agyunkba ég a klasszikus dallam, a kórusban fütyült Colonel Bogey induló. David Lean drámája egy sor kiváló II. világháborús drámát alapozott meg, melyek hasonlóan éles határhelyzeteket mutattak meg számunkra.