Oscar előtt: Clooney fekete komédiával, Aronofsky pszichothrillerrel készül

Rendkívül erősnek ígérkezik az Oscar előszobájának számító velencei filmfesztivál versenyprogramja.

Lakner Dávid
2017. 08. 04. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hagyományosan ősz elején megtartott Velencei Filmfesztivált jó ideje az Oscar előszobájának tekintik. Nem véletlenül. A helyszín és az időzítés is tökéletes: kellő közelségben van a legfontosabb díjkiosztó, így garantált, hogy a legrégebbi filmes mustrán észre is fogja venni a kimagasló alkotásokat a nagyvilág. Így volt ez tavaly is, amikor egyszerre debütált az Éjszakai ragadozók, a Jackie, és a rögtön fesztiválkedvencként elkönyvelt Kaliforniai álom (La La Land). Damien Chazelle utóbbi filmje végül hat Oscar-szobrocskát söpört be, köztük a legjobb rendezőnek, a legjobb színésznőnek és a legjobb betétdalnak járókat. Idén, úgy tűnik, a tavalyinál is erősebb lehet a fesztiválmezőny – még akkor is, ha a legnagyobb Oscar-esélyesnek tartott Dunkirköt már bemutatták.

A filmrajongók mindenesetre tudják: augusztus 30. és szeptember 9. között várhatóan az év legerősebb alkotásaival ismerkedhetünk majd meg. A 74. Velencei Filmfesztivál zsűrielnöke ráadásul az Amerikai szépség és a Csodálatos Júlia sztárja, Annette Bening lesz. 2006 óta ő az első nő ebben a pozícióban, amelyben tavaly még az említett Kevin Spacey-film rendezője, Sam Mendes foglalhatott helyet. Örömre nekünk is van okunk, a zsűribe beválasztották ugyanis a Testről és lélekről rendezőjét, Enyedi Ildikót is.

Nagy várakozások előzik meg George Clooney hatodik rendezését, a Suburbicont, ami egyike lesz a fesztivál két Matt Damonnal erősítő filmjének. (A másik Alexander Payne darabja, a Downsizing.) Clooney még a 2002-es Egy veszedelmes elme vallomásaival debütált a kamerák mögött, azóta az összkép vegyesnek mondható. A 2005-ös Good Night and Good Luck. például okos, megfontolt alkotás, a három évvel ezelőtti Műkincsvadászok viszont kritikai és anyagi bukásnak bizonyult. A Suburbicon azonban ígéretesebb nem is lehetne: az 1950-es években játszódó fekete komédia forgatókönyvét a Coen testvérek jegyzik. Matt Damon ezúttal egy kisvárosi konzervatív apát játszik, aki házának megszállása után válik dühödt bosszúállóvá. Miután Clooney és a Coen fivérek korábbi együttműködései olyan filmeket eredményeztek, mint az Ó testvér, merre visz az utad?, illetve a Kegyetlen bánásmód, ezúttal is van okunk mesterműben reménykedni.

Ha végigtekintünk a Rekviem egy álomért, A forrás és a Fekete hattyú listán, nem kérdéses, hogy Darren Aronofsky új rendezését, a Mother!-t is izgatottan várhatjuk. A sötét tónusok mestere ezúttal pszichológiai thrillerrel érkezik. A történet szerint egy pár kapcsolatát komolyan próbára teszi, amikor váratlan vendégek érkeznek otthonukba, onnantól pedig mindenkinek át kell értékelnie, amit szerelemről, hűségről és áldozatvállalásról gondolt. A szeptemberben a mozikba kerülő film főszerepeiben Jennifer Lawrence-t és Javier Bardemet láthatjuk.

Sellős tündérmesével érkezik Guillermo del Toro, így azok, akik szerették A Faun labirintusa bestiáriumát, készülhetnek az újabb kalandokra. A The Shape of a Water középpontjában egy magányos gondnok áll, aki különös barátra tesz szert egy kormányzati hátterű kísérleti laborban. A hatvanas években játszódó film főszerepét Sally Hawkins játssza, de felbukkan mellette az Oscar-díjas Octavia Spencer, illetve az Éjszakai ragadozók mellékszerepéért szintén Oscarra jelölt Michael Shannon.

Martin McDonagh az utóbbi években rendkívül eredeti filmjeivel és azok borzalmas magyar címeivel éghetett be a honi köztudatba. Az Erőszakik csak gagyi, A hét pszichopata és a si-cu már félrevezető fordítás is volt, így kifejezetten aggódhatunk, a Three Billboard Outside Ebbing, Missouri helyett mit fog kitalálni a magyar forgalmazó. A rendező úgy tűnik, nem változtatott a jól bevált recepten: a Frances McDormand főszereplésével készült film is sötétebb vígdráma lesz. Visszatér A hét pszichopata zseniális karaktere, Sam Rockwell is, így készülhetünk a stílusos, erőszakos leszámolásokra.

Indul még Velencében az Adele életét rendező Abdellatif Kechiche friss műve (Mektoub: My Love), de feltehetőleg Aj Vej-vej dokumentumfilmje, a Human Flow is nagy érdeklődést vált majd ki. Versenyszekción túl Takeshi Kitano érkezik a Harag (Autoreiji) trilógia záródarabjával, Stephen Frears életrajzi drámát szállít (Victoria & Abdul), William Friedkin pedig ördögűzős dokumentumfilmmel készül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.