Spike Lee és Márquez inspirálta vígjáték a Sundance-en

Az érzékeny drámák és a női mozi uralta a független filmek legrangosabb mustráját.

Lakner Dávid
2018. 02. 08. 18:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hollywoodot megrázó zaklatási botrányok után érzékeny filmdrámák és a női mozi uralta a független filmek legrangosabb mustráját, az idei Sundance filmfesztivált. Megrázó történeteket nem csak az ismert amerikai filmesektől várhattunk: Magyarország is képviseltette magát Tuza-Ritter Bernadett dokumentumfilmjével, a modern kori rabszolgaság súlyos világát bemutató Egy nő fogságban-nal. A múlt héten a Filmkritikusok Díját is megkapó alkotásról a Variety kritikát is közölt januárban, azt írva: szívet tépő, de a reménynek fokozatosan helyet adó filmről van szó, amiben már-már kényelmetlenül közelről figyelhetjük a csicskaként tartott Maris szenvedéseit. A lap kritikusa szerint a film útját az alapozhatja meg, ahogy váratlanul elmozdul a szenvtelen megfigyeléstől a feszültségkeltés irányába, hogy végül egy az elnyomás elől menekülő nő sztorija thrillerré fokozódjon.

A független filmes fesztivál korábban sem állt ellen annak, hogy társadalmi jelenségek tükrében lehessen vizsgálni az aktuális kínálatot. Két éve például nem sokkal azután került sor ilyenre, hogy az Oscar-jelölések után vitát váltott ki a fehér jelöltek magas száma, a feketék háttérbe szorítása. A Fox Searchlight gyorsan ki is fizette a Sundance történetében addig példátlan 17,5 millió dolláros összeget Nate Parker rabszolgadrámájáért, az Egy nemzet születéséért. Igaz, hiába beszélt mindenki arról, hogy itt egy izgalmas, Oscar-esélyes társadalmi dráma, aranyszobrocskákat végül nem vihetett haza a film. Sőt, ahogy a The Guardian írja, a földrengés nem csillapodott: nem sokkal később kiderült, hogy a rendezőt 2001-ben nemi erőszakért állították bíróság elé.

#MeToo-hullám csak ezután érkezett, magával sodorva előbb Harvey Weinsteint, majd Kevin Spacey-t, de egyelőre a felszínen hagyva Woody Allent vagy épp Roman Polanskit. (A héten ismét felmerült, miként védte őt még 2013-ban Quentin Tarantino, állítva: nem is történt erőszak a 13 éves lánnyal szemben.) Pedig mondhatjuk, hogy korábban Weinstein uralta a Sundance-t, miután előbb megvette Steven Soderbergh filmjét, a Szex, hazugság, videót, majd később a Shop-stopot és a Kutyaszorítóban-t is. Három évtized után most először nem volt ott a producer a fesztiválon. Korábban cége, a Miramax uralta az eseményt, kihalászva és felfuttatva a potenciális Oscar-esélyeseket és közönségkedvenceket. A modellt aztán a Fox Searchlight vette át, míg a közelmúltban az Amazon és a Netflix bizonyult a leglelkesebb vásárlónak. Igaz, idén ez is változott: a Netflix egyetlen filmet szerzett be, az Amazon viszont még ennyit sem. 

Az idei Sundance nagy dobásai között számos nehezen kategorizálható filmet is találunk. A nézők megőrültek Carlos López Estrada bemutatkozó vígjátékáért, a Blindspottingért, ami egy fekete és egy fehér kamionsofőr szembekerülését mutatja be egyszerre humoros és feszültségteli módon. A rendezőre leginkább Spike Lee és Gabriel García Márquez van hatással, ami a Guardian szerint meg is látszik a filmen.

Izgalmas bemutatkozás volt Boots Riley-tól a Sorry to Bother You is, amiről a brit lap azt írta: őrült antikapitalista vígjáték egy fiúról és barátnőjéről, akik telefonon keresztül próbálnak lexikonokat eladni. A nézők elé került továbbá Jonas Åkerlund régóta várt filmje, a Lords of Chaos, ami a norvég black metal színtér tébolyult világába enged betekintést, a főszerepben Rory Culkinnal és Emory Cohhennel.

Szintén remek vígdrámával állt elő a brit abszurd nagymestere, Jim Hosking, akinek az An Evening with Beverly Luff Linn már a második filmje. A címszereplő egy rejtélyes előadóművész (Craig Robinson megformálásában), aki váratlanul újra felbukkan a boldogtalan feleség, Lulu Danger (Aubrey Plaza) életében. A Guardian kritikusa, Amy Nicholson szerint a film igencsak próbára teszi nézőjét.

A fesztivál igyekszik visszaszerezni a horror renoméját is, annyi évnyi egy kaptafára készülő szellemházas-parajelenséges blockbuster után. Tavaly Jordan Peele ötmillió dollárból készült filmje, a Tűnj el! bizonyult a Sundance népszerű találatának, hogy a mozi aztán idén a négyszeres Oscar-jelölésig jusson. De olyan színvonalas horrorokat is prezentált még a filmes mustra, mint a Valami követ és A Babadook, míg idén Ari Aster alkotása, a Hereditary gyűjtött be jó pontokat. A kritikusok ítélete alapján Toni Collette élete egyik legjobb alakítását hozza a filmbeli gyászoló, rémisztő történésekkel szembesülő anyaként.

A fesztivál fődíját Desiree Akhavan filmje, a The Miseducation of Cameron Post kapta. Olyan tinédzserekről szól, akiket környezetük szeretne „kinevelni” a homoszexualitásból. Bár a történet súlyos drámát ígérne, az alkotás nem mellőzi a vígjátéki elemeket sem. A címszerepben Chloë Grace Moretzt találjuk, a film pedig Akhavan második rendezése a 2015-ös Lapátra téve New Yorkban után. Ahogy a Guardian is említette, korábban olyanok nyerték el a zsűri nagydíját, mint a Whiplash, A megálló vagy A messzi dél vadjai. 

Az amerikai drámák közül a közönségdíjat a Burden érdemelte ki. A filmben Garreth Hedlund egy olyan Ku Klux Klan-tagot alakít, aki szembefordul a szervezet rasszista előítéleteivel. A legjobb rendező a The Kindergarten Teacher direktora, Sara Colangelo lett. Nadav Lapid 2014-es izraeli filmjének adaptációjáról van szó, a főszerepben Maggie Gyllenhaallal és Gael García Bernallal. A legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést Derek Doneen kapta a Kailashért, ami az indiai Nobel-békedíjas Kailash Satyarthi életét mutatja be.

Mind a négy fontos rendezői díjat nők vihették idén haza. A nemzetközi filmdrámák kategóriájában Ísold Uggadóttir nyert az And Breathe Normally (Andið eðlilega) című alkotással, nemzetközi dokumentumfilmek terén Sandi Tan és a Shirkers győzedelmeskedett, míg az amerikai dokumentumfilmek közül Alexandria Bombach (On Her Shoulders) bizonyult a legjobbnak. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.