Éveken át ismerőseimtől távol, egy végtelenül egyszerű, kicsi óbudai templomban vállaltam nagypénteki szolgálatot a passiójátékban, hol evangélista, hol marcona tenor szerepeket (Pilátus, áruló Péter, megtérő katona) énekelve. Ebben az elvonultságban próbáltam még közelebb kerülni ahhoz, ami az egyszerű lényeg ilyenkor: közénk született egy olyan ember, aki csakis abban különbözik mindenki mástól, hogy bűn nélkül élt, amíg meg nem halt – fiatalkori halálának pedig azért kellett bekövetkeznie, hogy ezzel elvegye a világ bűneit, hamvazószerdai módon süti belénk annak pecsétjét: „emlékezz ember, porból lettél és visszatérsz a porba”.
XVI. Benedek tudatosan időzített lemondása után egy hónap alatt lezajlott a pápaválasztás teljes folyamata, így a Nagyhetet már a világ minden bíborosa otthon, saját egyházmegyéjében töltheti, onnan hallgathatja az új szentatya, Ferenc nagyheti katekézisét.
„Földi küldetésében Jézus ( ) 12 egyszerű embert hívott meg arra, hogy maradjanak vele, osztozzanak útjában és folytassák küldetését. ( ) Jézus mindenkihez beszélt kivétel nélkül: a nagyokhoz és az egyszerű emberekhez, a gazdag ifjúhoz és a szegény özvegyasszonyhoz, a hatalmasokhoz és a gyengékhez. Elhozta Isten ( ) megbocsátását, gyógyított, vigasztalt, megértéssel volt az emberek iránt, reményt adott. ( ) Az önfeláldozáshoz vezető szeretetet Jézus nem passzívan, nem egyfajta elkerülhetetlen végzetként éli meg. Természetesen nem rejti el mély emberi megrendülését az erőszakos halállal szemben, de maradéktalan bizalommal fordul az Atyához. Jézus önkéntesen adta át magát a halálnak. ( ) Megélni a Nagyhetet azt is jelenti, hogy belépünk Isten logikájába, a kereszt logikájába, ami nem elsősorban a fájdalom és a halál logikája, hanem a szeretet és az önátadás logikája.
(Forrás: Vatikáni Rádió)
Ferenc pápa „latin-amerikai” (most nagyon népszerű ezzel előjönni) szavait befogadva már kicsit más a Nagypéntek. Nem öncélú elvonulás, nem sima szemlélődés, vagy egy sztori átgondolása. És még csak nem is Hamvazószerda óta tartó „nagy tisztító fogyókúra” vége. De ha már kétszer is közösen próbáltuk grabancon ragadni a Hamvazószerdát a Nagypéntekkel, rögzítsük: ez a két szigorú böjti napja van az egyháznak – hústilalommal, illetve egyszeri étkezéssel, amit kiegészíthet még két alkalommal egy-két falat elfogyasztása. Jézus a pusztában – a mi bűneinkért, nem önsanyargatás céljából – 40 napig még enélkül is kibírta.