Első hallásra tán furcsa, de a hamvazószerda önállóan sosem került be az egyházi naptárba, léte matematikai szükségszerűség. A húsvét időpontja előtti 40 napos böjt kezdőnapja, a 40 meg úgy jön ki, hogy húsvétvasárnaptól visszaszámlálunk 6 hetet, levonjuk a nem böjti nap vasárnapokat, az így fennmaradó 36-ot kiegészítjük 4-gyel visszafelé, így jön ki a szerda. A keleti kereszténység egy műveletet még betoldott, „odaát” a szombat sem böjti nap, ott ezért egy héttel hosszabb a nagyböjt teljes időszaka.
A 40-es és annak „gyöke”, a 4-es szám nem „csak úgy” jött, úgynevezett archetipikus számként végigvonul a zsidó-keresztény hagyományon a világ teremtésétől kezdve. Az édenkertnek 4 fája, 4 folyója van, ezek a 4 égtáj felé folynak. Később a Bibliában azt is olvassuk, hogy 40 napos özönvízzel pusztítja el Isten a világot (Noé bárkája), és a zsidók pusztai vándorlása Egyiptomból az ígéret földjére is 40 évig tartott, a rabságból a szabadságba. Az anyagi világ bűntől történő megtisztulásának, a rend helyreállásának szimbóluma is ezért a 40-es szám, ennek szellemében köszön vissza az Újszövetségben Jézus Krisztus 40 napos böjtje.
Katolikus, evangélikus, református hamu
A hamvazószerdáról – a nevéből adódóan – értelemszerűen legtöbbünknek a hamvazkodás ugrik be, de a keresztények közül sem ugyanaz mindenkinek a momentum. A katolikus egyházban a hamvazkodás egy úgynevezett szentelmény, ami a hit szerint ugyanúgy Isten kegyelmét közvetíti, mint a hét szentség; különbség, hogy míg a szentségeket Jézus alapította, a szentelményeket az egyház – ilyen a Balázs-áldás is. Az evangélikusoknál egy egyházilag nem szabályozott, úgymond megmaradt szokás csak a hamvazkodás, szent tartalma nincs. A református egyházban nem tartották meg ezt a hagyományt.
A hamvazkodás egyetlen „kelléke” a liturgiában a hamu, ami az előző évi virágvasárnap elégetett barkáiból való. Hogy a hamvazószerdai vagy az azt következő vasárnapi misében mikor van a hamvazkodás aktusa, egyre többféle gyakorlat alakul ki. Eredetileg a szentmise bűnbánati liturgiája helyett, az elején történt, illetve az evangélium felolvasása után, az evangélium ugyanis a legközvetlenebb felhívás a megtérésre a misén belül. „Népszokásként” terjed, hogy a mise végén végzik a hamvazást a késők kedvéért, de ezáltal némileg kiszakad eredeti kontextusából. Talán nem közismert, hogy nem kell hozzá felszentelt pap, „elegendő” hozzá a lelkipásztori megbízott, akinek például áldoztatási engedélye van.