Hamvazószerda: kinek, kitől, mikor jár a szürke homlokkereszt?

Miből van a hamvazószerdai hamu? Kell-e pap a hamvazáshoz? Járulhat-e szürke keresztért, aki nem katolikus? Mi van esküvőfronton nagyböjtben? Honnan ered a torkos csütörtök? Válaszok az MNO-n.

2013. 02. 13. 5:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első hallásra tán furcsa, de a hamvazószerda önállóan sosem került be az egyházi naptárba, léte matematikai szükségszerűség. A húsvét időpontja előtti 40 napos böjt kezdőnapja, a 40 meg úgy jön ki, hogy húsvétvasárnaptól visszaszámlálunk 6 hetet, levonjuk a nem böjti nap vasárnapokat, az így fennmaradó 36-ot kiegészítjük 4-gyel visszafelé, így jön ki a szerda. A keleti kereszténység egy műveletet még betoldott, „odaát” a szombat sem böjti nap, ott ezért egy héttel hosszabb a nagyböjt teljes időszaka.

A 40-es és annak „gyöke”, a 4-es szám nem „csak úgy” jött, úgynevezett archetipikus számként végigvonul a zsidó-keresztény hagyományon a világ teremtésétől kezdve. Az édenkertnek 4 fája, 4 folyója van, ezek a 4 égtáj felé folynak. Később a Bibliában azt is olvassuk, hogy 40 napos özönvízzel pusztítja el Isten a világot (Noé bárkája), és a zsidók pusztai vándorlása Egyiptomból az ígéret földjére is 40 évig tartott, a rabságból a szabadságba. Az anyagi világ bűntől történő megtisztulásának, a rend helyreállásának szimbóluma is ezért a 40-es szám, ennek szellemében köszön vissza az Újszövetségben Jézus Krisztus 40 napos böjtje.

Katolikus, evangélikus, református hamu

A hamvazószerdáról – a nevéből adódóan – értelemszerűen legtöbbünknek a hamvazkodás ugrik be, de a keresztények közül sem ugyanaz mindenkinek a momentum. A katolikus egyházban a hamvazkodás egy úgynevezett szentelmény, ami a hit szerint ugyanúgy Isten kegyelmét közvetíti, mint a hét szentség; különbség, hogy míg a szentségeket Jézus alapította, a szentelményeket az egyház – ilyen a Balázs-áldás is. Az evangélikusoknál egy egyházilag nem szabályozott, úgymond megmaradt szokás csak a hamvazkodás, szent tartalma nincs. A református egyházban nem tartották meg ezt a hagyományt.

A hamvazkodás egyetlen „kelléke” a liturgiában a hamu, ami az előző évi virágvasárnap elégetett barkáiból való. Hogy a hamvazószerdai vagy az azt következő vasárnapi misében mikor van a hamvazkodás aktusa, egyre többféle gyakorlat alakul ki. Eredetileg a szentmise bűnbánati liturgiája helyett, az elején történt, illetve az evangélium felolvasása után, az evangélium ugyanis a legközvetlenebb felhívás a megtérésre a misén belül. „Népszokásként” terjed, hogy a mise végén végzik a hamvazást a késők kedvéért, de ezáltal némileg kiszakad eredeti kontextusából. Talán nem közismert, hogy nem kell hozzá felszentelt pap, „elegendő” hozzá a lelkipásztori megbízott, akinek például áldoztatási engedélye van.

„Emlékezz, ember...” és a II. vatikáni zsinat

A hamu tehát a tűz által keletkezik, a tűz pedig a születés, az újjászületés jelképe, a Bibliában is több helyütt találkozunk vele – a halandóság és a rossz egyszerre ég el, a megtisztulás pedig emlékeztet a halandóság mellett az újjászületés lehetőségére is. Ezért változtatott, pontosabban hozott be a II. vatikáni zsinat egy új hamvazási szövegformulát az ismert „Emlékezz ember, porból lettél és visszatérsz a porba” mellé: „Térj meg, és higgy az evangéliumban!”

Visszatérve az ókeresztényekhez: egykor szokás volt külön kezelni az egyéni és a közösségre hatással lévő vétkeket, utóbbiak közé tartozott a hittagadás, a gyilkosság és a házasságtörés. A nyilvános bűnöket pedig nyilvánosan is kellett meggyónni, ilyenkor a nagyböjt kezdetén rótta ki a közösség vezetője a vezeklés módját, és húsvétkor került sor a feloldozásra. A vezeklést felvállaló ember hamut szórt a fejére és posztóruhát öltött, a szentmiséken pedig a templom hátuljában vagy a kapun kívül „vett részt”, tehát nagyon komoly elkötelezettséget igényelt.

Templomi esküvő nagyböjtben

Hamvazószerdától egyébként a templom és a liturgia „tónust vált”, visszább vesz a fényességből, így készíti elő a húsvét fényének eljöttét, teret adva a bűnbánat időszakában. A pap húsvétig lila miseruhát visel, az orgonajátékból kivész a díszesség, a templomtérből pedig eltűnnek a virágok, csak a gyertya marad díszként, jelképként, illetve a misézéshez szükséges eszközök. Böjtidőben, a farsangi szak után házasságot sem szokás kötni, noha ezt szabály nem tiltja – csak senki ne számítson nagyböjtben fényűző díszítésre vagy káprázatos orgonajátékra, mert ez az időszak az egyház számára nagyböjt, és nem lakodalmi, bál- vagy buliidőszak.

Az étkezési szokásokkal kapcsolatban kissé tévesen terjed, hogy „háromszor ehet és egyszer lakhat jól” a 18 és 60 év közötti felnőtt hívő hamvazószerdán és nagypénteken. Az előírás úgy szól pontosan, hogy egyszer lehet étkezni, és még legfeljebb kétszer valamit magunkhoz vehetünk. A péntekenkénti hústilalom viszont áll. Ma már így is szabadabb a rend, régen minden, állati zsiradékkal kapcsolatos eledel fogyasztása tilos volt; a mostani „liberalizáció” arra szolgál, hogy az ember nagyon tudatosan értse meg, hogy nem méregtelenítő vagy fogyókúra a böjt, hanem aszkézis, amely során az akaratunkat tesszük próbára. A tavaszi böjtölés lehet, hogy még jól is esik valakinek, ilyenkor viszont valami mást (is) ki kell találni, amiről lemondunk. Gondoljunk bele, aki amúgy sem fogyaszt húst, a nagyböjt nem nyújtana a lemondás értelmében „pluszt”; neki a lelki karakterének megfelelően lehet mást találnia.

És a nem keresztények?

Izgalmas kérdés még, és a válasz sem kapott eddig talán túl nagy sajtót arra, hogy hamvazkodhatnak-e nem keresztények, nem hívők. A dolog úgy áll, hogy mint szentelmény, elsősorban a katolikusoknak „jár” a hamvazás, de mivel nem szentség, megengedett, hogy a balázsoláshoz hasonlóan kiszolgáltassák nem katolikus keresztényeknek, de meg nem keresztelkedetteknek is – utóbbinak azonban vannak feltételei. Aki kéri, annak hittel kell kérnie, tehát ha nem is keresztény, a keresztény hit felé kell fordulnia, hisz a hamvazkodás nem valamiféle babonás cselekmény, folklór, hanem a hit eszköze. Zárójeles megjegyzés: az egyházi temetés is szentelmény.

Extra információ, hogy a torkos csütörtök hagyománya, amikor ugye ma féláron „zabál” a fél ország egy sereg étteremben – egy praktikus népi hagyományon alapszik: a farsangkeddről (húshagyó keddről) megmaradó húsételeket nem dobjuk ki, valamikor el kell fogyasztani, de pénteken ugye nem lehet, hát marad a csütörtök. De ez semmi esetre sem jelenti, hogy hamvazószerda után még neki lehet állni főzőcskézni, a torkos csütörtök voltaképpen egy tőről metszett népi „morzsabál”. Idén külön pikáns, hogy a torkos csütörtököt előrébb hozták a Valentin nap miatt, ne legyen fogyasztói szempontból a kettő egymás konkurenciája: két nap, kétszeres profit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.