Kormányzati öngólok a pénzügyi bajok kezelésében

Hegedûs Tamás
2003. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt olyan időszaka az orvoslás történetének, amikor az uralkodó tévképzetek és téves gyakorlatok miatt a beteg vagy sebesült ember egyetlen túlélési esélye az volt, ha nem került orvosok kezébe. Ilyenkor legalább bízhatott a vak szerencsében vagy az isteni gondviselésben, de a botcsinálta felcserek beavatkozása szinte biztosan kegyelemdöfést jelentett. Istennek hála, az orvostudomány már több száz éve túljutott ezen a nyomorúságon. A végzetes kimenetelű terápiákra ma nem a medicina kínálja a fájdalmas példákat, hanem azok a kormányzati gazdaságpolitikusok, akik ismét kedvenc játékukat űzhetik: a válságkezelést. Nincs új a nap alatt: a kezelni kívánt válság okai ezúttal is ők maguk, az alkalmazott terápia pedig csak súlyosbítja a bajt – akárcsak a nyolcvanas évek hőskora óta bármikor, amikor baloldali szakértelem vezette az országot.
Azok a vezető külföldi gazdasági lapok, amelyek másfél éve még lelkesen ünnepelték a „nacionalista” Orbán-kormány bukását, és megelőlegezték bizalmukat a baloldali-liberális „szakértő” kormánynak, ma arról tudósítanak: a magyar gazdaság válságba került, a forint zuhanórepülésbe kezdett, a kormánytagok eljátszották személyes hitelüket. Már azt is tudni vélték, hogy Medgyessy Péter (az egyik „kiváló” közgazdász) rövidesen meneszteni fogja László Csabát (a másik „kiváló” közgazdászt; a harmadik kiválóságot, a tájba észrevétlenül belesimuló Csillag Istvánt általában nem is említik). A szocialista miniszterelnök azonban dacosan szembenézett a nyugatról fúvó hideg szelekkel, és kormányszóvivője útján tudatta: szó sem lehet leváltásról, tökéletesen bízik pénzügyminiszterében. A piacok gyorsan reagáltak a „megnyugtató” üzenetre: a forint újabb zuhanásba kezdett.
Ijesztő, hogy a kormánynak lassan minden egyes akciója a szándékolttal ellenkező hatást ér el, ami azt sejteti, hogy gyakorlatilag nincs eszközük a válság kezelésére. Ahhoz ugyanis bizalom kell, ami nincs. A hitelvesztést jól mutatja, hogy amikor a kormány és a jegybank drasztikus mértékű kamatemelést jelentett be a forint árfolyamgyengülésének megállítására, nemzeti valutánk értéke erősödés helyett tovább csökkent – a bizalomerősítőnek szánt lépést pánikreakciónak értékelték a befektetők, nagy bajokat feltételezve. De mitől is lenne bizalom? Az MSZP–SZDSZ-koalíció kezdettől fogva következetlenül hablatyol a gazdaságpolitikát illetően. A kampány során végig azt hangsúlyozták, hogy a magyar gazdaság alapvetően rendben van, csak a gonosz Fidesz-kormány visszatartja az emberektől a jólétüket szolgáló forrásokat. A sajátos körülmények között megszerzett kormányzati hatalom birtokában aztán óvatosabbak lettek: ekkor kezdtek arról beszélni, hogy a jobboldali kormány üres kasszát hagyott maga után. Aztán – némileg infantilis ötlettel – mégiscsak találtak egy kis pénzt a száznapos programra. (Azok kedvéért, akik még nem jártak a Pénzügyminisztériumban, elárulok egy kulisszatitkot: nincsenek homályos folyosókról nyíló titkos rekeszek, amelyekben állami dugipénzeket rejtegetnek.) Aztán kiderült, hogy a szakértelem kormánya rekordmértékű deficitet produkált év végére az államháztartásban. A gazdasági növekedés tovább mérséklődött, az infláció és a munkanélküliség csökkenése megállt, a tőkebeáramlás drasztikusan lassult. Nem volt egyetlen, bizakodásra okot adó mutató sem. A kormány jóléti rendszerváltásról szónokolt, miközben ennek lehetséges forrásai végképp elapadtak.
A 2003-as év elején elindult az első spekulációs roham a forint ellen, amit a jegybank akkor még (a kormányzati szándékokkal is dacolva) huszárosan visszavert. Az újabb két támadást már nem sikerült ilyen szépen kivédeni, pedig az MNB ekkor már együttműködött a Pénzügyminisztériummal… Lehet persze Járai Zsigmondra hárítani a felelősséget azzal, hogy ő az árfolyam-politika első számú felelőse, de ne felejtsük el: tartósan deficites államháztartás mellett lehetetlen jó monetáris politikát folytatni. A kamatpolitika választásai leszűkülnek: alacsony kamatok gyengülő forinttal és növekvő inflációval, vagy magas kamatok lassuló növekedéssel és emelkedő munkanélküliséggel. A laza fiskális politika mulasztásait nem lehet monetáris (jegybanki) eszközökkel pótolni. Közben kiderült, hogy a jóléti rendszerváltás is üres blöff volt: nem telt bele egy év, és a kormány két kézzel vette vissza azt, amit előtte nagy kegyesen szétosztott. A megszorító költségvetés tervezete a gazdasági szereplők bizalmát nem tudta helyreállítani, ugyanis a korábbiaknál is nyilvánvalóbb lett, hogy a kormánynak semmilyen stratégiai elképzelése nincs a gazdaság irányításáról, az ahogy esik, úgy puffan felfogás jegyében visszatértek a fantáziátlan és kártékony húzd meg, ereszd meg politikához mint terhes reformkommunista örökséghez.
Gyakran elhangzik az a vád, hogy az előző kormány bevallottan expanzív költségvetési gyakorlata erősen hozzájárult a pénzügyi válság kialakulásához. Ezt könnyen lehet cáfolni. A 2001–2002-es költségvetés ugyan jelentős kiadásnövekedést tartalmazott, de ezen többletkiadások zömében a Széchenyi-terv fejlesztési programjaihoz kötődtek, olyan beruházásokhoz, amelyek rövid időn belül – gazdaságélénkítő hatásuk révén – többletbevételt hoztak volna a költségvetésnek. Vagyis ez a fajta „kiköltekezés” fenntartható volt, mert fejlesztési célokat szolgált, világosan megfogalmazott stratégia mentén. A Medgyessy-kormány kétszer száznapos programja ezzel szemben klasszikus, népszerűséghajhász osztogatás volt, amit csak a régi recept alapján lehetett finanszírozni: az államadósság újbóli növekedésével. A kormányváltás óta adósságállományunk 2300 milliárd forinttal nőtt (fejenként 230 ezer forinttal, beleértve a csecsemőket és aggastyánokat is), amivel a GDP-hez viszonyított aránya 53-ról 60 százalékra emelkedett. Mindennek terhét a következő nemzedékeknek kell majd kinyögniük magukból.
De miért baj egyáltalán a forint árfolyamának romlása? Az exportőröknek például jót tesz. Az importárak növekedése révén azonban megemeli az inflációt, ami többletkiadást és növekvő adóterhet jelent a lakosságnak, vállalkozásoknak. Fontos szempont az is, hogy Magyarország – papírforma szerint – előbb-utóbb csatlakozni fog az euróövezethez. Mivel ekkor a forintban kifejezhető értékeinket át kell váltani euróra, egy – példának okáért – tízszázalékos forintgyengülés ugyanekkora értékvesztést jelent majd jövedelmünkben, nyugdíjunkban, megtakarításainkban, vagyonunkban. További probléma, hogy a korábban meghirdetett – és egyébként is vitatható racionalitású – privatizációs végkiárusítás ilyen körülmények között csak rendkívül nyomott áron történhet. A magánosítást ezért valóban le kell állítani.
A nemzeti és polgári oldal hívei 2002-ben még azon aggódhattak, hogy a jó állapotban lévő gazdaságnak köszönhetően a szocialisták, hacsak nem követnek el elképesztően ostoba hibákat, tartósan bebetonozhatják magukat a hatalomba. Azóta látjuk: a szocialista szakértelem nem ismer lehetetlent, a válságot másfél év alatt sikerült előállítani. Most már inkább azon aggódhatunk, hogy bár a baloldal valószínűleg elveszíti a következő választást, de mi marad utánuk? A következő kormánynak alighanem ismételten romeltakarítással kell kezdenie munkáját.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.