Budapest nem Kijev

Garázdaságot elkövetőkkel, erőszakos demonstrálókkal, újságírókat bántalmazókkal nincs miről tárgyalni.

Szerető Szabolcs
2014. 10. 27. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyrészt – mint azt a kétezres években annyiszor hallhattuk – akik utcára visznek embereket, azoknak hazaküldeni is tudniuk kell őket. Másrészt: vagy felhívás volt keringőre, vagy jóhiszemű, ám égbekiáltóan ostoba ötlet volt arra kérni a tiltakozókat, hogy elhasznált telefonokat, számítógépes eszközöket vigyenek a Fidesz-székház elé. Az elkövetőkön kívül felelősek a vandalizmusért a kormány ellen évek óta uszító politikusok, értelmiségiek, s nehéz lenne szalonképes módon jellemezni az őrjöngő, székházdobáló csapat akcióját önfeledten videózó Demszky Gábor magatartását. (Bajnai Gordon politikai árvái lassan hazajárnak a Lendvay utcai épületbe.) Vérlázító az is, hogy vannak olyan magyar újságírók, akik bocsánatos cselekedetnek tartják a munkáját végző televíziós stáb inzultálását, megalázását. Az meg szánalmas, hogy mások meg igyekeznek a gyalázat felelősségét áthárítani a mindig kéznél lévő bűnbakokra, a futballszurkolókra.

Ám mindez csak az igazság, szerényebben: az érem egyik fele. A tiltakozást nem lehet a lezárása után történt atrocitásokra vagy a fő szónok nyilvánvaló pártkötődésére hivatkozva egy kézlegyintéssel elintézni. Ami történt, a végjátékot leszámítva belefért a demokrácia normális működésének keretei közé. Ma Magyarországon szabadon lehet bírálni, demagóg szónoklatokkal ostorozni, akár gyalázni is a kormányt. Ez – még ha sokak ízlését sérti is, s elidegenít a tiltakozóktól – még bőven belefér, a rendőrség visszafogottsága pedig jogállamban evidens, de kifejezetten előrelépés a demokratikus jogok gyakorlása lehetőségeinek terén a 2010 előtti időszakhoz képest. Az ügy, ami valóban hatalmas tömeget vitt utcára, sejtésem szerint bírja a többség támogatását; olyanokét is, akik a kormánypártok hívei. És nem azért, mert adót senki sem szeret fizetni. Hanem mert könnyű belátni, a távközlési adó kiterjesztése az internetszolgáltatásokra a legrosszabb értelemben vett unortodox lépés, amely ellentmond a felzárkózás, a gazdasági növekedés, a munkahelyteremtés céljainak.

Hiszen a XXI. században a munkaalapú társadalom szükségképpen internetalapú is egyben. Ráadásul ez esetben a bankadónál vagy a multiadónál hangsúlyozott, a közteherviselésre hivatkozó érvelés sem igazán működik. Nem biztos, hogy a Fidesz-frakció kármentő módosításai elégségesek lesznek a felháborodás csillapítására. A kormánypártoknak persze joguk van az adó megszavazására a parlamentben, de ebben az esetben talán érdemes volna a végső döntés előtt egy komoly költség-haszon elemzést elvégezni.

Amit vasárnap, két héttel a Fidesz szabad választáson aratott újabb nagyarányú győzelme után láttunk, bizonyos elemeiben már a Charles Gati által korábban felvázolt kormánybuktató forgatókönyv nem demokratikus eszközök alkalmazásáról szóló fejezetéhez sorolható, amit a Gyurcsány-párt támogat a leglelkesebben. A szuperhatalom ideiglenes ügyvivőjének jelenléte a tüntetésen nyilvánvalóvá tette, hogy Amerika az Orbán-kormány, s így Magyarország politikai destabilizálásával is megpróbálkozhat. Budapest persze nem Kijev, a Hősök tere sem a Majdan, és az Egyesült Államok nyilván jól tudja, hogy a kormánybuktatás itt nem reális elképzelés.

De megvan a hatalma, megvannak az eszközei a zavarkeltéshez. Ahogy a világ sok más pontján, érdekeit nálunk is aggály nélkül érvényesíti: ha kell, korrupcióellenes fellépésre ösztökél homályos vádakkal revolverezve; ha kell, leplezetlenül nyomást gyakorol a magyar igazságszolgáltatásra, akár többek között volt szocialista kormányfőknek büntetőjogi sérthetetlenséget követelve. Olyan politikusoknak, akiknek pártja a többi közt a korrupció mocsarába fulladva veszítette el a hatalmát, a választók bizalmát.

Csakhogy itt is van az éremnek másik oldala. Van, amikor a reálpolitika nem azonos igazunk bizonyításával, hanem az ellentétek tompítását, a másik fél szándékának, konkrét kifogásainak a feltérképezését és mérlegelését követeli. Akár a hazai közvéleménynek szóló, a szuverenitásunkat féltő retorikai fordulatok mellőzése árán is. Tudom, a kormányt sok döntésnél az idő is szorítja, de négy és fél év hatalomgyakorlás és számos magabiztosan megnyert választás után, három és fél évvel a soron következő megméretés előtt, komolyan vehető ellenzéki kihívó hiányában ideje volna higgadt fejjel átgondolni a helyzetet, a lehetőségeket. Nincs már elfogadható indok a kapkodásra, a váratlan döntésekre, az apparátus ide-oda rángatására.

A kegyelmi állapot még mindig nem múlt el: kikezdhetetlen felhatalmazása birtokában, szilárd hátországával a kormány szabadon eldöntheti, hogy megpróbálja-e konszolidálni a viszonyokat itthon és az ország nemzetközi kapcsolataiban – függetlenül attól, hogy ki a felelős az adott konfliktusért –, vagy tovább erőlteti az eddigi szabadságharcos politikát. Érv mindkét választás mellett felsorakoztatható.

Orbán Viktor egy hete a Millenárison arról beszélt, hogy a Fidesz–KDNP történelmi lehetőséget kapott az ország felvirágoztatására. Egy hét a politikában olykor nagyon hosszú idő, de azért ez a lehetőség azóta biztosan nem úszott el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.