Tilos a villany- és telefonoszlopokon reklámozni

A közlekedésre vonatkozó több szabályt is módosított csütörtökön a parlament: ezek egyikeként kimondta a Ház, hogy tilos a villany- és telefonoszlopokon reklámozni.

WA
2012. 07. 12. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter javaslatát csütörtökön fogadta el az Országgyűlés 275 igennel, 31 nem ellenében. A módosítást a közlekedésbiztonság növelésével indokolta indítványában Németh Lászlóné, aki arra is kitért, hogy aktualizálni kellett a gyorsforgalmi úthálózattal kapcsolatos eljárásokat, továbbá át kellett ültetni az Európai Bizottság egyes rendelkezéseit a hazai jogszabályokba a vasúti közlekedés, valamint a vasútbiztonság területén.

Ugyancsak változás, hogy a közutakon, felettük és mellettük nem lehet olyan jelzés, egyéb tárgy és berendezés, amely a közúti jelzésekkel – azok alakjával, színével – összetéveszthető, akadályozza a láthatóságot, és alkalmas arra, hogy a közlekedők figyelmét elterelje vagy veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. A már kint lévő tárgyakat legkésőbb ez év szeptember 30-áig el kell távolítani.

Ezeken helyeken nincs több reklám

Kimondja a törvény ezen belül azt is, hogy nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés lakott területen belül a közutakon – kivéve az úttesten kívüli burkolatlan részt –, azok felett és azok tartozékain – kivéve a járdát és a kerékpárutat –, továbbá a villany- és telefonoszlopokon, függetlenül attól, hogy azok hol vannak.

Ezen felül azonban a közutak lakott területen kívüli szakasza mellett sem lehet olyan reklámtáblákat elhelyezni, amelyek a közlekedők figyelmének elterelésére alkalmasak. A tilalom nem vonatkozik ugyanakkor a benzinkutaknál elhelyezett cégjelzésre és az üzemanyagárakat tartalmazó táblákra, az épületeken, illetve azok telkén elhelyezett olyan feliratokra, amelyek az építményben működő cég nevét, jelét vagy tevékenységét jelzik, továbbá azokra a berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elősegítő közérdekű tájékoztatást tartalmaznak.

Újdonság, hogy a törvény nemcsak azt rögzíti, hogy a közúti közlekedéssel összefüggő önkormányzati feladatok ellátásáról gondoskodnia kell a képviselő-testületnek, hanem külön nevesíti ezek között a gyalogos-átkelőhelyek megvilágítását a település belterületén, az ezekhez vezető járdáknak, kerékpárutaknak és korlátoknak, valamint a gyalogosok és kerékpárosok vasúti átkelőjének kialakítását és fenntartását.

Parkolás

A parkolást érinti az a módosítás, amely szerint bár a fizetős parkolási területen díjfizetés nélkül várakozó járműre ugyanott egy napon belül pótdíj csak egyszer szabható ki, de ha a várakozási területen a parkolást csak meghatározott ideig engedik, és a díjfizetés nélküli várakozó ezt túllépi, akkor a pótdíj megfizetése nem mentesíti a külön jogszabály alapján kivetett bírság megfizetése alól.

Az Országgyűlés azt a módosító javaslatot már a múlt héten leszavazta, amely lehetővé tette volna a behajtási díj kivetését a fővárosban.

Újdonság az is, hogy kedvezőtlen időjárási körülmények esetén a közútkezelők átmenetileg korlátozhatják vagy elterelhetik a forgalmat – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Hozzáfűzik: főként intenzív havazás idején lehet arra szükség, hogy elsősorban a tehergépkocsikat teljesen vagy részlegesen kitiltsák az utakról.

Ami nem oda való, elszállítják

Az autópálya vagy autóút kezelője a jövőben eltávolíthatja vagy eltávolíttathatja a gyorsforgalmi út olyan területén veszteglő járművet, ahol a megállás tilos. Ehhez az üzembentartó vagy a tulajdonos és a rendőrség előzetes értesítésére van szükség. Balesetveszély esetén azonban elegendő csak a rendőrséget tájékoztatni az üzembentartó utólagos értesítése mellett – ismerteti a változást az NFM. Az üzembentartó köteles a járművet az eltávolítás és a tárolás költségeinek megtérítését követően elszállítani. Ha ezt 180 napon belül nem teszi meg, vagy kiléte ugyanilyen határidőn belül nem állapítható meg, a közútkezelő értékesítheti, vagy más módon hasznosíthatja a járművet.

Idén januártól a közútkezelő is ellenőrizheti a díjköteles országos közutak díjfizetés ellenében történő használatát. E változásokkal megsokszorozódott a közúti ellenőrzést végző szervezetek száma. A közúti ellenőri jogállás megteremtésével biztosítható ezek egységes feladatellátása, egységes követelmény- és továbbképzési rendszere. A szervezetek azonos elvek szerint eljárva, megfelelően felkészült szakemberekkel végezhetik az ellenőrzést – emeli ki az NFM.

Csökkenő teher a külföldi rendszámokon

A módosítás a gyakorlati tapasztalatok ismeretében, a hatályos előírások pontosításával, kiegészítésével mérsékli a külföldi rendszámok jogszerű magyarországi használatához kapcsolódó terheket. A jármű belföldi rendszámmal való ellátására a belföldi üzembentartó köteles. Az elfogadott szabályváltozással a magyarországi lakóhellyel rendelkező, de életvitelszerűen, tehát legalább az év 185 napján külföldön tartózkodó autósoknak nem kell magyar rendszámot kiváltaniuk. Így a lakóhelyet több országban is fenntartó személyek a szokásos tartózkodási helyük szerinti jogszabályoknak megfelelő módon regisztráltathatják járművüket – olvasható a közleményben.

A más tulajdonában lévő, külföldi rendszámú jármű belföldön történő eseti használatának lehetősége egy napról hat hónap alatt összesen 30 napra emelkedik. Az ellenőrzés során a szokásos tartózkodási hely az okiratok hivatalos, hiteles fordítása nélkül is igazolható. A rendszámhasználatra vonatkozó rendelkezések legkésőbb a kihirdetésüket követő 60. napon életbe lépnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.