A csütörtöki luxemburgi találkozót követően Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az MTI-nek elmondta, Magyarország más tagállamokhoz hasonlóan továbbra sem ért egyet azzal, hogy az úgynevezett Európai Összekapcsolási Eszköz számára – 21,7 milliárd euró saját forrás mellett – a kohéziós alapból különítsenek el 10 milliárd eurót, de ezzel együtt elfogadta a javaslatot. Kifejtette: a bírálók nem tartják szerencsésnek, hogy az utóbb említett összeg nem tagállamokra lebontva jelentkezne, de remélik, hogy a tervezet az unión belüli további tárgyalások során még csiszolódik.
Az Európai Bizottság ősszel terjesztette elő az eredeti javaslatot, amely összesen 50 milliárd euró értékű befektetést irányoz elő a közlekedési, energiaügyi és digitális hálózatok fejlesztésére. Ennek része az uniós gazdasági növekedési tervekben jelenleg fontos szerepet betöltő projektkötvények kibocsátása is. A közlekedési miniszterek több részkérdésben módosították a javaslatot, például egyes területeken nagyobb uniós társfinanszírozási szerepvállalást indítványoztak. Az előterjesztésről a végleges döntést az uniós pénzügyminiszterek tanácsának kell meghoznia. Ezzel párhuzamosan az Európai Parlamenttel szintén egyeztetni kell a témában.
Az NFM közleményt is kiadott, amelyben emlékeztetett arra: a rendelettervezet egyik újdonsága, hogy a korábbi közösségi közlekedésfejlesztési gyakorlattól eltérően támogatja a harmadik országok részvételével zajló projekteket is. A kezdeményezés elfogadása a magyar–ukrán és a magyar–szerb határszakaszokon szükséges beruházások megvalósítását is segíthetné.
Nem kerültek be a magyar javaslatok
Völner Pál megerősítette azt is, hogy a Duna-menti országok csoportja közös nyilatkozatot fogadott el a folyó hajózhatóságával kapcsolatban, de Magyarország ezt nem írta alá. Ennek egyik fő oka az, hogy a nyilatkozatba nem került bele számos magyar szövegmódosítási javaslat. Nem tesz például említést a szöveg a vízbázisvédelemről, a környezetvédelemről, illetve az emberi értékek első helyre sorolásáról adott körülmények esetén. Szükségtelennek tartja Magyarország a nemzetközi egyezmények megemlítését is, hiszen azok már önmagukban jogerővel bírnak.
A nyilatkozat emellett egyértelművé teszi, hogy a megfelelő hajózási állapotokat mederkotrással kell biztosítani. Ezt azonban az eddigi egyezmények nem írják elő, így jogi többletvállalást jelentene, amire egyelőre a magyar delegáció nem kívánt ígéretet tenni. További probléma, hogy az aláírók rövid határidővel, már jövőre sürgős beavatkozásokat kívánnak megvalósítani, ugyanakkor a részletekről még nincsenek egyeztetett vélemények, hatásvizsgálatok.