Hosszabb lesz a Ferihegyi út

Kivételes előterjesztésben tárgyalta, és egyhangúlag – huszonnyolc igen szavazattal – elfogadta a XVII. kerület önkormányzatának képviselő-testülete a Ferihegyi út–Melczer utca–Bélatelepi út közötti szakaszának három lehetséges nyomvonalváltozata közül a legdrágábbat, de forgalomtechnikailag minden bizonnyal legoptimálisabb változatot. A kiépítendő útszakasz hossza két és fél kilométer lesz. Az alpolgármesteri ígéret szerint 2003 tavaszára készül el a nyomvonal pontos tervezete, aminek minden bizonnyal a Baross utcában örülnek a legjobban.

Bõtös Botond
2002. 07. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rákoshegy parcellázásakor a Ferihegyi utat jelölték ki fő közlekedési útvonalnak, melynek szélessége a szakasz teljes hosszán váltakozó mértékű. A Ferihegyi repülőtér II. világháború alatti kialakításakor „vágták el” a Ferihegyi út Gyömrői út felé történő átvezetését. Az eltelt időszakban alakult át a Baross utca és a Lőrinci út főútvonallá. Az utóbbi években több súlyos baleset is történt az említett szakaszon. Lapunk is foglalkozott a Rákoshegyi Polgári Kör kezdeményezésével, amelyben a rákoshegyi „halálút” problémáját szerették volna megoldani a forgalom átszervezésével, illetve a terület lakó-pihenő övezetbe sorolásával.
A polgári kör tagjai aláírás-gyűjtési akciójukkal követelték, hogy a Baross utcában öt helyen közlekedési jelzőlámpát szereljenek fel, és haladéktalanul kezdjék meg a Bélatelepi és a Ferihegyi úton az átmenő forgalom biztosítására alkalmas út és a külső kerületeket összekötő kerülő út létesítését. A pihenőövezetbe sorolásra az önkormányzatnál már akkor sem láttak sok esélyt, az öt jelzőlámpa helyett pedig egyetlen kiépítése van folyamatban, ám a kerülő út megépülhet, legalábbis a legutóbbi rendkívüli képviselő-testületi ülés egyöntetű szavazását követően.
A kerületi önkormányzat a helyzet tarthatatlanságára való tekintettel a Ferihegyi út meghosszabbítására a 2001. évi költségvetésben 13 millió forintot irányzott elő. A következő évi költségvetésben már több mint 24 millió forint szerepelt e célra. A Pesti út részbeni kiváltását, tehermentesítését is célzó, a 31-es út agglomeráció felől Budapest belső területei felé vezető nyomvonalai, illetve a 4-es út bevezetésének déli változata keresztezik a Ferihegyi út hosszabbításának tervezett sávját. Tavaly ennek létesítésére megvalósíthatósági tanulmányt készített a fővárosi önkormányzat, és tanulmánytervek készültek a repülőtér gyorsvasúttal történő megközelítését vizsgáló kötött pályás nyomvonal kijelölésére is.
Miután a fent említett két vita eldőlt, idén tavasszal a XVII. kerület rendelte meg a Közlekedés Kft.-től a Ferihegyi út meghosszabbítására vonatkozó tanulmánytervet, amely figyelembe veszi az eredeti cél megvalósítása mellett a 31-es bevezető út tervezett nyomvonalát. A szabályozási terv, majd az engedélyezési dokumentáció elkészítéséhez az önkormányzat döntésére volt szükség. A legutóbbi, rendkívüli képviselő-testületi ülésen egyhangúlag mondtak igent a Közlekedés Kft. öt nyomvonalvariánsa közül a legdrágább, de forgalomtechnikailag legoptimálisabb variációra a helyi képviselők. Az új Ferihegyi úti szakasz közvetlenül a Bélatelepi útba torkollik, a tervezett 4-es bevezető utat ez a változat a Bocskai-kert utcánál keresztezi, ennek kiépítésekor külön szintű csomópontról kell majd gondoskodni.
Az elfogadott két és fél kilométeres útszakasz nyomvonala átszeli a véderdőt – nyilatkozta lapunknak Kiss Lajos alpolgármester –, de még így is kevesebb fát kell kivágniuk, mint a többi változat esetén. Nagyobb problémát okoz ellenben az a – négy-öt évvel ezelőtt a leendő útvonal területére elkészült – telekosztási térrajz, amelyet a kétszáznyolcvanhárom telektulajdonos fele nem fogadott el. Az útépítéshez szükséges terület – térítésmentes felajánlás révén – az önkormányzat tulajdonában van. Az önkormányzat így kénytelen volt pert indítani az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére. A tárgyalásra várhatóan szeptemberben kerül sor, ahol az önkormányzat jognyilatkozat-pótlást kér az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére. Kiss Lajos reméli: a fővárossal, a környezetvédelmi hatósággal és a légiforgalmi irányítókkal való egyeztetés után 2003 tavaszára elkészülhetnek az új útszakasz tervei. A fideszes Dombóvári Csaba szerint bár rendkívül nehézkes tud lenni egy jognyilatkozat-pótlás megadása, ebben az esetben is kellő körültekintéssel kell megvizsgálni, hogy a jelentős közérdekkel szemben milyen különös indokuk van az esetleges ellenérveknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.