A fanatikus pilóták napja

Nemcsak történelmi és politikai szempontból történtek példátlan események tavaly szeptember 11-én az Egyesült Államok keleti partvidéke felett, hanem az emberi fanatizmus és az emberfeletti teljesítmény szempontjából is. S ahogy a terroristák úttörő vállalkozásba kezdtek, amikor utasszállító gépeket használtak fel csapásmérő fegyverként, úgy a velük szemben álló amerikai légvédelemnek is egy korábban elképzelhetetlennek hitt helyzetben kellett helytállnia.

2002. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor Mohamed Atta, a gépeltérítő öngyilkos merénylők Egyesült Arab Emirátusokból származó parancsnoka és 18 társa utolsó útjukra indultak, aligha gondolták, hogy tettük a nemzetközi hadviselés teljesen új fejezetét, egyesek szerint korszakát nyitja majd meg. A tény azonban az, hogy korábban még senki nem hajtott végre ilyen jellegű akciót: vagy azért, mert nem ismerte fel a kétszáz tonnás, üzemanyaggal teli utasszállítók célpontra zuhanásában rejlő ördögi lehetőségeket, vagy azért, mert emberi gátlásai miatt elvetette ezt a gondolatot. Attának és csapatának az al-Kaida hosszas előkészítése és tervezése nyomán azonban nem voltak ilyen gondjaik. Küldetésük súlya persze elöljáróik munkálkodásával egyetemben a célnak megfelelő, szigorú és fegyelmezett fanatizmust nevelt beléjük, amire persze szükségük is volt a feladat bonyolultságát tekintve.
Tulajdonképpen ötvözniük kellett a második világháborús japán kamikazék hagyományát a palesztin öngyilkos merénylőkkel, mi több, a fegyverként felhasznált eszközt először meg kellett szerezniük, szembeszállva a benne ülő kétségbeesett, ártatlan utasokkal.
Noha roppant nehéz rekonstruálni a fedélzeten történteket, bizonyos, hogy a különféle késekkel (amelyek maradványait később felfedezték a roncsokban) végrehajtott hatalomátvétel nem volt problémamentes. A gépekről kezdeményezett telefonhívások is (amelyek a közkeletű vélekedésekkel szemben nem személyes mobiltelefonokon, hanem beépített fedélzeti telefonokon keresztül bonyolódtak) dulakodásról, megkötözött utaskísérőkről, a gépek hátsó részébe terelt utasokról számoltak be. Három gépen végül is sikerült teljesen úrrá lenniük: az Atta vezette American Airlines (AA) 11-es Boston–Los Angeles járata problémamentesen csapódott a támadás nyitányaként a Világkereskedelmi Központ északi tornyába, a 95. és a 103. emelet közé. Hasonlóképpen járt negyed óra múlva a déli toronyba zuhanó United Airlines (UA) 175-ös Boston–Los Angeles járata és a washingtoni Pentagonra csapást mérő AA 77-es járat is.
Nem így történtek az események viszont az UA93-as járata esetében, amelynek valódi sorsa máig viták tárgyát képezi. Ez a gép ugyanis Washingtonból tartott San Francisco felé, amikor visszafordult, hogy új pilótái szándéka szerint a fővárosban kijelölt célpontra (valószínűleg a Capitoliumra) zuhanjon, ám mégis idejekorán, Pennsylvániában csapódott a földnek. A hivatalos vizsgálat szerint – amelyet alátámasztani látszanak a fedélzeti telefont üzemeltető társaság alkalmazottainak, illetve a felhívott rokonoknak a beszámolói is – az utasok megrohanták a terroristákat, és eközben vált kormányozhatatlanná a gép. A nem szűnő pletykák szerint azonban távolról sem ilyen romantikus kalandfilmekbe illő jelenetek előzték meg a becsapódást, hanem a gépet egyszerűen lelőtték azok a vadászgépek, amelyek a kibontakozó nemzeti tragédia perceiben különleges utasításoknak engedelmeskedve emelkedtek a levegőbe.
Furcsamód az ilyesfajta vélekedések világítanak rá a még a hidegháborús időkben életre hívott észak-amerikai légvédelmi rendszer (NORAD) szeptember 11-i szerepére. Beigazolódott, hogy az ellenséges bombázók elfogására kialakított rendszer az azonosíthatatlan, terroristák kezére kerülő repülőgépekkel szemben kis híján tehetetlen: a virginiai Langleyből még a Pentagonra mért csapás előtt felszálltak a vadászgépek, de a becsapódás pillanatában még mindig nyolcpercnyire jártak. Roppant keveset javít a helyzeten, hogy a közelmúltban nyilvánosságra hozott információk szerint a Fehér Ház által közvetlenül, a Washingtonhoz közeli Andrews légitámaszpontról riadóztatott, fegyverzet nélküli F–16-osok pilótái, köztük egy nő, még arra is felkészültek, hogy életüket áldozva nekirepüljenek az eltérített gépnek.
Hasonlóképp gyenge vigaszt nyújt, hogy noha a támadásoknak nem tudták elejét venni, a légvédelem és a légügyi hatóság sikeresen, baleset-mentesen földre parancsolt hatezer gépet, és sikerült elkerülni, hogy halomra lövöldözzék azokat a tv-helikoptereket is, amelyek a felszólítások dacára még több óráig igyekeztek felvételeket készíteni a füstölgő romokról.

Eltérített gépek. 1. American Airlines 11. járata, Boeing 767-es típusú gép, a Boston–Los Angeles útvonalon közlekedett 92 utassal. Ez ütközött a Világkereskedelmi Központ egyik tornyához. 2. American Airlines 77. járata, Boeing 757-es, 64 fő, ebből 58 utas, a Washington–Los Angeles útvonalon közlekedett. A Pentagonra ez a gép zuhant rá. 3. United Airlines 93. járat, Boeing 757-es gép, amely Newarkból (New Jersey) San Franciscóba indult eredetileg. Ez zuhant le Pittsburgtől 128 kilométernyire délkeletre Shanksville-nél. 4. A United Airlines 175. számú Boston–Los Angeles járata, egy Boeing 767-es, ez csapódott a New York-i Világkereskedelmi Központ másik tornyába. (Z. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.