A postás sem csenget

Sütõ-Nagy Zsolt
2002. 09. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Álságos, úgy is mondhatnám, képmutató a Magyar Posta vezetése, hiszen még ahhoz sincs kellő tartás az állami cég vezetőiben, hogy vállalják döntésük következményeit. Mondvacsinált okokkal kezdeményezik az újpesti labdarúgócsapattal kötött reklámszerződések felmondását, miközben a valódi ok sokkal prózaibb: a posta egyszerűen hátat fordít a hazai sportnak. Ezért nem támogatja tovább a cég a Soproni Postás Ronchetti-kupa-elődöntős női kosárlabdacsapatát, ahol botrányról még véletlenül sem lehetett hallani.
A róka és a nyúl esete jut eszembe, amikor, ha van sapka, az a baj, ha nincs, akkor az. A két állat a sztereotípiák alapján amúgy is tökéletesen jellemzi a honi állapotokat. Rókakomák persze sokan vannak, s bár a nekik kiszolgáltatott nyuszikból is akad még, számuk erősen fogyatkozik.
Emlékezhetünk a ravaszdi Zanussi vagy a kiéhezett General Electric áldásos lakomájára, amelyen előbb a jászberényi Lehel jégkorongcsapatát, utóbb a Tungsram nagy múltú klubját szervírozták. Akkor, s még egyéb példákon keresztül megtanulhattuk, a multik besomfordálnak mindenhova, s amit találnak, azt csontig lerágják. Székhelyükön persze másként viselkednek, hiszen a lompos sem a kotorék környékét pusztítja, azt inkább élhetővé teszi. Az otthoni sportban minden magára valamit is adó cég megjelenik, és bőkezűen osztogat. Hogy csak a már említett Zanussinál maradjunk, a svéd jégkorong szinte elképzelhetetlen nélküle, de sorolhatnák a nagy cégek nevével fémjelzett klubokat. A Fiat és a Juventus, a Philips és a PSV Eindhoven, a Bayer és a Leverkusen neve úgy összenőtt, mint ha össze is tartozna. Talán mert ott össze is tartozik.
A sport tehát mégsem rossz reklámhordozó, ám nálunk nem ilyen törvényszerűségek működnek. A „nagy” magyar cégek nyugodtan megtehetik, hogy előkelő idegenként viselkednek saját hazájukban, s majd ha úgy érzik, odavetnek egy kis koncot. Lassan a Mol lesz az egyetlen kivétel, ám ahogy Kovács László ügybuzgalmát elnézem, az olajcég sem sokáig marad. Emlékezhetünk, a sompolygó vörös pártvezér néhány éve jobban aggódott a kisbefektetőkért, mint a fogyasztókért, s ha csak az apró milliomosok érdekeit nézzük, akkor a sporttámogatásra költött pénz is csupán a részesedést csökkenti.
Végül is minek az élsportra költeni? A cégvezetők és csemetéik beleszületnek a társasági sportba, amely ugyan a széles tömegeknek nem nevel példaképeket, hiszen a csetlő-botló mozgásukat látva a fiatalok nem kapnak vérszemet egyetlen sportághoz sem, viszont ők annál jobban érezhetik egymást közt magukat.
Ha pedig elfogynak a mezei nyulak, majd ketrecben nevelünk néhányat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.