Japán márkák Európában

A 80-as években szinte mindenki biztosra vette, hogy Ázsia és Észak-Amerika után a japán márkák Európát is meghódítják. Nem így történt. A japán termékek 1992-es 11,8 %-os részesedése tavalyra 10,9-re esett vissza. Mindez annak ellenére így van, hogy Európa jelentős piacain már nem sújtja büntetővám a távol-keleti kocsikat, illetve, hogy a gyártás és a minőség terén még mindig vetélytársaik előtt járnak.

Nagy Károly
2002. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A japánok visszaesése azért is különös, mert a 90-es évek elején sorra nyitották meg Európában összeszerelő üzemeiket, illetve autógyáraikat. 1992-ben az úttörő Nissan után a Toyota, a Honda és a Suzuki is üzemet kezdett működtetni az öreg kontinensen, s nem sokkal később követte őket a Mitsubishi is. A japán márkáknak azonban – amellett, hogy az autókereskedelem bizonyos területein, például a marketing terén az európaiak mögött kullognak – szerencséjük sem volt. A 90-es években a japán gazdaság válságba jutott, s a japán autógyártók egy része nem csak gazdasági ütőképességét, hanem függetlenségét is elvesztette. A kilenc Európában is forgalmazott japán márka közül már csak a Toyota és a Honda áll a saját lábán.
A Toyota sokak szerint a világ legjobb autógyártója, s ezért ezt a céget nem vetette vissza, legfeljebb hátráltatta a japán márkák európai visszaesése. Míg Európában a 90-es éveket még a Nissan mögött másodikként kezdte meg a Toyota, 1998 óta már megkérdőjelezhetetlenül az első japán márka Európában is. Tavaly 666 ezer gépkocsit értékesítettek, a terv 2005-re 800.000 autó és 5 %-os piaci részesedés. Ez a terv reálisan valóra váltható, hiszen az európai piacon fontos dízelmotorok mostanában kezdenek széles körben elterjedni a Toyotákban. A Toyota imidzsén is igyekszik változtatni – egyelőre vegyes sikerrel. Míg a Lexus, a cég luxusmárkája az eladott darabszámok terén nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a frissebb, fiatalosabb arc a Toyota előnyére vált. Legutóbbi két sikermodelljük, a Yaris és a Corolla már kifejezetten ez európai igényeknek megfelelően készült, s a nagy anyagi áldozatokkal járó Forma 1-es szereplés is már a korábban túl konzervatívnak tartott Toyota lendületesebb arcát mutatja.
A Honda 1994-ben 2 %-os európai részesedés elérését tűzte ki maga elé – jelenleg 1,1 %-on állnak. Akkoriban a cég angliai, swindoni üzeme egyre több kocsit gyártott. A Rover és a Honda 1979 óta voltak partnerek, s az évi 100.000-es kapacitású üzemből fele-fele arányban gördültek volna ki a két márka autói. 1994-ben azonban mindenki hatalmas meglepetésére a Rover a BMW kezére került, így a Hondának hirtelen fölös kapacitása lett. Előre menekültek, jelenleg – a második üzem megépülése után – 250 ezer kocsit képesek itt gyártani. Tavaly azonban kevesebb, mint 50 %-os volt az üzem kihasználtsága, ami az autóiparban óriási pazarlás. A Honda egyébként emellett ugyanazokkal a gondokkal küzdött, mint japán társai. A kedvezőtlen Yen-árfolyam, a dízelmotorok és a pozitív márkaidentitás hiánya. A Jazz, az új Civic és a CR-V, valamint a saját fejlesztésű Honda-dízel közeli bevezetése talán segíthetnek. A Honda azt reméli, hogy a 2004 tavaszán véget érő üzleti évben már nyereséges lesz Európában is.
A múlt évtized talán legnagyobb vesztese a Mazda volt – s éppen ezért e márkának van a legjobb esélye a látványos javulásra is. A 90-es évek elején a Mazda remek kocsikat gyártott, de ezek rétegmodellek voltak, nagy darabszámot nem lehetett eladni belőlük. Aztán jött a Ford-korszak, s például a Mazda-emblémás Ford Fiesta. Ez átmenetileg lendített ugyan az üzletmeneten, de rongálta a márka imidzsét. A Mazda most viszont jó formában van. A Mazda6 sikere még a gyáriakat is meglepte, a márka dízelmotorjai egyre versenyképesebbek, s következő két évben nem kevesebb, mint kilenc Mazda-újdonság érkezik Európába.
A Mitsubishi problémái két pénznyelő projektre vezethetők vissza. A közvetlen befecskendezéses benzinmotorok (GDI) és a hollandiai Bornban felépített üzem (1995-ig 2,2 milliárd Eurót fordítottak erre a beruházásra) túl nagy teher voltak. A GDI-motorokkal a Mitsubishi olyan technológiába ölt hatalmas összeget, amelyért a vásárlók nem voltak hajlandók fizetni. Jelenleg a Mitsubishi két legnépszerűbb modellje az L200 pick-up és a Space Star kisbusz. 2004 végéig 12 újdonság érkezik a Mitsubishitől.
A Nissan sokáig előnyben volt japán riválisaival szemben. Helyi gyártókapacitás létrehozásával alapozták meg az üzletet. A japán anyavállalat azonban a 90-es évek végére csődközelbe került, így a modellfejlesztés háttérbe szorult. A Micra például éppen 10 éves lesz, amikor jövő februárban végre utódot kap. A Renault-val kötött egyezség után azonban mindenki derülátó a cégnél. Tavaly – hét szűk esztendő után – a Nissan Európában végre ismét nyereséges volt.
A Suzuki a nagyok oldalvizén haladva csöndben gyarapodik. Bár az értékesítési számok közel sem olyan nagyok, mint a többi márka esetében, a Suzuki biztosan áll a lábán. Az Esztergomban tavaly gyártott 88 ezres mennyiség hamarosan akár a duplájára is nőhet, hiszen az újabb beruházás nyomán 2003 végére már 200 ezres lesz a gyártókapacitás.
A Subaru a legkisebb japán márka Európában. A General Motors-hoz tartozó cég külön fejleszti következő modelljeit, amelyek továbbra is rétegautók maradnak – állandó összkerékhajtással, drága technikával és bokszermotorokkal.
***
Piaci részesedés Európában (%)
1992 2001
Toyota 2,5 3,8
Honda 1,3 1,1
Mitsubishi 1,2 1,0
Nissan 3,2 2,6
Mazda 2,0 0,9
Suzuki 0,9 1,2
Subaru 0,4 0,3
Isuzu nincs adat 0,02
Összesen 11,8 10,9

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.