Lehet-e ígéreten közlekedni?

Ludwig Emil
2002. 09. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volt egy szomorú roncs a Dunán, több mint fél évszázadig csak a csonka pillérek mutatták az Esztergom és a szlovákiai Párkány közötti, 1944-ben felrobbantott Mária Valéria híd helyét. Nyugati gondolkodású ember meg sem érthette, hogyan telhet el úgy a huszadik század második fele, hogy a kontinens első számú vízi útja fölött, az ezeréves érsekség székhelyén nem építenek újjá egy fontos hidat. Mi, magyarok legalább tudtuk az okát: nem akarták híddal könnyíteni az átjárást a kettévágott Esztergom vármegye itteni és ottani magyarjai közt, elég volt ahhoz a rozoga kis átkelőhajó, ha nem zajlott a jég a folyón.
A rendszerváltás után eltelt újabb négy-öt év, mire elindult valami. Sürgető újságcikkek nyomán, s az öntudatra ébredő helyi polgárok kezdeményezésére végre napirendre került a hídépítés, a terv elnyerte az Európai Unió támogatását is, a PHARE-program állta a megvalósítási összeg felét, csak negyed-negyed részbe került a két országnak. Mégsem történt semmi. Hiába álltak készen a tervek és a hazai kivitelezők, az 1994 és ’98 között kormányzó Horn–Kuncze-koalíció egy szalmaszálat sem tett keresztbe a Dunán, Kovácséknak fontosabb volt a gyors alapszerződés meg a mutyizás Meciarral, mint a híd. (Ők inkább a gátépítésben voltak érdekeltek.) A PHARE-támogatás is veszélybe került a halogatás miatt, de a kormányváltás következtében felgyorsultak az események. Bár a Fidesz választási ígéretei között nem szerepelt a híd – Orbán Viktor sem vállalt „személyes garanciát” az újjáépítésre –, 1999. szeptember 16-án a magyar kormányfő és szlovák kollégája aláírta a szerződést. A környékbeli emberek napi programjává lett az építkezés csodálása, a 2001. október 11-i hídavatás tízezreknek marad felejthetetlen emlék, a határátkelő azóta zarándokhellyé vált.
A hét végén a Mária Valéria híd 1895. évi születésének évfordulóját ünneplik az esztergomi – és a túloldali – polgárok, együtt azokkal a politikusokkal, akik időközben ellenzékbe kerültek. A kormányon lévők aligha lesznek ott, nemrég estek túl az első száz, hivatalban töltött napjuk megünneplésén, Medgyessyt pedig már akkor kifütyülték a városban, amikor még a kódját sem ismerték. Nincs okuk a szocialistáknak emlékeztetni az embereket ígéreteikre sem, amikor úgy fest, hogy a kampány során hangoztatott közlekedésfejlesztési céljaikat legfeljebb viccnek szánták. A miniszterelnök mindenre kiterjedő, „személyes garanciája” mellett beharangozott, 2006-ig megvalósítandó útépítési programnak, amelynek végére 800 kilométerre kellene nőnie a hazai gyorsúthálózatnak, a dolgok jelen állása szerint a fele sem igaz: a közlekedési és a pénzügyi tárca már a program kurtításának mértékén vitázik. Még jó, hogy az M3-as autópálya újabb szakasza, az új Tisza-híd és az M7-es felújítása az előző kormány idején olyan készültségi fokot ért el, hogy Medgyessynek novemberben lesz mit látványosan átadnia.
Ígéreteken nem lehet autózni, nem lehet átkelni egyik partról a másikra. Nem lehet sehová sem jutni, ha ugyanazok a politikusok, ugyanolyan szemlélettel és igyekezettel ugyanott folytatják, ahol 1998-ban abbahagyták. Az a régi-új SZDSZ-es közlekedési államtitkár például, aki 1997-ben a magas autópályadíjak miatt tiltakozó alföldi polgármestereknek azt mondta: ha azt akarjuk, hogy a tőke jól érezze magát nálunk, nem szabad elkedvetlenítenünk holmi protestálással, most azzal foglalatoskodik, hogy hazaiak helyett külföldi cégek folytassák az útépítéseket.
A híd azonban Esztergom és Párkány között biztosan áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.