Turizmus: csökkenő eredmények

A turisztikai forgalom növelése érdekében a jövőben hatékonyabb és erősebb marketingre lesz szükség – véli a Magyar Szállodaszövetség. Álláspontjuk szerint a forgalom növeléséhez nemzeti turisztikafejlesztési stratégiára lenne szükség, valamint az államnak támogatnia kellene a szálláshely-korszerűsítéseket és -felújításokat is. A KSH adatai szerint ez év első hét hónapjában a szállásdíjbevételek és a vendégéjszakák száma is országosan három százalékkal csökkent. A kereskedelmi szálláshelyeken 3,4 millió vendég 10,2 millió vendégéjszakát töltött, szállásdíjbevételként pedig 46,3 milliárd forint realizálódott.

Hírösszefoglaló
2002. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez év első hét hónapjában a szállásdíjbevételek országosan három százalékkal csökkentek s a forgalom összege 46,3 milliárd forintot tett ki, a vendégéjszakák száma pedig három százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A kereskedelmi szálláshelyeken 3,4 millió vendég 10,2 millió vendégéjszakát töltött – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap az MTI-vel.
A külföldiektől származó szállásdíjbevételek – bár az egy évvel korábbihoz képest nyolc százalékkal csökkentek – a teljes bevétel háromnegyed részét adták. A fennmaradó részt képviselő belföldi szállásdíjbevétel 12 százalékos növekedése pedig nem volt képes ezt ellensúlyozni. A külföldi vendégforgalom – a vendégéjszakákat tekintve – a négy- és ötcsillagos szállodákat kivéve minden szállástípusban visszaesett. A legfontosabb küldő országok szinte mindegyikéből kevesebb vendégéjszakát töltöttek el a vizsgált időszakban. A statisztikai hivatal közlése szerint az év első hét hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken 1,8 millió, a tavalyi év azonos időszakához képest négy százalékkal több belföldi vendég fordult meg. Ezek a vendégek két százalékkal több, 4,4 millió vendégéjszakát töltöttek el. Az egy- és kétcsillagos szállodákat és a turistaszállókat kivéve minden szállástípusból a belföldi vendégéjszakák növekedését jelentették. Január–júliusban a szállodák szobakihasználtsága 44 százalékos volt, ezen belül a legerősebb hónapban, júliusban 53 százalékot tett ki. A szálláshelyeken működő vendéglátó egységek bevétele 22,2 milliárd forint volt, az egyéb bevételek pedig 17,5 milliárd forintot tettek ki.
A kereskedelmi szálláshelyek összes bevétele három százalékkal gyarapodott, miközben a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ágazatban január–júliusban a szolgáltatások átlagos áremelkedése 11 százalék volt, így volumenében kevesebb szolgáltatást értékesítettek. Július végéig 17 millió külföldi látogatót regisztráltak a határátkelőhelyeken, ami kétszázalékos csökkenés 2001 azonos időszakához képest. A hat legtöbb külföldi látogatót küldő ország közül Ausztriából és Németországból csökkent, Ukrajnából 2001-hez hasonlóan alakult, Romániából, Szlovákiából és a Jugoszláv Szövetségi Köztársaságból nőtt a látogatók száma.
Az országos trenddel azonos folyamatok zajlanak a főváros turisztikai piacán is: a budapesti kereskedelmi szálláshelyeken megszállt vendégek száma 3,8, az általuk eltöltött vendégéjszakáké pedig öt százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban.
***
Lesz-e turisztikafejlesztési stratégia? Wolff Péter, a Magyar Szállodaszövetség elnöke az ágazat jövőjével kapcsolatban lapunknak elmondta: szükség lenne egy nagy nemzeti turisztikafejlesztési stratégia kidolgozására. Fel kellene tárni, milyen fejlesztésekre és hol van szükség, s azokat az államnak támogatni kellene. Mindezek mellett kiemelt állami támogatásra lenne szükség a szálláshely-korszerűsítések és -felújítások esetében is. A szakember szerint a forgalom növeléséhez a jövőben sokkal hatékonyabb és erősebb marketingre lesz szükség s a szolgáltatóknak csomagokat kell kidolgozniuk a turisták megnyerésére. Egyébként az ilyen programcsomagok az Európai Unióban tevékenykedő szolgáltatóknak már komoly eredményeket hoznak, hiszen a közösség tagországaiba a korábbi 4,8 millió amerikai turista helyett ez évben – a prognózisok szerint – már 5,5 millióan érkeznek az USA-ból. Az elnök emlékeztetett rá, hogy a marketingfeladatok bővítésére a Magyar Turizmus Rt. a közelmúltban ötszázmillió forintos pluszforrást biztosított. A külföldiek hazánk iránt mutatkozó mérsékeltebb érdeklődésével kapcsolatban Wolff Péter megjegyezte, hogy a külföldi és a belföldi turisták „egészséges” aránya a hazánknál fejlettebb országokban átlagban 35-65 százalék, míg nálunk ez az arány még fordított. Az elnök a forgalom visszaesésével kapcsolatban megjegyezte: a Balatonnal kapcsolatos adatokat még nem ismeri, ám így is ki meri jelenteni, hogy az ágazat gyengébb országos eredményeiben jelentős arányt tesz ki a tó körüli szolgáltatók forgalmának hanyatlása. Amennyiben a tó vize a következő években is alacsony marad, akkor turisztikai vonzerőként eladhatatlanná válik a magyar tenger – tette hozzá a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.