A tárgyaláslezárás a legfontosabb

Bár az európai uniós csatlakozásig hátralévő idő rövid, integrációs feladataink teljesíthetőek – nyilatkozta lapunknak Juhász Endre magyar EU-nagykövet. A főtárgyaló elhárította a felvetést, hogy a helyezésnek ma már bármiféle jelentősége lenne a tagjelöltek sorában, s értésre adta: a jobb látszatért „érdemi engedményt nem teszünk”. Ez persze azzal is járhat – jósolta –, hogy a csatlakozási tárgyalások zárószakaszában izgalmasabb pillanatokat kell átélnünk, mint a többieknek.

Kocsi Margit
2002. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Melyek a legfontosabb és legsürgetőbb teendők most az Európai Bizottság országjelentése után és alapján?
– Magyarország európai integrációjának két fő összetevője van: egyrészt a csatlakozási tárgyalások, másrészt a tagsági követelmények teljesítésére való felkészülés. Az országjelentés és a stratégiai összegződokumentum megnyitotta és kijelölte a tagsághoz vezető utat. Most a legfontosabb és legsürgetőbb feladat a tárgyalások eredményes folytatása és lezárása. Ugyanakkor tény, hogy az országjelentés elsősorban a felkészülés előrehaladásával, valamint annak problémáival foglalkozik. A teendők időzítését illetően vannak közép- és hosszú távú feladataink. Ilyen például a korrupció elleni harc vagy a romakérdés. Az egyértelmű, hogy ezeket a csatlakozásig teljesen nem tudjuk megoldani. A döntő az, hogy legyen stratégiánk, és annak megvalósításában folyamatosan érzékelhető előrehaladást tudjunk felmutatni. Vannak azonban olyan feladataink is, amelyeknek a megoldása a csatlakozásig elkerülhetetlen. Számos jogharmonizációs lépést kell még megtennünk. Számomra a legfontosabb feladatnak a strukturális és a kohéziós alapok fogadásához, hatékony felhasználásához, valamint a közös mezőgazdasági politika alkalmazásához szükséges intézményrendszer kiépítése és megerősítése tűnik. Az alapvető intézkedéseket már meghoztuk, van mire építenünk. Így, bár a csatlakozásig rendelkezésre álló idő rövid, a feladat elvégezhető.
– Miként lehet az, hogy a lezárt fejezetek számát tekintve a tagjelöltek rangsorában Magyarország a középmezőnyben foglal helyet?
– Most már nincs jelentősége a lezárt fejezetek számának. A csatlakozás első hullámába tartozó országok megnevezése megtörtént; valamennyi tagjelölt számára a feladat az, hogy a tárgyalásokat lezárja. Továbbra is komoly és legitim érdekeinkről van szó, ezért pusztán ama látszatnak a kedvéért, hogy a lezárt fejezetek számán alapuló sorrendben előre lépjünk, nem teszünk érdemi engedményt. Ugyanakkor tény, hogy a nyitott fejezetek vagy a nyitott problémák nagyobb száma nagyobb terheket ró ránk, ezért lehet, hogy a tárgyalások zárószakaszában izgalmasabb pillanatokat kell majd átélnünk, mint más tagjelölteknek.
– Nem kockáztatjuk-e a csatlakozási tárgyalások év végi lezárását azzal, hogy – mint hírlik – az utolsó pillanatra akarjuk hagyni a versenyfejezet lezárását?
– A csatlakozási tárgyalások nem kockázatmentesek. A kérdés az, hogy a kockázatvállalás ésszerű-e, tudjuk-e, mit miért vállalunk? Úgy gondoljuk, hogy politikai, gazdasági és jogi szempontból egyaránt fontos számunkra, miként zárjuk le a versenyfejezetet. A létrehozandó megoldás egyes becslések szerint majdnem kétezermilliárd forintnyi értékű beruházás sorsát érinti. Magyarországnak méltányos feltételeket kell biztosítania azoknak a vállalatoknak, amelyek beruházásaikkal hozzájárultak gazdaságunk fejlődéséhez és korszerűsítéséhez, és ma is a magyar export több mint negyven százalékát adják. Mi a fejezet minél előbbi lezárására törekszünk, de erre nincs garancia. Nem szabad dramatizálni, ha olyan helyzet alakul ki, amelyben e fejezet lezárása valóban az utolsó vagy az utolsó előtti pillanatra marad.
– Bizonyosak lehetünk abban, hogy az EU tagjai a hónap végi brüsszeli csúcson képesek lesznek közös uniós álláspontot kialakítani a bővítés finanszírozásának kérdéseiről? A jelenlegi tagok
részéről nyilvánvaló szűkmarkúság nem kockáztatja-e a bővítés sikerét?
– Ha nem is lehetünk bizonyosak, erősen valószínűsíthető, hogy a bővítés finanszírozásáról a jelenlegi tagállamok meg fognak állapodni. Kérdés, hogy a tagállamok hozzáállását valójában mi jellemzi: a szűkmarkúság, mint ahogy a tagjelöltek gondolják, vagy a méltányosság, sőt nagylelkűség, mint ahogy a jelenlegi tagállamok vélik. Véleményem szerint erre a történelem fogja a választ megadni, valószínűleg csak a csatlakozást követő tizedik vagy huszadik évből viszszatekintve. Úgy vélem, a pénzügyi kérdések nem fogják kockáztatni a bővítés sikerét, de azt azért tudnunk kell, hogy – egyes hiedelmekkel ellentétben – a bővítésnek nincs előre megírt, szükségszerűen követendő forgatókönyve.
– Valóban előfordulhat, hogy Magyarország a belépés utáni első évben rosszabb pénzügyi mérleggel rendelkezik, mint a csatlakozás előtti évben, és nettó befizető lesz?
– A helyzet pontos megértéséhez látni kell, hogy nagy különbség van az úgynevezett kötelezettségvállalási összegek és a kifizetések között. A kötelezettségvállalási összeg azt jelenti, hogy az unió annak folyósítására kötelezettséget vállal, azt számunkra mintegy kiutalja. Ezen a szinten Magyarország nettó pozíciója már az első évben is bőven pozitív területen van, hiszen az Európai Bizottság legutolsó munkaanyagában mintegy ötszázmillió euróval nagyobb összegre szereznénk jogosultságot, mint a befizetési kötelezettségünk. A második évben ez már mintegy kilencszázmillió euróra, a harmadik évben pedig kb. 1250 millió euróra emelkedik.
Természetesen még ezek a számok sem véglegesek, még ezeken is szeretnénk javítani, de látni kell, hogy ebből a szempontból a helyzetünk már most sem rossz, a kötelezettségvállalási összegek szintjén messzemenően teljesül az a magyar követelés, hogy már az első évben jobb helyzetben legyünk, mint a csatlakozás előtt. Ami aggodalomra ad okot, az a kifizetések szintjén kialakuló mérleg, hiszen a számunkra kiutalt összegeknek az első évben csak kevesebb mint felét tudjuk ténylegesen felhasználni. Így áll elő az a helyzet, hogy az Európai Bizottság számítása szerint is Magyarország az első évben a tényleges pénzfolyamatokban rosszabb helyzetbe kerülne, mint a csatlakozás előtti utolsó évben. Ez nyilvánvalóan nem fordulhat elő, nettó pozíciónknak a csatlakozás előtti utolsó évhez képest javulnia kell. Költségvetési kompenzációra van tehát szükség, amely elől az Európai Unió elvben nem zárkózik el, de konkrét ajánlatot még nem kaptunk.

MENETREND 2002 VÉGÉIG. A csatlakozási tárgyalások elkövetkező időszakában szinte egymásba érnek a sorsdöntő események. Elsőként október 19-én Írországban népszavazáson próbálják elfogadtatni a nizzai szerződést, amely a bővítés intézményi kereteit (is) rögzíti. Ezt követi október 22-én a laekeni tízek, azaz az Európai Bizottság által a múlt héten megnevezett felvételre esélyes tagjelölt külügyminisztereinek találkozója Prágában. Utána a brüsszeli testület bővítési ajánlásairól mondanak véleményt, és a remények szerint közös álláspontra jutnak a finanszírozás kérdéseiről a jelenlegi tagállamok vezetői az október 25–26-i brüsszeli EU-csúcson. A tagjelöltek állam- és kormányfői e tanácskozás döntéseiről a tervek szerint október 28-án, Koppenhágában kapnak tájékoztatást az Európai Unió soros elnöki feladatait ellátó Dánia vezetőitől. Amint megvan az uniós közös álláspont a bővítés finanszírozásáról, minden tekintetben a csatlakozási tárgyalások legnehezebb és legkényesebb szakasza következik. Az Európai Bizottság és a tagjelöltek illetékezeinek egyezségre kell jutniuk a mezőgazdasági, a regionális politika és a költségvetési fejezetek lezárásáról. Ha ez megtörténik, az Európai Unió évzáró csúcstalálkozóján szentesítik a közösségi szándékot az új tagok 2004-es felvételére. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.