A természet nyelvén szólt

Szatmári Gizella
2002. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egry József nagyságát a hivatalos művészeti élet nehezen akarta tudomásul venni. Bár 1948-ban elsőként kapta meg az újonnan alapított Kossuth-díjat, képeit kivitték a velencei biennáléra, 1950-ben az országos kitekintésű I. magyar képzőművészeti kiállításról (amely a háború előtti nemzeti kiállítások sorát folytatta) mind az öt képét kizsűrizték: a zsdanovi elveknek nem feleltek meg sajátságos, finom, párában, fényben felbomló és megtörő színekből épülő, nem e világivá nemesülő balatoni fénytájképei, ahol az ember beleolvad, belesimul az őt körülfogó természeti világba. Nem zárkózik semmilyen előírás skatulyájába, művészete jellegzetesen humánus és magyar.
Nem volt sokkal szerencsésebb indulásakor sem. A szükséges anyagiak hiányában ott kellett hagynia a polgári iskolát, Münchenben is csak néhány hetet tölthetett. Legelső, sokáig egyetlen támogatója Lyka Károly volt, aki 1903-ban már közölte rajzait az induló Művészetben – némi pénzhez juttatva ezzel a kezdő művészt. A Minta-rajziskolában Ferenczy Károly nem tartotta eléggé „nagybányaiasnak”, képei dekorativitásukkal, expresszivitásukkal, szimbolikus erejükkel tűntek ki a korszak átlagából. 1922-ben a Szinyei Társaság kiállításán a már falra felakasztott képeket szedette le az államtitkár, ugyanakkor egyes nyitott szemű és jó érzékű kritikusok felfedezték, elismerő bírálataik lassanként vevőket és gyűjtőket is hoztak. 1927-ben elnyerte a társaság tájképdíját. Addigra megrendezte első gyűjteményes kiállítását a Belvedere kiállítóhelyiségében, a Váci utca 11/B félemeletén.
A harmincas évek elején már elismert festő volt, a Képzőművészek Új Társaságának (KÚT) kiállításain mutatta be új képeit, Artinger Imre kismonográfiát írt róla, 1933-ban – akkor ötvenesztendős – a Tamás Galéria rendezte meg gyűjteményes kiállítását.
Balatoni képeit Keszthelyen, később Badacsonyban festette. Háborús katonai szolgálata alatt megbetegedve a badacsonyi kisegítő kórházban megismerkedett Pauler Juliskával, aki érte otthagyta magas rangú katonatiszt férjét, s a család és „a jó társaság” legnagyobb megbotránkozását kiváltva „a részeges piktor” felesége lett. Egry ugyan alig érdemelte meg ezt a jelzőt, „számos együttlétünk alkalmával még spiccesnek sem láttam, míg a társaság ivott, ő legfeljebb kóstolgatta a bort” – emlékezett Keresztury Dezső. Kevés barátja volt, Kereszturyn kívül Bernáth Aurél, Borsos Miklós, Ilosvai Varga István meg a gyűjtő Fruchter Lajos, Cseh-Szombathy László, aztán Illyés Gyula meg a „balatoni költő”, Takács Gábor. Értő kritikusai – Kállai Ernő, Rabinovszki Máriusz, Genthon István – elismerő, méltató szavai rendszeresen napvilágot láttak, anyagi biztonsága mégis hiányzott: a háborús évek közepette különösen súlyos nélkülözések jutottak osztályrészéül. „Mindennap benézek a dolgozószobámba, melyet már hetek óta nem fűthetek és nem dolgozhatom benne” – panaszolta.
Művészete lényegét saját maga fogalmazta meg a legtalálóbban: „Megtanultam a természet azon nyelvét, melyet csak a csodálói, fanatikusai értenek…, hogy magamhoz jussak… Felszabadítottam a zárt, száraz határokat képeimen. Rájöttem, hogy az atmoszférafénynek uralkodó szerepe van annyira, hogy mindent átalakít, átformál és a tárgyak benne mozgás által eltolódnak, új formát kapnak.”
Halála után ismerték el munkásságát: 1954-ben utcát neveztek el róla, emléktábláján portréját 1962-ben mintázta meg Borsos Miklós, 1966-ban nagy sikert aratott tihanyi emlékkiállítása, 1973-ban emlékmúzeum nyílt egykori badacsonyi lakóházában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.