EU: feltétel az „új”alkotmány

Tegnap nyújtotta be a kormány az Országgyűlésnek az európai uniós csatlakozáshoz szükséges alkotmánymódosítást célzó javaslatát. A tervezet érinti a választójogi törvényt, valamint a jogalkotói, a végrehajtói és bírói hatáskör módosulását eredményezi. Az alaptörvény módosítása után a nem magyar állampolgárokra is vonatkoznak majd a hazai közteher-viselési szabályok. Az előterjesztés ugyanakkor megváltoztatná a Magyar Nemzeti Bank státusát.

Szakács Árpád
2002. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alkotmánymódosításra azért van szükség, mert Magyarország olyan nemzetközi szervezethez csatlakozik, amelyben a tagállamok néhány alapvető hatáskörüket részben közösen gyakorolják az unióval, illetve a többi tagállammal. Ez a közös hatáskörgyakorlás elsősorban a jogalkotói, végrehajtói és bírói hatásköröket érinti. A magyar alkotmány nem tartalmaz előírásokat arra nézve, hogy egyes hatáskörök átengedése milyen feltételekkel történhet, ezért az alaptörvényt alkalmassá kell tenni a csatlakozásra, vagyis lehetővé kell tenni az alapvető alkotmányos hatáskörök gyakorlásának átengedését az EU részére.
A nemzeti jog nem akadályozhatja a közösségi jog érvényesülését, alkalmazását, valamint nem alkotható ezzel ellentétes nemzeti jogszabály. A közösségi joggal ellentétes helyi jogszabály alkalmazásától az eljáró nemzeti bírónak el kell tekintenie, azt nem alkalmazhatja, illetőleg az azzal ellentétes rendelkezést a jogalkotónak hatályon kívül kell helyeznie. A közösségi törvények a nemzeti joganyag szerves részei, amelyet a tagállamok az Európai Bíróság ítéletének figyelembevételével kötelesek alkalmazni.
A tervezet szerint az Európai Unió állampolgárainak biztosítani kell azt a jogot, hogy választóként részt vehessenek, illetve jelöltethessék magukat a helyi önkormányzati, valamint az európai parlamenti választásokon abban a tagállamban, amelyben lakóhellyel rendelkeznek akkor is, ha az adott országnak nem állampolgárai. Ezért az alkotmánymódosítás e körben biztosítaná az uniós polgárok választójogát, ugyanakkor a magyar állampolgárokat is feljogosítja az európai parlamenti választásokon való részvételre. Mindez a magyar választójog kiterjesztését jelenti. Mivel a közösségi jog nem zárja ki, hogy a közhivatalok viselése állampolgársághoz kötött legyen, ezért az alkotmánymódosítás úgy rendelkezik, hogy az uniós polgár önkormányzati képviselővé választható, de polgármesterré vagy megyei közgyűlés elnökévé nem.
A tervezet az alkotmány közteherviselésre vonatkozó rendelkezéseit kiegészíti: az Európai Unióhoz történő csatlakozás után – a személyek, az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad áramlása következtében – a magyar állampolgárokkal és a hazai vállalkozásokkal azonos módon fogja terhelni a közteherviselési kötelezettség a hazánkban jövedelmet szerző uniós állampolgárokat és vállalkozásokat is. A hatályos alkotmány csak a magyar állampolgárok közteher-viselési kötelezettségét rögzíti.
A tervezet a köztársasági elnök feladatkörét kibővíti az európai parlamenti választások magyarországi időpontjának kitűzésével, ugyanis az unió csak a választás hónapját határozza meg. A javaslat a Magyar Nemzeti Bankra (MNB) vonatkozó alkotmánybeli rendelkezéseket összhangba hozza az előző kormányzati ciklusban az európai közösségi jog követelményeinek megfelelően módosított jegybanktörvénnyel. A tervezet biztosítaná az MNB elnöke részére a jogalkotási jogot. A javaslat szerint az MNB elnöke rendeletet adhatna ki, amely a törvénnyel nem lehet ellentétes. A jegybank elnökének jelenleg is lehetősége van jegybanki rendelkezés kibocsátására, ez azonban nem minősült jogszabálynak, csak az állami irányítás egyéb jogi eszközének.
A tervek szerint az alkotmánymódosítás rendezi az európai uniós csatlakozáshoz szükséges népszavazás kérdéskörét is, és kimondja, hogy az erre irányuló referendum megtartása kötelező, ami egyben azt is jelenti, hogy – mivel ügydöntő voksolásról van szó – annak eredménye az Országgyűlésre kötelező. A tervezett módosítás meghatározza, hogy a népszavazáson a következő kérdést tennék fel: „Egyetért-e ön azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagja legyen?” A javaslat szerint a népszavazás időpontja 2003. március 15. lenne.
A csatlakozási klauzula az alkotmánymódosítás kihirdetésével egyidejűleg lép hatályba, és azonnal hatályosak lennének azok a rendelkezések is, amelyek már ma is alkalmazhatók vagy szükségesek. Ugyanakkor minden más rendelkezés csak az Európai Unióhoz történt csatlakozás tényleges időpontjától, vagyis a csatlakozási szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napjától, várhatóan 2004. január 1-jétől lesz hatályos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.