Sem a beszerezni kívánt gépkocsik számát, sem az egyes járműtípusok mennyiségét nem határozta meg a Honvédelmi Minisztérium Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatala az újonnan kiírt gépjárműtender kapcsán – derült ki a tegnapi sajtótájékoztatón, amit Bese Ferenc, a hivatal vezérigazgatója tartott. Mint már korábban megírtuk, a közzététel nélküli tárgyalásos eljárásban azon cégek vehetnek részt, akik a két éve kiírt pályázaton is indultak. Az érintettek kedden kapták meg az ajánlati felhívásokat.
Az eredeti kiírás szerint tizenegy osztályban pályázhattak a cégek. A megváltozott feltételek szerint a vállalatok most csak három – a tizenegy osztályt magában foglaló – kategóriában nyújthatják be ajánlatukat. A vezérigazgató ezt a szigorítást többek közt azzal magyarázta, hogy csökkenteni kell az olyan cégek számát, amelyek csak egy-egy osztályban tudnak ajánlatot tenni – hiszen minél több gyártmányú járművet szerez be a honvédség, annál nehézkesebb a logisztikai háttér kialakítása; ráadásul így csak azon vállalatok tesznek ajánlatot, akik megfelelő háttérrel, potenciállal rendelkeznek többféle jármű legyártásában, fejlesztésében. (Emlékeztetőül: a Bundeswehrtől vásárolt ötszáz jármű közt volt MAN, Iveco, Mercedes típusú is.)
– A pályázati feltételek módosításával legfeljebb három győztes lehet – szögezte le Bese Ferenc, hangsúlyozva: céljuk, hogy a magyar járműipar összefogjon. Az igazgató elmondta: az első két évben várhatóan hárommilliárd forintot fordítanak majd a gépjárműbeszerzésekre.
MiG-képviselők Budapesten. MiG–21-es vadászrepülőkért cserébe további Mig–29-esek karbantartását végezné el az orosz gyártó – nyilatkozta tegnap Hollósi Nándor, a honvédelmi miniszter főtanácsadója. Mint ismeretes: a tárcánál jelenleg tizennégy MiG–29-es átvizsgálása zajlik. Hollósi Nándor elmondta, hogy a közeljövőben várhatóan erről is tárgyalnak majd az orosz gyártó cég Budapestre érkező képviselőivel. Egyes tervek szerint a honvédelmi tárca 16-17 együléses vadász- és 3 kiképzőgépet tartana meg a jelenleg meglévő 27 MiG–29-es közül. A MiG–29-esek még legalább tíz évig rendszerben maradnak – nyilatkozta a szakértő. Várhatóan november végén, december elején megérkezik az írásos svéd ajánlat a magyar fél javaslatcsomagjára a Gripenek bérleti szerződésmódosítása kapcsán. Hollósi Nándor úgy véli: a magyar fél által kért modernizáció mindenképp előnyére válhat az országnak. Mint mondta, elsősorban nem azért van szükség a Gripenek légi utántölthetőségére, hogy nagy távolságra lehessen velük repülni, hanem azért, hogy a repülőgépeknek ne kelljen póttartályokat magukkal vinniük. (MTI)
Az Egyesült Államok új módszerrel küzd a jemeni húszik ellen
