Ibn Fadlán és Gardízi a pogány magyarokról

Szepesi Attila
2002. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A honfoglalásunk előtti időszakból igen kevés feljegyzés maradt fenn őseinkről. Főként perzsa, arab és bizánci szerzők foglalkoztak a hol jürkának, hol szküthának, hol kazárnak, hol türknek nevezett néppel.
A görög történetíró, a Krisztus előtti ötödik században élt Hérodotosz beszámolt a finnugorokról, akik „a budinokon túl észak felé hétnapi járóföldre eső pusztaságon túl, a thüsszagéták szomszédságában élnek és jürkának mondják őket. Vadászattal foglalkoznak, a következő módon: fára mászva lesben állnak, mindegyiküknek a közelben van elrejtve a lova – amelyet megtanítottak hasra feküdni – és a kutyája. Ha meglátják a fáról a vadat, rányilaznak, majd lóra szállva követik…”
Menandrosz Protiktór, VI. századi bizánci történetíró több érdekes megfigyelést közölt a türkökről, ezek legbecsesebbike talán a „sámánok mágikus tűzáldozatát” őrizte meg: „az ördögűzők tömjénágakkal tüzet gyújtván, szkíta nyelven barbár igéket mormolnak, csengővel és dobbal nagy zajt csapnak, a lángtól sercegő gallyakat a málha felett körülhordozzák, és örjöngve-tajtékozva űzik a gonoszt.”
A X. században élt arab földrajzi író, Ibn Fadlán a „kazárok” túlvilági hiedelmeiről így elmélkedett: „A nagy királyok temetésekor nagy udvart építenek, melyben húsz ház van. Minden házba külön-külön sírt ásnak a királynak. Eután összetört köveket és meszet szórnak rá. A sír fölött (!) átvezetik egy folyó vizét, hogy se ördög, se ember, se a férgek ne férhessenek hozzá. Ezután mindazokat, akik a temetésen részt vettek, kivégzik, hogy senki ne tudja, melyik házban van a király eltemetve. A sírt Paradicsomnak nevezik, s minden szobája arannyal átszőtt brokáttal van felékesítve…”
Kónsztantinosz Porphürogennétosz, vagyis Bíborban született Konstantin bizánci császár a X. században írta meg De administrando imperio, vagyis A birodalom kormányzásáról című becses munkáját. Benne megemlékezett Almutzész (Álmos) és fia, Arpadész (Árpád) fejedelemről, illetve a mitikus „fejedelemváltásról”, amikor a tekintélyes, bölcs és vitéz Arpadészt atyja helyett „pajzsra emelve fejedelemmé tették”. A császár nyilvánvalóan félreértette a szakrális fejedelemáldozatot, miszerint az új haza határára érő nép az ide be nem léphető vezetőjét feláldozza. Szólt továbbá a bizánci uralkodó a magyarok szervezetéről és megemlítette a Nékész, a Megerész, a Kürtügermatosz, a Tariánosz, a Genach, a Kerész és a Kaszész törzset. Megemlítette „Apradész fejedelmen” kívül a bírói tisztet ellátó gülaszt (gyula) és a karchaszt (karcsa) is.
Ibn Abu Jaqub an Nadim a X. század végén őseink rovásírására utalt egyik feljegyzésében, miszerint „ha a turkok fő fejedelme egyik alárendelt törzsfőjének írni akart, kettéhasíttatott egy nyilat, eztán rovásjegyeket rótt bele”. Megjegyezte, hogy a rótt jelek főként a háborús eseményekre, illetve a békekötésekre utalnak.
A XI. századi perzsa történetíró, Gardízi „A híradások ékessége” (Zen al-akhbar) című művében őseink szokásai közül vetett papírra néhányat. Szerinte a magyarok „szemrevaló és szép külsejű emberek, nagytestűek és vagyonosak. Ruhájuk brokátból való, fegyvereik ezüsttel vannak kiverve és mindet gyöngy berakás ékesíti. Leánykéréskor vételárat kell a kérőnek fizetnie, többnyire állatok formájában. De ez lehet coboly-, hermelin-, mókus-, nyest- és rókaprém is”. Ezt és egyéb ájándékokat egy szőnyegbe göngyölítve lovon küldték el a menyasszony apjának. A vételár pedig értelemszerűen arányban állt a kérő tehetősségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.