Költségvetési gondok a tagjelölteknél

Az Európai Bizottság országjelentései a csatlakozásra váró országok egyik legsarkalatosabb problémájának – leszámítva a balti államokat – az államháztartási egyensúly romlását tartják – derül ki az ICEG Európai Központ elemzéséből. Az elemzés figyelmeztet: a hiány növekedése egyes gazdaságokban már kritikus, és hosszabb távon nehezen kezelhető szintet ért el.

Barát Mihály
2002. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság által nyilvánosságra hozott országjelentések szinte egységesen állapították meg, hogy a csatlakozásra váró országok körében kedvezőtlen folyamat az államháztartási hiány növekedése. Ez egyes gazdaságokban már kritikus és hosszabb távon nehezen kezelhető szintet ért el, és mindenképpen visszaveti a gazdaságok nominális konvergenciáját és képességét a maastrichti feltételek teljesülésére – áll az ICEG Európai Központ elemzésében.
A Baltikumban az államháztartási egyenlegek összességében kedvezően alakulnak, a hiány a jelek szerint egyik gazdaságban sem haladja meg 2002-ben a GDP két százalékát. Ráadásul a fegyelmezett költségvetési politikával rendelkező Észtország mellett 2002-ben előreláthatólag Lettországnak és Litvániának is sikerül mérsékelni államháztartási hiányát, amelynek súlyozatlan átlaga így 1,3 százalékra mérséklődhet a három gazdaság esetében.
A balti államokkal összehasonlítva a közép-európai gazdaságok növekvő fiskális problémákkal kénytelenek szembenézni. Az öt közép-európai gazdaság államháztartási hiányának súlyozatlan átlaga a 2000-ben megfigyelt GDP-arányos 2,7 százalékról 2001-re 3,7 százalékra növekedett, és az előrejelzések szerint 2002-ben elérheti a GDP 5,6 százalékát is. Az államháztartás deficitje különösen Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon ölt aggasztó méreteket: az elemzés szerint idén 5,5, 8,0 és 6,5 százalékos hiány várható ezekben a gazdaságokban. Ráadásul a hiány a kormányzati programok és a szakértői becslések alapján is tartósnak tűnik. A magas államháztartási hiány következtében Magyarországon megtorpant az államadósság GDP-arányos szintjének csökkenése, míg a négy másik gazdaságban az államadósság/GDP mutató növekszik – írja az elemzés.
Az egyenlegek romlása minden gazdaságban tükrözi a ciklikus tényezők kedvezőtlen hatását, amely elsősorban az adóbevételek tervezettnél kisebb mértékű növekedésén keresztül érvényesül. A közép-európai csatlakozó államok exportjának 75 százalékát adó Európai Unió rendkívül alacsony, az előrejelzések alapján egy százaléktól is elmaradó növekedése erőteljes negatív sokként jelentkezik és mérsékli a gazdaság növekedését: miközben az öt közép-európai állam átlagos növekedése 2000-ben még 3,9 százalék volt, addig 2002-ben 2,1 százalék lesz. Jelentős a növekedési ütemek visszaesése Lengyelországban és kisebb mértékben Szlovéniában, de a negatív keresleti sokk az összes gazdaságban visszahat az egyenlegek alakulására. A növekedési ütem jelentős gyorsulására rövid távon nem lehet számítani, figyelembe véve a kereslet szerkezetét és dinamikáját.
A deficit növekedéséhez az elemzés szerint – sajátos módon – a közép-európai csatlakozó gazdaságokban a sikeres dezinfláció is hozzájárul. A költségvetési politikáknak egyre inkább figyelembe kell venni, hogy az infláció nyújtotta jövedelemátcsoportosítás lehetőségei sokkal korlátozottabbak a mérséklődő infláció mellett. (Az átlagos inflációs ráta 2000 és 2002 között éppen a felére, 9 százalékról 4,5 százalékra csökken az öt ország átlagában.)
A bevételeket kedvezőtlenül alakító folyamatok mellett az államháztartási egyenlegek romlása mögött a költségvetési kiadások erőteljes növekedése áll, ami elsősorban a kormányzatok által a kedvezőtlen keresleti sokkok kezelése érdekében alkalmazott anticiklikus fiskális politikák hatását tükrözi. A csökkenő nettó export, illetve a lassabban bővülő vagy csökkenő magánberuházások ellensúlyozása érdekében a kormányzatok erőteljes költekezésbe kezdtek, amit több gazdaságban a politikai ciklus is erőteljesen befolyásolt. Az államháztartási kiadások közül a folyó és a tőkejellegű beruházási kiadások egyaránt dinamikusan növekednek.
A kedvezőtlen ciklikus hatások és a fellazuló fiskális politika mellett a romló államháztartási egyenlegek strukturális tényezők hatását is jelzik: így Csehországban és Szlovákiában most jelentkeznek a korábban végrehajtott szerkezeti reformok költségei, amelyek a bankszektor konszolidálásával, illetve a pénzügyi fegyelem erősítésével állnak összefüggésben.
A fiskális politikák fellazulása nyomán a gazdaságok többségében változott a gazdaságpolitikai mix: lazuló fiskális politika párosult szigorú, vagy éppen szigorodó monetáris kondíciókkal. A kialakuló monetáris-fiskális politikai mix azonban kedvezőtlen makrogazdasági hatásokkal jár. Így negatívan hat a gazdasági növekedésre, különösen ott, ahol a magánberuházások és -fogyasztás kamatérzékenysége magas, illetve nem érvényesül a jövedelempolitika fellazulása. A gazdaságpolitikai mix hozzájárult a kamatfüggő tőkebeáramlások növekedéséhez, illetve gyorsítja a valuták elmúlt időszakban amúgy is érzékelhető felértékelődését – mutat rá az elemzés.
Az államháztartási deficit növekedésének vannak azonban hoszszabb távú kedvezőtlen hatásai is – írja az elemzés. Az egyik ilyen következmény, hogy a magas államháztartási hiánnyal rendelkező gazdaságokban időben csúszhat az egységes valuta bevezetése. Miközben a balti államok euróövezeti tagságát a valutarendszerük, az alacsony infláció és államháztartási hiány/államadósság felgyorsíthatja, addig a közép-európai gazdaságoknak rendkívüli erőfeszítéseket kell tenniük az államháztartási deficit lefaragásához. Eddig ugyanis a gazdaságok többsége a minél gyorsabb euró-övezeti csatlakozást támogatta, ami a 2004-es EU és ezt követő ERM–II-tagság alapján legkorábban 2007-re valósítható meg. Figyelembe véve azonban a közép-európai gazdaságokban megfigyelhető államháztartási hiányokat, a háromszázalékos deficit teljesítése 2005-re rendkívül ambiciózusnak tűnik. Ez a cél ugyanis éves szinten átlagosan 1-1,5%-os GDP-arányos deficitcsökkenést feltételez, aminek megvalósulása a jelenlegi gazdasági és politikai feltételek mellett nehezen tűnik kivitelezhetőnek jelentősebb költségvetési politikai fordulat nélkül.
Az euróövezethez történő csatlakozás időbeli elhúzódása viszont kedvezőtlen várakozásokat alakíthat ki a piaci szereplőkben: nagyobb árfolyam-volatilitást, a kamatprémium növekedését eredményezheti.
Az euróövezeti tagsággal kapcsolatban figyelembe kell venni, hogy a költségvetési kiigazítás a közép-európai gazdaságokban rendkívül nehéz feladat lesz – figyelmeztet az elemzés. Ennek egyik oka, hogy a külső adottságok rendkívül kedvezőtlenek és nem segítik a költségvetési korrekciót: az euróövezet növekedési kilátásai rosszak, az egyensúlyi és szerkezeti gondok miatt a belföldi kereslet növekedése is korlátozott. A kedvezőtlen ciklikus tényezők mellett figyelembe kell venni azt is, hogy rövid távon a várható EU-csatlakozás pluszfeszültségeket is eredményezhet a gazdaságokban – áll az elemzésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.