Levelek Pestről és Budáról

Olvasóinktól
2002. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Paál István (Budapest): Tiltakozom az ellen, hogy a Szabadság téren az úgynevezett „felszabadulási” emlékművet újra felállítsák. Tiltakozom, mert a Batu kánéhoz hasonlítható horda nem felszabadította, hanem elfoglalta Budapestet. Tiltakozom, mert nyomukban ezrek halála, tízezrek meggyalázása, százezernyi lakos Szibériába hurcolása következett. Tiltakozom, mert 1945. április 22-én, vasárnap délben apámat, Budapest–Rákosfalva rendőrparancsnokát fosztogató szovjet katonák lelőtték. Holttestét Vorosilov marsall parancsára elszállították, és a Kerepesi temető árkába elásták. Vorosilov ösztönzésére és a kereszténygyűlölő kommunista polgármester, Vas Zoltán közreműködésével épült meg ez a „felszabadulási” emlékmű. Tiltakozom, mert ha az apámnak és sok más áldozatnak csak a temető árka jutott, akkor a gyilkosokat nem illeti meg emlékmű.
*
Dobai Miklós (Budapest): A középkor építészei épületeik falainak díszítésére alakították ki egykoron a sgraffito-technikát. E varázslatosan szép díszítési technika mai, nem is annyira rokona, mint inkább hangzásbeli hasonlatossága miatti asszociációt kiváltó torz megfelelője, a lépten-nyomon burjánzó graffiti egyáltalán nem mondható üde színfoltnak sem Budapesten, sem Európa más városaiban. A filctollal, spray-vel és egyéb eszközökkel készülő, képzőművészetinek egyáltalán nem nevezhető „műremekek” inkább bosszantják és felháborítják a jámbor szemlélőt, mintsem esztétikai élvezetet okoznak. Mindezeken túlmenően mindazok, akik e „művészeti ág” művelőinek szegődtek, néhány száz forintos befektetéssel – amennyibe például egy palack spray, vagy egy filctoll kerül – az esztétikai romboláson túlmenően óriási anyagi kárt okoznak az épületek, az aluljárók, s nem egyszer műemlékek tönkretételével.
A Gellért-hegy oldalában, a pálos kolostor feletti sziklákon, és a Szikla kápolna feletti, a nemrégen visszaállított kereszt körüli kis tér terméskő támfalán is feltűntek a huszadik–huszonegyedik századra jellemző környezetcsúfítások. És itt megálljt kell parancsolni! Eddig, és ne tovább!
Fővárosi polgárként szólítom fel e torz „művészet” képviselőit, hogy tartsák tiszteletben a nemzeti kultúra, a városkép és környezet kiemelkedő pontjait, s ne csúfítsák, ne rongálják visszafordíthatatlan módon nemzeti ereklyéinket, történelmi helyeinket, fővárosunk legszebb helyeit! Ugyanakkor felszólítom a közrend fenntartására hivatott állami és fővárosi szerveket is, hogy szerezzenek érvényt azoknak a rendeleteknek, amelyek tiltják és szankcionálják a környezet, különösképpen a kiemelt helyek elcsúfítását.
Meggyőződésem, hogy komoly büntetés nélkül nem lehet véget vetni e környezetpusztító és az adófizető polgárok, azaz mindannyiunk zsebére menő hóbortnak.
*
Vida Ferenc (Budapest): Úgy tűnik, tényleg válságos helyzetbe került a BKV. Több hete az úgynevezett 412-es típusú vonalakon, Kelenföldön nem tudják elindítani a járatokat kocsihiány miatt. Az is előfordult, hogy a szükséges személyzet híján nem indították a járatot.
A járművezetők egyébként már 2001-ben sem tudták kivenni az összes szabadságukat. Az idén még rosszabb a helyzet, több szabadság van bent, mint tavaly. A szakszervezet vezetői nem lépnek, mert őket a munkáltató fizeti a jegyek bevételéből és a támogatásból. Három éve mintegy 300 buszba beszereltek egy, az üzemanyag felvételét azonosító rendszert. Egy berendezés csaknem 100 ezer forintba került, de ez nem volt elég. Minden tankolás után leplombálják a tankot, mert azt feltételezik, hogy a sofőrök lopják az üzemanyagot. Vajon mennyibe kerül az állandó plombálás? Teszik mindezt annak ellenére, hogy éjjel-nappal egy vagyonvédő kft. figyeli a telephelyet a korábban kiépített kamerarendszer segítségével.
Jellemző, hogy a BKV-hoz felvett új belépők heteken belül elmennek az alacsony kereset miatt, csak a nyugdíj előtt állók maradnak a cégnél. A kimaradt járatok miatt pedig reggelente, és gyakran napközben is, utasok tömegei állnak a megállókban.
*
Farkas Zsolt (Budapest): A Pest-Buda melléklet egyik korábbi számában írták, hogy az 5-ös autóbuszjárat az elsők között indult meg a Lánchídon át, hogy öszszekösse a két városrészt. A Széna tér közeli végállomását hamarosan kijjebb helyezték a Pasaréti úton – egy 1930 körüli térkép tanúsága szerint –, előbb a Júlia utcáig, majd a Hadapród utcáig, vagyis a ma is létező Pasaréti téri végállomásig. 1942-ben 5/A jelzéssel betétjáratot nyitottak Budára a Vörösmarty tértől, vagyis ahol kezdetben volt a pesti végállomás. Amikor a háborús gázolaj-korlátozások bekövetkeztek, a buszvonalak közül elsőnek a Markó utcai és a Fő utcai bíróságok közötti 6-ost szüntették meg, s majd mindegyik járaton időkorlátozást vezettek be: néhány csak a reggeli csúcsforgalomban járt, fele részük a délutáni néhány órában is, s csak három volt, amely egész nap. Aztán 1944-ben a korábbi, mintegy harminc járatból már csak tizenkettő közlekedett. Közülük három rövidített útvonalon, amelyek csak munkanapon jártak, illetve vasárnap, csak a meghatározott néhány órában. Ekkor már az 5-öst és az 5/A-t is megszüntették. A „T” jelzésű trolibusz viszont – mert árammal működött – természetesen bármiféle korlátozás nélkül végig, az ostrom kezdete előtti időig akadálytalanul közlekedett.
De háborús korlátozások nemcsak a városi tömegközlekedésben történtek, hanem a személygépkocsiknál is. A szélvédőüvegre kellett kiragasztani az E betűs, sötétkék szegélyű, háromszögletű címkét az engedélyezett járműveken, majd az utolsó évben a piros keretű, kör alakú cédulát az Ü betűvel, ha az autó munkaszüneti napokon is közlekedhetett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.