Mátyás megpróbáltatásai

Aligha akad a Kárpát-medencében olyan szobor, amely annyit szerepelt volna a napilapok címoldalán, mint a kolozsvári Mátyás-szobor. Az egykori pozsonyi lakatosinas, Fadrusz János világhírű alkotása ma százéves.

2002. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor 1882-ben Nagy Lajos unitárius tanár és esperes a városi közgyűlés elé terjesztette a szoborállításra vonatkozó indítványát, biztosan nem sejtette, hogy ezzel száz évre elég muníciót ad az újságíróknak. A kincses városban különben már akkor is nagy volt a Mátyás-kultusz, hiszen a lakók nem feledték, hogy az igazságos király a nagypiactól (később Fő tér) nem messze, az óvár egyik házacskájában látta meg a napvilágot.
A dolgok azonban akkoriban sem mentek könynyen. Bár a szoborállítás terve fellelkesítette a városvezetőket, a pályázatot csak sok évvel később, a millennium közeledtével hirdették meg. Az 1894. május 1-jei határidőre hét pályamunka érkezett, közülük kimagaslott a Fadrusz által tervezett szoborcsoport. A gótikus Szent Mihály-templom tőszomszédságába elképzelt mű a nemzetet védő, országhatáraira erős kézzel vigyázó uralkodó alakját ajánlotta a kolozsváriak figyelmébe. Érdekes adalék, hogy a mellékfigurák egyikében az alkotó önmagát formázta meg.
Szenteljünk pár szót a művésznek! Az 1858-ban Pozsonyban született Fadrusz János a pályázatot megelőzően soha nem járt Erdélyben. A tehetséges lakatosinasra rajztanára figyelt fel, később fafaragó- iskolába járt, majd a Pozsonyi Első Takarékpénztár nagylelkű támogatásával Bécsbe mehetett tanulni. Az akadémián új utakkal kísérletezett, míg 1891-ben készült Feszülete meghozta az országos sikert – a budapesti Műcsarnok téli kiállításán elnyerte a nagydíjat. A kolozsvári megbízással egy időben a pozsonyi Mária Terézia-emlékmű elkészítésére is felkérték. Az alkotó kitűnt pályatársai közül az akkoriban szokatlan, alapos előtanulmányaival, és nem titkolta izzó hazafiságát sem: „Pozsonyi német vagyok, de magyar ember, szenvedélyes hazafivá ám Bécsben lettem, az osztrákok között.”
A szobor alapkövét a millennium idején, 1896. szeptember 30-án rakták le. A munkálatok végig a helyi lakosság ellenőrzése mellett folytak. 1901 szeptemberére öntötték bronzba a szobor elemeit, közben Fadrusz a párizsi világkiállításon szobrászati nagydíjat nyert vele. A tizenhét darabból álló szállítmány 1902 augusztusának közepén vasúton érkezett meg Kolozsvárra. Az avatási ünnepségen, ma száz éve számos magyar államférfi jelent meg, az uralkodót József Ágost főherceg képviselte. Az alkotó a város díszpolgára lett, majd a kolozsvári egyetem a díszdoktorává avatta. Fadrusz János az ünnepségek után egy évvel, negyvenöt éves korában hunyt el.
A Mátyás-szobor második élete, máig tartó kálváriája az 1918-as hatalomváltással kezdődött. Trianon után nemcsak több millió magyar lakos rekedt a határokon kívül, hanem sok tucat köztéri szobor is. Közülük jó néhányra szomorú sors várt: a pozsonyi Mária Terézia-emlékművet 1921-ben felrobbantották, a másik erdélyi Fadrusz-alkotást, a zilahi Wesselényi-szobrot szétfűrészelték az utódállamok új urai. Mátyás „megúszta” a Hunyadi-címer leverésével és román feliratozással, annak ellenére, hogy többen és többször felvetették elköltöztetésének, elpusztításának szükségességét.
A Mátyás és páncélos vitézei által elfoglalt néhány négyzetméter azóta a románok és a magyarok szimbolikus térfoglalásának hadszíntere, a tolerancia próbája. A „semleges” latin felirat – Mathias Rex – nem sokáig maradt egyedül. Annak ellenére, hogy a szoborcsoportot az UNESCO műkincslistáján az ötödik helyen jegyzik, a romániai változások után a város nacionalista polgármestere, Gheorghe Funar népszavazást kezdeményezett a beolvasztására. „Történelmi igazságtétel a végleges megoldás” – harsogta, és Avram Iancu-szobrot öntetett volna a bornzból. Elképzelése nem járt sikerrel, de nem adta fel: a város magyarságának tiltakozása ellenére hatalmas fémoszlopokat állíttatott köré, amelyekre román nemzetiszín zászlókat tűzetett ki. 1992 novemberében új tábla került a szobor talapzatára Nicolae Iorga román történész soraival, amelyek azt sugallják, hogy Mátyás román volt. 1994 januárjában Funar a Mathias Rex feliratot is le akarta vétetni, ám ez ellen a magyarok többezres létszámú békés tüntetéssel tiltakoztak. A sovén polgármester elképzeléseinek hamar akadtak követői: a megye alprefektusa szerint a szobor előtti tér a dákoromán kontinuitást igazoló, fontos régészeti leleteket rejt, ezért nem zárta ki elköltöztetése lehetőségét sem. A polgármester 1994. június végén meghirdette az ásatások megkezdését, ám ez ellen tízezres tömeg tiltakozott, köztük a történelmi magyar egyházak főpapjai, RMDSZ-vezetők, sőt neves román közéleti szereplők és politikusok is. Gheorghe Lazarovici, a kolozsvári Erdélyi Történelmi Múzeum igazgatója akkoriban így nyilatkozott: „Ha írásos bizonyítékokkal nem tudjuk alátámasztani több évezredes ittlétünket, akkor akár húsz évig is ásunk Kolozsvár főterén.”
A városban ekkoriban zajlott Kelet-Európa legnagyobb piramisjátéka, a hírhedt Caritas-pénzalap, amely a gyors meggazdagodásban bízó románok millióit tette földönfutóvá. A játék felfutásának idején a szervezők – és a kezdeti nyertesek – jó hazafiak módjára több mint egymillió dollárt adtak össze a város „felszobrozására”, de Funarnak nem volt elég a román hősökről való megemlékezés. A magyarok istentiszteletet tartottak a téren, és megszervezték az állandó őrséget, mert nem hittek a román politikusok ígéretének, amely szerint elnapoltatták az ásatás megkezdését. Jogos volt az aggodalom és az éberség, mert a pár nap múlva kirendelt munkások – erős rendőri és csendőri segédlettel – nekifogtak a munkálatoknak. A városban félreverték a magyar templomok harangjait, de a térre özönlő embereket brutálisan szétverték a rendőrök. Megrugdosták például Herédi Gusztáv írót, letartóztattak egy fiatalembert, és megbüntették a tüntetés feltételezett szervezőit. A tér egyik sarkában eközben román nacionalisták tüntettek a magyarok és Mátyás ellen. A városban pattanásig feszültek az indulatok, Kolozsvár ekkor állt legközelebb egy marosvásárhelyihez hasonló etnikai konfliktus kirobbanásához. A feszültséget egy kormányígéret próbálta enyhíteni, amely szerint leállítják az ásatásokat, és szakértői csoportot bíznak meg annak kivizsgálására, hogy igazolható-e a régészeti kutatás szükségessége. Másnap megint érkeztek munkások a térre, de a templomban várakozó magyarok láttán nem fogtak neki a munkának.
A művelődésügyi miniszter által kinevezett bizottságban egyetlen magyar sem kapott helyet, így nem meglepő, hogy az ásatások megkezdésének szükségessége mellett tette le a voksát. A munkálatok – erős rendőri felügyelet mellett – 1994 augusztusának első napjaiban megkezdődtek, de a szakértők előtte megnyugtatták a magyarokat, hogy csak kutatóárkokat ásnak a szobortól távol, és később azokat is betemetik.
A kutatás eredményeképpen rábukkantak két, Horthy Miklós kormányzósága idején készült víztározóra, valamint megtalálták egy középkori kőfaragómester műhelyét. Egy másik – nem a Fő téren zajló – ásatás színhelyén Árpád-kori érméket, magyar, besenyő és római településnyomokat találtak, de dák eredetet igazoló leletet sehol. Október végére elfogyott a pénz, ezért leálltak a munkával.
A következő évben, 1995 májusában arról érkeztek hírek, hogy ki akarják terjeszteni a kutatási területet, és ezzel veszélyesen közel kerülnek a szoborhoz. Funar legújabb elképzelései szerint autós aluljáró és mélygarázs épült volna Kolozsvár főtere alatt, ezeknek az útjában állt a szobor. Pénzhiány miatt – no, meg a városi tanácsosok ellenállására – a terv megbukott. Ezek után Bartolomeu Anania ortodox érsek bejelentette, hogy a szoborral szemben görögkeleti templomot akar építtetni, de végül ebből sem lett semmi. Időközben, 1996-ban új, demokratikusabb vezetést választott Románia, amely azonnal leváltotta a múzeum főigazgatóját. A helyére kinevezett, nemzetközi tekintélyű Piso professzor felkért egy bizottságot, amely a hatalmas gödör betöméséről döntött, három hónap haladékot adva a munka elvégzésére. Sajnos a határidőt azóta sem sikerült betartatni…
Ezt követően, 1997-ben Funar restaurálási céllal akarta elszállíttatni Mátyás király szobrát. Annyiban igaza volt, hogy a mű tényleg javításra szorulna, de szakértők szerint ezt helyben kellene megoldani. Mátyás maradt, a politikusok figyelme pedig a továbbiakban inkább a templom másik oldalára irányult, ugyanis 1997. július 27-én megnyílt a magyar főkonzulátus, új gumicsontot adva az erdélyi román nacionalisták szájába.
Azóta Mátyást békén hagyták. Kérdés, hogy a kerek évforduló kinek szúr majd szemet.
(A kolozsvári Murádin Jenő tollából nemrég jelent meg egy Magyarországon is forgalmazott nagyszerű album Fadrusz – Két szobor száz éve címmel.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.