Meghosszabbítanák az V. közlekedési folyosót

A Trieszt–Budapest–Kijev–Moszkva tengelyen levő V. számú nemzetközi közlekedési folyosó keleti irányú meghosszabbítását és az eurázsiai közlekedési útvonalakkal történő összekapcsolását javasolták a Kijevben tartott nemzetközi közlekedési konferencia résztvevői.

Hírösszefoglaló
2002. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamennyi érintett állam – Magyarország, Olaszország, Szlovénia, Horvátország, Fehéroroszország, Bosznia-Hercegovina, Oroszország, Macedónia – közlekedési szaktárcáinak vezetői, illetve az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az Európai Bizottság és a Világbank képviselői is részt vettek a konferencián.
Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára, a magyar küldöttség vezetője az MTI-nek elmondta: a tanácskozás megerősítette azt a szándékot, hogy az V. folyosó fejlesztését az érintett tagországok nemcsak hogy fel kívánják gyorsítani, de nyugati és keleti irányban szeretnék kibővíteni: nyugaton Lisszabontól Spanyolországon és Dél-Franciaországon át, keleti irányban pedig a transzázsiai hálózattal összekötni. Hozzátette: amennyiben a két nagy szárazföldi, közúti, vasúti és részben tengeri hajózási lánc összekapcsolódik, Magyarország tranzitország szerepe – elsősorban a környezetbarát szállítási módot jelentő vasúti szállítás terén – felértékelődik, és a ma kapacitásfelesleggel rendelkező, folyamatosan fejlődő záhonyi logisztikai központot és szabadkereskedelmi övezetet is sokkal jobban ki lehet majd használni. Kiemelte: alapvetően magyar érdek, hogy az óriási piacot jelentő ukrán és orosz gazdaság dinamikusan fejlődjön, és a hagyományos kapcsolatokat felújítva jelentős gazdasági és szállítási növekedést lehet előre jelezni ebben az irányban – mondta a helyettes államtitkár. Ruppert a hazai fejlesztések között megemlítette többek között az M7-es autópálya újjáépített szakaszának novemberi átadását, illetve az újabb szakaszok 2003. évi építését, az M0-s autóút továbbépítését és bővítését, az M3-as folytatását az ukrán határig. Ukrajna is szeretné elkezdeni a gyorsforgalmi út építését Kijev és a magyar határ között. Ezért is fontos, hogy a Barabás, illetve Záhony határmetszéspontokat előbb jóváhagyják a kormányok. A hatástanulmányok készítése már megkezdődött, s ehhez magyar szakértőket kértek fel az ukránok.
Ázsia felől évente egymilliárd tonna áru érkezik Európába, az V. közlekedési folyosó azonban jelenleg kihasználatlan, mivel a legfontosabb szállítási útvonalak tőlünk északra haladnak, elsősorban a Moszkva–Breszt–Varsó–Berlin tengelyen. Hazánk az elmúlt években rengeteg pénzt fordított az V. folyosó fejlesztésére annak érdekében, hogy az ország földrajzi adottságait kihasználva versenyképes szolgáltatásokat nyújtsunk. A legnagyobb vasúti határállomás, illetve átrakóközpontként működő 84 négyzetkilométeres területen levő Záhony Port fejlesztésére az állam az utóbbi években hatmilliárd forintot költött, a beruházásokat az Európai Unió 2,5 millió euróval támogatta. A vasút fejlesztésében nagy előrelépés volt, hogy villamosították a Székesfehérvár–Boba közötti vonalat, a magyar határig pedig 2007-ig építik ki a felső vezetéket. Ezzel Záhonytól Bajánsenyéig, Gyékényesig vagy Murakeresztúrig villamos vontatással lehet majd közlekedni. A Magyarország és Szlovénia közötti új vasútvonalat 2001. júniusban adták át; a magyar szakasz 24 milliárdba került, az autópálya-fejlesztések értéke pedig eléri a 150 milliárd forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.