Nehéz bizonyítani az autós mobilozást

Bár az 1998. január elsején életbe lépett KRESZ módosítása kimondja, hogy vezetés közben tilos a mobiltelefon kézbevétele, az esetek döntő többségében nem bizonyítható a szabálysértés. A rendőrségnek nincs kimutatása arról, hogy okozott-e balesetet a mobilok szabálytalan használata.

Swendt Pál
2002. 10. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa néhány fejlett országát megelőzve módosította a magyar törvényhozás 1998. január elsejei hatállyal a közlekedés szabályainak azon részét, mely a gépjárművezetés közben történő mobiltelefon használatot szabályozza. A csaknem öt éve bevezetett változtatás után Ausztriában egy, Németországban három évvel később lépett életbe hasonló szigorítás.
A jogszabály-módosítás lényege, hogy a jármű vezetője csak akkor használhatja a telefonját, ha nem vesz részt a forgalomban – félreáll –, vagy kihangosítórendszer, illetve fülhallgató segítségével telefonál. Ebben az esetben menet közben is fogadhat, valamint kezdeményezhet hívást, a közlekedésben részt vevők veszélyeztetése nélkül. Oberling József alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának helyettes vezetője lapunk kérdésére válaszolva elmondta: gyakorlatilag lehetetlen bizonyítani ezt a szabálysértést, ha a vezető nem ismeri el, hogy vezetés közben telefonált. A rendőrségnek vannak ugyan eszközei arra, hogy bizonyítsák: az autós vezetés közben folytatott beszélgetést, de ha nem készült fénykép vagy videofelvétel a szabály megszegőjéről, a körülményes adatlekérés a mobilszolgáltatótól, valamint az ezzel járó adminisztráció az egyébként is alacsony létszámú rendőrség munkáját növeli. Hozzátette: nem készült kimutatás arról, hány baleset okozója volt a vezetés közben kézben tartott mobiltelefon, valamint arról sem, hogy mennyivel kevesebb baleset történt a szigorítás életbelépése óta. A harmincezer forintig terjedő szabálysértési bírság nem elegendő visszatartó erő az autósoknak, és a példaként előttünk álló országokban sem a büntetés mértéke, hanem a hazainál jóval fejlettebb közlekedési morál, az állandó rendőri jelenlét, valamint a polgárok jogkövető magatartása miatt sokkal ritkábban szegik meg a szabályokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.