Ötvenmilliárdból újítanák fel a főútvonalakat

Öt, országhatárig nyúló főútvonal rekonstrukciójára nyílna lehetőség azzal, hogy a gazdasági tárca 2006-ig 16 milliárdos ISPA-támogatásért pályázhat e célra. Az átalakítások után a kamionok is a burkolat károsítása nélkül közlekedhetnek majd. A debreceni és miskolci utakon – amelyekre már megvan a pénz – már jövő márciusban megindulnak az első felújítások.

2002. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év márciusában várható a miskolci 3-as és a debreceni 35. számú főutak felújításának kezdete, a beruházáshoz az Európai Unió (EU) ISPA-alapjaiból hárommilliárd forintot használhat fel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Az EU-támogatás feltétele, hogy az utak burkolatainak megerősítéséhez nyolcmilliárd forintnyi hazai forrást kell biztosítani – tudtuk meg Holnapi Lászlótól, a szaktárca közúti főosztályának vezetőjétől.
Mint ismeretes, az EU direktívái szerint az európai törzshálózathoz tartozó főútvonalakat – nem gyorsforgalmi utakat – a csatlakozni kívánó országokban is alkalmassá kell tenni a 11,5 tonnás tengelyterhelésű járművek folyamatos közlekedtetésére. Mivel ennek az előírásnak hazánkban jelenleg nem felel meg minden főút, a 11,5 tonnás tengelynyomás biztosításához kétszázmilliárd forintot kell elkölteni a következő években. Ezekhez a beruházásokhoz az EU ISPA-alapjából igényelhetnek támogatást a csatlakozó államok.
Holnapi László elmondta: a tárca további pályázatokat készít az EU részére, mivel 2004-ben és 2005-ben összesen tizenegy-, 2006-ban ötmilliárd forintos támogatást igényelnek a munkák elvégzéséhez. A hazai hányad az első évben 12,5 milliárd, a másodikban 5,5 milliárd, 2006-ban pedig ötmilliárd forint lenne. Abban az esetben, ha az unió támogatja a beruházásokat – amire egyébként számítani lehet –, 2006-ig összesen ötvenmilliárd forintot költhetünk a főútvonalak útburkolatainak megerősítésére, illetve az útpályák szélesítésére. Ebből az öszszegből a 3-as és a 35-ös (Budapest – Nyékládháza – Tornyosnémeti – Debrecen) mellett további öt, országhatárig húzódó főút rekonstrukciójára nyílna lehetőség: a Budapest – Szekszárd – Udvar nyomvonalú 6-os és 56-os, a Budapestet Parassapusztával összekötő 2-es, a 42-es – Püspökladány–Biharkeresztes – és a 47-es (Szeged – Békéscsaba – Debrecen) főutakat tennék alkalmassá arra, hogy a legnagyobb tengelyterhelésű kamionok is folyamatosan használni tudják a burkolat károsítása nélkül.
Az ötvenmilliárd forint a fejlesztések negyedét fedezi, így az európai uniós csatlakozást követően is jelentős útépítésre kerülne sor ezen a téren: igaz, hogy akkor a kohéziós alapokból igényelhetünk forrásokat. A gazdasági és közlekedési tárca 2003-ban az útfenntartási és fejlesztési célelőirányzatból százmilliárd forintot kíván elkölteni a hazai hálózatra: a felhasználható összegről azonban a költségvetési tárgyalásokon születik döntés – közölte Holnapi László.
Útfenntartásra, üzemeltetésre, illetve a kisebb rekonstrukciós munkák elvégzésére ezen belül ötven-ötvenöt milliárd forintot költene el a tárca. Holnapi László szerint a harmincezer kilométer hosszú hálózaton levő főútvonalak állapota megfelelő, nincs szükség azonnali beavatkozásra (kapacitásbővítő beruházások azonban lesznek).
A mellékutakon évtizedes hiányokat kell pótolni 2003-ban. Jelentős összegeket kívánnak költeni az úgynevezett zsáktelepülésekre vezető utak fejlesztésére. Több zsákutcás faluhoz újabb utakat is építene a tárca – azaz a jövőben egy másik fő-, illetve mellékútról is meg lehetne közelíteni az adott települést –, ekkor viszont átmenő forgalomra is számíthatnának a lakosok. Ezt pedig a legtöbb önkormányzat szeretné elkerülni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.