Az NA Rt. eredeti kiírása szerint műszakilag nem alkalmas – azaz be sem adhatja ajánlatát – az a pályázó, aki az utóbbi öt évben (1997-től 2001-ig) nem épített minimum tíz kilométer hoszszú, kétszer két sávos, új autópályát. Az ötéves időtartam meghatározásakor azonban figyelmen kívül hagyták a közbeszerzési törvényt, amelyben az szerepel: a műszaki alkalmasság igazolása az előző három év legjelentősebb szállításainak, építési beruházásainak, szolgáltatásainak ismertetésével történhet. Ebből az következik: egyik olyan pályázó ajánlatát sem fogadhatta volna el az NA Rt. a törvény szerint, amelyik versenybe szállt a megbízatásokért (ezek: az M3-as autópálya Polgár– Görbeháza, az M7-es autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi közti, az M7-es autópálya Letenye–Becsehely, valamint az M70-es autóút Letenye–Tornyiszentmiklós közti szakasza.)
Azon cégek ugyanis, amelyek az NA Rt. által elfogadott ajánlatot tettek az első fordulóban, az előző három évben egyetlen kilométernyi autópályát sem építettek Magyarországon, viszont az előző öt évre vetítve már igen. Bizonyos helyzetekben és esetekben a kiíró eltérhet ugyan a szabályoktól, ezt azonban csak olyan mértékben lehet megtenni, amennyire a törvény megengedi. Ám a közbeszerzési jogszabályban sehol nem szerepel, hogy az előminősítési eljárásban a hároméves útépítési referenciát öt évre lehetne növelni.
Mint arról korábban beszámoltunk, az NA Rt. által közzétett közbeszerzési eljárásból nemrég több cég kiszorult. Azok a vállalatok, amelyek az Orbán-kormány idején kaptak megbízást, és az előző két évben kétszáz kilométernyi gyorsforgalmi út építését, illetve átalakítását kezdték meg. A törvény viszont egyértelműen fogalmaz: „Az ajánlatkérőnek biztosítania kell az esélyegyenlőséget az ajánlattevők számára. Az ajánlatkérő a közbeszerzés tárgyát nem határozhatja meg oly módon, mely egyes ajánlattevőket az ajánlattétel lehetőségéből kizár, vagy más módon indokolatlan és hátrányos megkülönböztetésüket okozza.”
Az NA Rt. kétszer két sávos autópálya építését határozta meg műszaki feltételként, holott az a cég, amely az autópálya egyik felét képes megépíteni, minden további nélkül alkalmas (lenne) a megbízásra. Emlékezetes: a Vegyépszer tavasszal adott át húsz kilométer hosszú félautópályát, a komplett M3-as sztrádát Füzesabony és Polgár között pedig a jövő hónap elején nyitják meg a forgalom előtt. A cég mégis kiszorult a pályázatból, be sem adhatta ajánlatát. Az NA Rt. ugyanis oly módon alakította át a közbeszerzés feltételeit, hogy a magyar cég kiszoruljon, és azok a külföldi vállalatok jussanak fővállalkozóként megbízáshoz, amelyek 1994–1998 között építették az autópályákat. Törvénytelenül járt el a kiíró amiatt is, hogy az M7-es és az M70-es gyorsforgalmi utak építését egy projektben kezelte, holott az utóbbi autópályává fejleszthető, kétsávos autóútként épül meg. A közbeszerzési törvény szerint ezt az NA Rt. nem tehetné meg (pusztán azért, hogy kizárja azt a céget, amely eddig félautópályát adott át).
Lapunk megkeresésére az NA Rt. illetékese annyit közölt: az autópálya-társaság maximálisan igyekszik megfelelni a közbeszerzési eljárások szabályainak. E hét csütörtökön értékelik az M3-as új szakaszára beadott pályázatokat. Az első fordulóban nyertes pályázókkal, amelyek referenciáit elfogadja az NA Rt., megkezdik az ártárgyalásokat. Az M7–M70-es közös projektben október 28-án hirdetnek eredményt.
Útavató Egerben. A hevesi megyeszékhelyen átadták a forgalomnak a 25. számú főút Eger központját átszelő, felújított szakaszát. A két és fél kilométeres, a Heves Megyei Állami Közútkezelő Kht. által végrehajtott pályafelújítás – amely egy völgyhidat és egy felüljárót is érintett – 180 millió forintba került.
Az útavatón Ruppert László, a gazdasági tárca helyettes államtitkára arról szólt: az Eger és az M3-as sztráda közti közvetlen összeköttetés megteremtése további beruházásokat ösztönözhet a megyeszékhelyen, ezért a minisztérium segítséget nyújt e szakasz megvalósításához. Sós Tamás, a Heves Megyei Közgyűlés elnöke kiemelte: befejeződött a hatvani elkerülő út, illetve az Egerszólátot Tarnaszentmáriával összekötő útszakasz tervezése, így jövőre megkezdődhetnek a beruházások. (MTI)
Orbán Balázs: Olyan közösségi terekre van szükség, ahol nem a gúny, a szétverés és a sunyiság az úr
