Uszályháború a hajójavítóban

Beazonosíthatatlan, ám naprakész üzleti információkkal rendelkező környezetvédelmi szervezet kérte a média segítségét a Mahart hajójavító telepén zajló uszálybontás megakadályozására. Mivel a hajótesteket a vízen bontják, a szervezet állítja: e tevékenység miatt szennyező anyagok jutnak a Dunába. Ottjártunkkor nem találtunk olyan uszályt, amit szabályellenesen, az élő vizet szenynyezve szereltek volna szét, márpedig egy részben feldarabolt monstrumot nem lehet egykönnyen eltüntetni. A telep igazgatója szerint nem környezetszennyezésről, hanem a konkurencia áskálódásáról van szó.

Ádám Kata
2002. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos következményekkel járó környezetszennyezésre hívta fel figyelmünket a minap egy „környezetvédő szervezet”. Mint elektronikus levelükben írták, az újpesti hajóbontóban végzett szakszerűtlen munkálatok miatt szeméttel teli uszályok süllyedtek el a Dunában. Erre nemcsak lapunk, hanem a területileg illetékes Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség figyelmét is felhívták, ám az ügyben érdemi intézkedés nem történt – áll a levélben, amelyben megnevezték a hulladékgazdálkodási osztály vezetőjét is, akinek – írják – beszámoltak a történtekről. Pallagi András lapunk érdeklődésre azt állította: nem hozzá érkezett a telefonbejelentés az uszályok bontása ügyében, de azt sem tudja, hogy foglalkozik-e valaki a témával a felügyelőségen.
Az Újpesti Zöldek nevű szervezetnek nincs honlapja, telefonos elérhetőséggel, konkrét szervezethez köthető elektronikus címmel. Viszonválaszunkra – amelyben kértük, hogy vegyék fel lapunkkal a kapcsolatot – nem reagáltak. Egy, a környezet védelmét szívén viselő újpesti lakos is elbújhatott volna e légből kapott név mögé, ám a levél többet sejtet: írója ugyanis nagyon jól értesült a Mahart üzleti ügyeiben. A fantomszervezet a valóságnak megfelelően állította, hogy a Mahart a megnevezett cégnek bontásra értékesített hajótesteket. Az Újpesti Zöldek nemcsak a vásárló nevét, elérhetőségét, de az uszályok vágásával megbízott céget és annak vezérigazgatóját is feltüntették levelükben, sőt azt is tudni vélték, hogy a bontást feketemunkások végzik. Mellékeltek továbbá három képet, amelyek vélhetően a népszigeti öböl csücskében készültek. A digitális technikával készült fotókon a szétszedés különböző stádiumában lévő uszályok láthatók, a parttól pár méter távolságra.
– Ezek a képek a hajóbontó területén készültek – ismerte el az üzem igazgatója, Szkladányi Sándor, hozzátéve: bárki készítette is a felvételeket, engedély nélkül hatolt be a telepre. – Számítottam a Magyar Nemzet megkeresésére – mondta a cégvezető, rámutatva: azt az e-mailt, amit a szerkesztőségükhöz is eljuttattak, nekik már sikerült megszerezniük. Szkladányi leszögezte: biztos benne, hogy a fémhulladék-feldolgozásban érdekelt konkurencia áll az ügy mögött. Eddig soha nem volt bajunk a környezetvédőkkel. A közelmúltban viszont már háromszor jött ki a rendőrség, a múlt héten pedig a környezetvédelmi felügyelet látogatott el a hajóbontóba – állította, s egyben elismerte: az ominózus képek valóban bontás alatt álló uszályokról készültek. Szerinte ezeket épp vontatták a partra, csakhogy ez a képeken nem látható. – Az uszályok összeszerelése, szétszedése mindenképp a vízen történik. A bontást megelőzően eltakarítjuk a szemetet, eltüntetjük az olajlerakódásokat. Mint látható, nem úszik olajfolt a vízen – tette hozzá a vezető. Magyar Balázs, az uszályok szétvágásával megbízott Ferro-Hungária Rt. vezérigazgatója úgy vélte: a hajók bontására nem kell külön környezetvédelmi engedélyt kérni, mivel tisztított állapotban vágják szét a hajókat.
Tegnap valóban nem lebegett szemét vagy olaj az öböl sekély vizén. Szorosan a sziget partja mellett, a földsávra vezető híd szomszédságában uszályok álltak, amelyeken már kora reggel működtek a lángvágók. Az Újpesti Zöldek által bemutatott szétesett, elsüllyedt roncsok azonban nem voltak láthatók ott, ahol a felvételek szerint lenniük kellett volna. Amint a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség egyik szakemberétől megtudtuk, a vízen történő bontás többféle hatáskört – vízügyit, közlekedésit – is érint. A környezetvédelmi hatóság adott esetben azt vizsgálja, hogy a keletkezett hulladékok kezelése megfelelően történik-e, nem szennyezi-e a tevékenység az élővizet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.