Válaszúti próféciák

Sebeők János
2002. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van egy könyvem. Na, hát ez tipikusan egy olyan mondat, mint az Esterházyé: van egy nő. Nőből sem egy van, könyvből is nálam sok. De még mennyi. Hogy hány, annak csak Isten a megmondhatója. Eladtam minden könyvemet, mondta egy nemrég Sivához megtért embernő, FF. jelige alatt futtatva itt, eladtam minden könyvemet, mondta, Jungot, Freudot, leszámoltam velük – maradt a Bhagavad-gítá.
Sokféleképp lehet egy tehát a könyv. Az én egyetlenem most csak annyiban egy, hogy előveszem a sok közül, és hivatkozom rá. Válaszúti György Pécsi disputa című terjedelmes munkájáról van szó. Az Akadémiai Kiadó publikálta a régi magyar prózai emlékek ötödik kötete gyanánt. Ez egy antitrinitárius mű. A Szentháromság ellen érvel oldalak százain át.
Három kiemelkedő argumentatív korszak volt a kereszténység történetében. Az első: az egyházatyai korszak. A kor, mely Szent Ágostonba mint önnön végkövetkeztetésébe torkollott. A kor, melyről Madách feledhetetlenül emlékezett meg: homousion vagy homoiusion. A második argumentatív kor: a skolasztika. Ezt a kort – ellentétben az előbbivel – nem a különféle Krisztus-elméletek közötti versengés jellemzi, hanem a hit önmegerősítéséért folytatott végső küzdelem. Aquinói Szent Tamás, mintegy a csak évszázadok múlva eljövendő felvilágosodás fényétől előre rettegve s megrettenve, el akart menni a végsőkig. Be akarta bizonyítani a lényeg szerint csak hit által valót. A harmadik érvkor – a másodikkal ellentétben – ismét az elsőre hajaz, s karmikusan Luther köré rendezhető. A reformáció nyomán ekkor ismét elméleti pajzsba öltözött credók csépelik egymást szellemileg és gyakorta valóságosan is. Ma már – mondja Legyintő Kéz, a bölcs européer indián – mindez csak történelem. Az-e? Boszorkányok márpedig nincsenek, deklarálta Könyves Kálmán? – hitviták márpedig ma már nincsenek, így Legyintő Kéz, a bölcs européer indián. Avagy mégis mozog a Föld, és mégsem akkora a csönd, hogy herceg válhatnék belőle minden további nélkül?
Egy tény, 2001. november 15-én, 18 órakor a Szent László Akadémia tanácstermében uralkodott a szó. S kérdőjeleztetett általa olykor az Ige és a nem. Éspedig Szalay Károly előadásához kapcsolódva. Ő mint a Beszélgetések Istenről előadás-sorozat egyik előadója vallotta meg sokak előtt a saját hitét. A hitet, mely nála, mint mondotta, tárgyiasult is. Mégpedig ikonokká a falon. Gondolhatnók, kinek-kinek magánügye, hogy miként hisz, és mit akaszt ki a falára, ám az előadás utáni szabad kérdések szabályszerű hitvitába torkollottak. Mintha fél évezredet csavarodott volna vissza a történelem. Érv érv ellen feszült. A reformátusok az Ószövetség bálványimádást tiltó passzusaira hivatkoztak. Görög és római katolikusok pedig váltig hangoztatták, hogy templomaikban az ábrázolt szentek és Máriák nem bálványok, hanem jelképek, s nem az imádat, hanem a tisztelet tárgyai csupán. Nem tudom, hova torkollott a vita, s ki győzött a végén. Vélhetőleg sehová se torkollott, és senki se győzött. Én ti. nem vártam ki a végét. Hívott Anyához a szívem haza. Kinn az utcán nagy volt a forgalom az estvéli óra ellenére, s én nem tudtam, melyik világ a veszélyesebb. A világiasság világa vagy a hité? Melyik világtól féljek inkább? Attól, amelyik ott fenn, benn a teremben pár másodperc erejéig megnyilatkozott, attól, amelyik vélt hitigazságok jegyében embert embernek ejt, s egymás farkasává teszen, vagy attól a világtól, mely kinn várt rám, ezerrel pörögve, hitet, igazságot, utat és életet felejtve? Ez a kérdés, válasszatok? Ez a Válaszúti – most kérdezzetek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.