A szövetségi erők válogatás nélküli bevetése, a polgári lakosságot sújtó tisztogatások ellen foglalt állást a csecsenföldi helyzet normalizálását célzó minapi határozatában a duma. A központi hatalom közben a tavaszi, új csecsen alkotmányról szóló népszavazásra, majd ezt követően a köztársaságielnök-választásra készül. A mostani szakadár akció azonban jelzi, hogy a lázadók kérlelhetetlenek, s bábfiguráknak tekintenek minden potenciális jelöltet, aki részt vehet a kizárásukkal sorra kerülő választáson. A robbantás egyúttal alátámasztja a duma azon véleményét is, miszerint „a Csecsenföldön állomásozó szövetségi csapatok tevékenysége már nem hatékony eszköze a terrorizmus elleni harcnak”. Ezen elv vezethette Putyint akkor is, amikor a moszkvai túszdráma után lényegében nemzetközi felhatalmazás mellett, erős társadalmi nyomásra sem vezetett be – mint arra többen számítottak – rendkívüli állapotot Csecsenföldön. Láthatóan eredménytelenek azonban a Kreml nem erőre alapozó politikai erőfeszítései is. Sokak szerint ennek legfőbb oka, hogy Putyin nem hajlandó tárgyalni a szakadár vezetéssel. Mentségére legyen mondva, hogy az egész csecsen közösség nevében fellépni képes vezető Dudajev halála óta nem létezik. Jól mutatták ezt a közelmúltban a csecsenek egymást követő kongresszusai. Előbb október végén a szakadárok tanácskoztak, majd december elején Gudermeszben a hivatalos, Moszkva-barát adminisztráció vezetője, Ahmad Kadirov hívta össze híveit, végül néhány nap múlva az orosz fővárosban a duma csecsen képviselője, a válság tárgyalásos rendezését sürgető Aszlanbek Aszla-hanov szervezésében került sor kongresszusra. Nem ura a helyzetnek a megválasztott elnök, Aszlan Maszhadov sem.
Így aztán nem sok értelme van azoknak a felvetéseknek sem, amelyek alternatívaképpen De Gaulle algériai kivonulását javasolják. Ott ugyanis volt kinek átadni a hatalmat! Eme elképzelések élő cáfolata ráadásul, hogy az első háborút lezáró haszavjürti megállapodást követően 1996-tól egészen 1999-ig Csecsenföld de facto független volt. A hatalom megszervezése helyett azonban a köztársaságot elözönlötték az arab internacionalista harcosok, akik minden lehetséges alkalmat megragadtak arra, hogy provokálják Moszkvát. A vahhábita ideológia zászlaja alatt vitézkedő harcosok a végletekig radikalizálták az alapjaiban megroppant köztársaságot.
Több orosz és külföldi szakértő is eljátszott Csecsenföld gyakorlatban ma egyáltalán nem reális „elengedésének” gondolatával, s végeredményben óvták Putyint és a világot is eme lépéstől. Mindez ugyanis rossz esetben egy új tálib rezsim, kevésbé rosszban a csecsen határokon túlterjedő muzulmán kalifátus megteremtése előtt nyitná meg az utat. Az ismert orosz politológus, Vitalij Tretyakov részletes forgatókönyvvel is szolgál. E szerint a hatalmat Csecsenföldön a moszkvai túszszedést vagy a grozniji robbantást elkövetők, azaz a terror eszközeit gátlástalanul alkalmazók vennék át. Olyanok, akik számára az emberkereskedelem mindennapos foglalatosság, akiknek már középkori morálja és életstílusa is szétesett az elmúlt tíz évben. Ők válogatás nélkül megölnék a köztársaság orosz lakosságát, de a Moszkvával szemben véleményük szerint nem elég keményen fellépő csecseneket is. Az általános stabilitásra nézve is rossz üzenet lenne e lépés a szakértő szerint, mivel a 90-es évek elejének szecessziós válsága után megszilárdult oroszországi helyzetet is megingatná. Nem kizárt, hogy egymást követnék Oroszország területén az októberihez hasonló akciók. Csecsenföldön, amelyet ma a világ higgadt elemzői egyfajta „fekete lyuknak”, törvényen kívüli államnak tartanak, a jelenlegi helyzet konzerválódna, gyakorlatban legális menedéket, bázist nyújtva a nemzetközi terrorizmusnak. Az elmúlt évek tapasztalata alapján e „kóbor” állam destabilizálná előbb az Oroszországhoz tartózó Ingusföldet és Dagesztánt, majd Grúziát, amely általános kaukázusi háborúhoz vezetne, ennek minden északi és déli irányú kihatásával. Mindez csak úgy lenne elkerülhető, ha a függetlenség jelszavával Dudajev és Maszhadov elnöksége alatt létrejött, mindent leraboló bűnöző állam előbb önmagával számolna le, aminek vajmi kevés az esélye.
Az elmúlt évtizedben zsákutcába jutott tehát a katonai eszközökre alapozott orosz megoldási kísérlet, a Moszkva által elképzelt politikai rendezés kilátásai hasonlóak, s járhatatlan, sőt egyenesen ijesztő jelenleg a függetlenség útja is. Folytatódik tehát tovább a több mint kétszáz éves történet.
Ukrajnából a feketepiacra kerülnek a fegyverek
